Bell 206 Helikopter styrta i Hudson elva, New York

Som tittel, Bell 206 Helikopter styrta i Hudson elva, New York. På video kan man se rotor separert ifra helikopter - altså er det katastrofal svikt på kritisk del av bæreevne.

Jeg får flashback til Turøy ulykka, uten å antyde noe som helst årsaks-sammenheng.

Beklager hvis det allerede finnes en post om dette.

https://www.dagbladet.no/nyheter/helikopter-krasjet-i-new-york/82953730

Ser ut til at halepartiet er komplett av, i tillegg til hovedrotor… Hvordan i alle dager kan dette skje? Hovedrotor løsner og kapper av halepartiet? Må ha vært ekstremt skremmende sekunder til døden, særlig med 3 barn ombord :(
 
Dette skjedde jo i god høyde etter et kvarters flyvning, ikke ved takeoff eller landing.


Spørsmålet var: Hvordan kan dette skje?
Og i artikkelen står det: «Another type of danger for helicopters that have a tail boom, is that the main rotor and tail strike each other, which can cause the tail to be cut off and/or damage the main rotor blade.»

Slik kan det altså skje.
 
Spørsmålet var: Hvordan kan dette skje?
Og i artikkelen står det: «Another type of danger for helicopters that have a tail boom, is that the main rotor and tail strike each other, which can cause the tail to be cut off and/or damage the main rotor blade.»

Slik kan det altså skje.

Spørsmålet var: hvordan kan det skje at hovedrotor kapper av halen. Ser nemlig for meg at om hovedrotor løsner, flyr den «oppover»? Men kanskje spinner den litt nedover på skrå hvis vinkelen er rar. Googlet litt og fant en video fra Lurøy hvor hovedrotor fløy munter for seg alene, helikopterulykker er noe for seg selv!!
 
Spørsmålet var: hvordan kan det skje at hovedrotor kapper av halen. Ser nemlig for meg at om hovedrotor løsner, flyr den «oppover»? Men kanskje spinner den litt nedover på skrå hvis vinkelen er rar. Googlet litt og fant en video fra Lurøy hvor hovedrotor fløy munter for seg alene, helikopterulykker er noe for seg selv!!

Det avhenger av rekkefølgen ting skjer. Du kan kappe av halen f.eks. med kraftig negativ G slik at hovedrotoren bøyer seg nok til å kappe av halen.
Men det er for tidlig til å si hva som skjedde her. Mast-bumping, girboksen som røyk, festet til halebommen som gikk osv.
 
Etter å ha sett en video som viser helikopteret rett før og under styrten - så ser det ut som «straight and level» flygning inntil helikopteret får kjapp og voldsom rotering rundt den vertikale aksen (altså en plutselig endring av retning på nese) - deretter rives haleparti av - deretter rives rotor av (inkludert mekanisk overføring?)

Siden den fløy relativt stabilt rett før styrten - så virker det mindre sannsynlig at det er «mast bumping»

https://streamable.com/56ttmc
 
Back
Top