Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube
Hei,
Noen av de som flyr sjøfly som kan kommentere denne?
Eders, Knut Erik
Hjelpe og trøste! Wasting such a beautiful airplane… Får vel avgi ”my 2 cents worth”:
På Lake Hood pleier de lokale å gi på i sving mot ”RWY” og den første biten går tilsynelatende greit å imitere her. Det store spørsmål er hvorfor den (video 30 sek) begynner å dra til venstre? Der må jeg nok spørre noen som har fløyet Bæver.
MOW – neppe for tungt lastet, fire pax og to bikkjer er nada i forhold til når de dyra tar av uti bushen med jegere og moose-carcasses til langt over ripa… Motorkraften ser ut til å være normal, den freser avgårde som andre Bævere jeg har sett.
Anchorage Daily News skriver at flyger påsto at et vindkast pusha den hardt mot venstre, meeen det tviler jeg nå på, det var nesten blankt vann med kun små krusninger. Mikrofly kan nok reagere på et lite vindpuff, men ikke en beinsterk Bæver med fullt motorpådrag.
Sannsynligvis har piloten ”frosset”, ser at han røsker i stikka uten å være på steppet og da kan ingen håpe å komme i lufta. Han røsker til for andre gang når stranda nærmer seg, og den vakler i lufta laaangt under flyfart. Da er knapt halvparten av normal avgangsdistanse tilbakelagt. Attitude etter liftoff (video 42 sek) er helt urealistisk i forhold til utgangspunktet.
Konklusjon: De med litt fartstid vet at sjøfly på vannet stopper på noen få meter når throttle kuttes. Altså ville det gått helt fint å avbryte straks den begynte å dra mot venstre!!!
For ordens skyld bør man alltid gi rom for at noe teknisk har skåret seg, vanskelig å se på en videosnutt. Men ifølge avisen
mente flyger at det ikke var noe teknisk, altså må vi vente til havarirapport foreligger:
“If the federal agencies end up agreeing with the pilot that the accident didn't result from mechanical problems, NTSB will issue a final accident report within 30 days.”
Et såpass stort og komplekst
privateid fly får meg til å lukte “mer penger enn vett”, pluss evt en kjapp sjøutsjekk eller inkompetanse…
Umulig å finne noe vettugt på www, for de som kan og vet avstår fra å diskutere offentlig, de har sin jungeltelegraf.
Håper dette var noenlunde svar på ditt spørsmål, LN-KEH. ^_^