• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Belavia - Belarus airlines

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
I ly av konflikten i Hviterussland/ Polen og sanksjoner etter at et Ryanair fly tvunget til å lande i Minsk så skal EU diskutere ytterligere sanksjoner mot bla Belavia. Belavia har Ca 50 fly ( inkl parkerte ) hvorav Ca 20 er leaset og de snakker om å få leasingselskapene til å kanselere sine avtaler og hente hjem disse flyene som er både 737-800 og Bomadier fly.
Hvor realistisk er dette og hvilke hindringer vil Hviterussland legge for å hindre at kanskje halve flyflåten dere kan forsvinne??
 
Deler av flyflåten er jo alt ute av landet. Leasingselskapet tvang de jo til å parkere deres 3 Embraer E195-E2 i Kazakstan nylig

Og spørs vel om de får levert noen flere 737-8 MAX med det første
 
Og da fortsetter den delen av sanksjonene, som Putin ønsker: Hviterussland tvinges dypere inn i Russlands favn. En liten ting er mao flere russiske fly.
 
Deler av flyflåten er jo alt ute av landet. Leasingselskapet tvang de jo til å parkere deres 3 Embraer E195-E2 i Kazakstan nylig

Og spørs vel om de får levert noen flere 737-8 MAX med det første

Det mest effektive sanksjonsmiddel er at de ikke får forsikret flyene sine (de vestlige). Lloyds forsikrer ikke maskinene deres og dermed står de effektivt på bakken.
 
Som nevnt i sanksjons-tråden for Iran/Russland/Belarus, har Belavia greit å snike til seg tre A330-200 på suspekt vis.
De er godt i gang med A330-ops og flyr allerede f.eks Minsk - Dubai Int. og Istanbul, samt Minsk - Benghazi. De starter i disse også dager opp Minsk - Hambantota på Sri Lanka og Minsk - Sanya i Kina på øyen Hainan, de flyr også noe charter Minsk - Phu Quoc. Og i januar 2026 to ruter til Thailand, Minsk - Phuket og Utapao.

Minsk – Phu Quoc 12OCT25/23OCT25
B28197 MSQ0650 – 2100PQC 332
B28198 PQC2255 – 0545+1MSQ 332

Minsk – Mattala/Hambantota eff 28OCT25
B2791 MSQ0210 – 1400HRI 332 2
B2792 HRI1600 – 2330MSQ 332 2

Minsk – Sanya eff 29OCT25
B2753 MSQ1040 – 0200+1SYX 332 36
B2754 SYX0600 – 1220MSQ 332 47

Minsk – Phuket eff 11JAN26 A330-200 operates every 10-11 days
B28603 MSQ2225 – 1225+1HKT 332
B28604 HKT1445 – 2140MSQ 332

Minsk – Utapao eff 08JAN26 A330-200 operates every 10-11 days
B28605 MSQ2105 – 1200+1UTP 332
B28606 UTP1400 – 2040MSQ 332
 
Back
Top