Bell 212 - Sessvollmoen

Andreas.E

ScanFlyer Blue
Hejsan

Tog mig en löpetur idag i området rundt Sessvollmoen och specielt där div "tanks" luftas efter genom gått service, under turen hörde jag en helikopter ta av från MIL på Osl och efter ett tag blev ljudet starkare, men jag kunde inte se något.....en minut senare stoppade jag brått och vände mig om, bak mig på otroligt låg höjd 3-4m och mellan träden (under trädtopparna) i trasen som tanksen använder kommer en Bell i otrolig hög fart.....vrålar över mitt huvud otroligt nära med båda sidodörrar öppna och personal sittande med bena utanför, bankar kraftig när den följer den smala trasen och förvinner vidare.

Det enda jag han få med mig var att det var en 212:a och att den var grå/blå paint, alá US Marines, men vem använder 212:er och vad i alla dagar gjorde den där, några idér ?

I framtiden löper jag med kameran på ryggen, för s***ns vilka bilder det hade blivit.

Det kalles 'stridsflyvning' og jeg har hatt gleden av aa sitte som passasjer i samme terreng .. ikke uvanlig at vi 'skremte' vannet av en skiloeper eller to .... Forsvaret har da fortsatt Bell, har de ikke?

Som regel floey vi etappevis ... dvs fra leiren til klaring 'A' hvor vi ble sluppet av og gikk i stilling .. saa dro helikopteret og hentet neste gjeng .. saa ble vi floeyet til 'B' hvor det samme gjentok seg osv osv ..

Jo denna ser bekant ut, intressant att man som civil får lov till den typen av flygning då, eller ?

Hei det var den som var på Gardermoen i dag .... fikk ingen klarering på å krysse rullebanen som jeg kunne høre men den gjorde det....

SE-JMK
Luftfartygstyp FUJI BELL 204B
Tillverkningsnr CH34
Tillverkningsår 1975
Max startvikt (kg) 3860
Luftvärdig tom 2005-07-31
Registreringsdatum 2003-07-16

Ägs av privatperson, namn visas ej. Ingen registrerad innehavare/innehas av privatperson, namn visas ej

Man kan få disp fra LT for å fly under vanlige minstehøyder. Eieren av helikopteret jobber i en høy bygning på OSL.

Originally posted by LN-MOW
Det kalles 'stridsflyvning' og jeg har hatt gleden av aa sitte som passasjer i samme terreng .. ikke uvanlig at vi 'skremte' vannet av en skiloeper eller to .... Forsvaret har da fortsatt Bell, har de ikke?

Som regel floey vi etappevis ... dvs fra leiren til klaring 'A' hvor vi ble sluppet av og gikk i stilling .. saa dro helikopteret og hentet neste gjeng .. saa ble vi floeyet til 'B' hvor det samme gjentok seg osv osv ..
Dette har jeg vært med på flere ganger. Ganske spennende å sitte å "dingle" med bena utfor kanten ja.
Vi kalte det taktisk flyvning...

Dette helikopteret brukes mye i forbindelse med utdrikningslag.
Gå inn på www.armydays.no og les mer.

Tusen tack för alla svar.....som många andra här, har även jag haft äran av taktiskflygning, men med 412, det är få ting som slår det.

Men är fortfarande sur för att jag inte hade med kameran på ryggen, tänkte bara ta en löpetur för jag började med spottingen :-)

Back