• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bell 206 Helikopter styrta i Hudson elva, New York

Som tittel, Bell 206 Helikopter styrta i Hudson elva, New York. På video kan man se rotor separert ifra helikopter - altså er det katastrofal svikt på kritisk del av bæreevne.

Jeg får flashback til Turøy ulykka, uten å antyde noe som helst årsaks-sammenheng.

Beklager hvis det allerede finnes en post om dette.

https://www.dagbladet.no/nyheter/helikopter-krasjet-i-new-york/82953730

Ser ut til at halepartiet er komplett av, i tillegg til hovedrotor… Hvordan i alle dager kan dette skje? Hovedrotor løsner og kapper av halepartiet? Må ha vært ekstremt skremmende sekunder til døden, særlig med 3 barn ombord :(
 
Dette skjedde jo i god høyde etter et kvarters flyvning, ikke ved takeoff eller landing.


Spørsmålet var: Hvordan kan dette skje?
Og i artikkelen står det: «Another type of danger for helicopters that have a tail boom, is that the main rotor and tail strike each other, which can cause the tail to be cut off and/or damage the main rotor blade.»

Slik kan det altså skje.
 
Spørsmålet var: Hvordan kan dette skje?
Og i artikkelen står det: «Another type of danger for helicopters that have a tail boom, is that the main rotor and tail strike each other, which can cause the tail to be cut off and/or damage the main rotor blade.»

Slik kan det altså skje.

Spørsmålet var: hvordan kan det skje at hovedrotor kapper av halen. Ser nemlig for meg at om hovedrotor løsner, flyr den «oppover»? Men kanskje spinner den litt nedover på skrå hvis vinkelen er rar. Googlet litt og fant en video fra Lurøy hvor hovedrotor fløy munter for seg alene, helikopterulykker er noe for seg selv!!
 
Spørsmålet var: hvordan kan det skje at hovedrotor kapper av halen. Ser nemlig for meg at om hovedrotor løsner, flyr den «oppover»? Men kanskje spinner den litt nedover på skrå hvis vinkelen er rar. Googlet litt og fant en video fra Lurøy hvor hovedrotor fløy munter for seg alene, helikopterulykker er noe for seg selv!!

Det avhenger av rekkefølgen ting skjer. Du kan kappe av halen f.eks. med kraftig negativ G slik at hovedrotoren bøyer seg nok til å kappe av halen.
Men det er for tidlig til å si hva som skjedde her. Mast-bumping, girboksen som røyk, festet til halebommen som gikk osv.
 
Etter å ha sett en video som viser helikopteret rett før og under styrten - så ser det ut som «straight and level» flygning inntil helikopteret får kjapp og voldsom rotering rundt den vertikale aksen (altså en plutselig endring av retning på nese) - deretter rives haleparti av - deretter rives rotor av (inkludert mekanisk overføring?)

Siden den fløy relativt stabilt rett før styrten - så virker det mindre sannsynlig at det er «mast bumping»

https://streamable.com/56ttmc
 
Back
Top