Beaver havari Lake Hood på YouTube

Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Sideror er tydligvis ekstra tilbehør:cry: Ødelegge en så fin maskin på denne måten ikke bra.
 
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

For å si som fotografen - Holy cow! Enten er den for tung, eller så har han ikke klart å få opp full motorkraft .... tipper det første ...
 
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Også imponerende at han som filmet fikk fokus igjen så raskt etter at han kastet seg ned.
 
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Hei,
Noen av de som flyr sjøfly som kan kommentere denne?
Eders, Knut Erik

Hjelpe og trøste! Wasting such a beautiful airplane… Får vel avgi ”my 2 cents worth”:

På Lake Hood pleier de lokale å gi på i sving mot ”RWY” og den første biten går tilsynelatende greit å imitere her. Det store spørsmål er hvorfor den (video 30 sek) begynner å dra til venstre? Der må jeg nok spørre noen som har fløyet Bæver.

MOW – neppe for tungt lastet, fire pax og to bikkjer er nada i forhold til når de dyra tar av uti bushen med jegere og moose-carcasses til langt over ripa… Motorkraften ser ut til å være normal, den freser avgårde som andre Bævere jeg har sett.

Anchorage Daily News skriver at flyger påsto at et vindkast pusha den hardt mot venstre, meeen det tviler jeg nå på, det var nesten blankt vann med kun små krusninger. Mikrofly kan nok reagere på et lite vindpuff, men ikke en beinsterk Bæver med fullt motorpådrag.

Sannsynligvis har piloten ”frosset”, ser at han røsker i stikka uten å være på steppet og da kan ingen håpe å komme i lufta. Han røsker til for andre gang når stranda nærmer seg, og den vakler i lufta laaangt under flyfart. Da er knapt halvparten av normal avgangsdistanse tilbakelagt. Attitude etter liftoff (video 42 sek) er helt urealistisk i forhold til utgangspunktet.

Konklusjon: De med litt fartstid vet at sjøfly på vannet stopper på noen få meter når throttle kuttes. Altså ville det gått helt fint å avbryte straks den begynte å dra mot venstre!!!

For ordens skyld bør man alltid gi rom for at noe teknisk har skåret seg, vanskelig å se på en videosnutt. Men ifølge avisen mente flyger at det ikke var noe teknisk, altså må vi vente til havarirapport foreligger:

“If the federal agencies end up agreeing with the pilot that the accident didn't result from mechanical problems, NTSB will issue a final accident report within 30 days.”

Et såpass stort og komplekst privateid fly får meg til å lukte “mer penger enn vett”, pluss evt en kjapp sjøutsjekk eller inkompetanse…

Umulig å finne noe vettugt på www, for de som kan og vet avstår fra å diskutere offentlig, de har sin jungeltelegraf.

Håper dette var noenlunde svar på ditt spørsmål, LN-KEH. ^_^
 
Last edited:
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Flyet er aldri skikkelig på steppet. Et sjøfly vil alltid værhane inn i vinden UNNTATT når det er i plowing position under T/O. Da værhaner det UT av vinden. Dette p g a den høye nesen. Senter of boyancy flyttes bakover. Det ser ut som det kommer en liten gust i fra flyets høyre side --vingen løfter seg litt og piloten klarer ikke å holde retningen.
Beaveren er sårbar i denne fasen i T/O. Man må ALLTID ligge forran flyet med koreksjoner. Sideroret er i utgangspunktet marginalt. Derfor ekstra halerorsfinne på Beaver on floats
 
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Flyet er aldri skikkelig på steppet. Et sjøfly vil alltid værhane inn i vinden UNNTATT når det er i plowing position under T/O. Da værhaner det UT av vinden. Dette p g a den høye nesen. Senter of boyancy flyttes bakover. Det ser ut som det kommer en liten gust i fra flyets høyre side --vingen løfter seg litt og piloten klarer ikke å holde retningen.
Beaveren er sårbar i denne fasen i T/O. Man må ALLTID ligge forran flyet med koreksjoner. Sideroret er i utgangspunktet marginalt. Derfor ekstra halerorsfinne på Beaver on floats

Takk for god forklaring! Høres fornuftig ut det du skriver - du er kanskje Beaver flyger? Det virker som det kommer en 'gust' akkurat i det piloten prøver å løfte høyre flottør - slik at flyet dreier mot venstre. Etterhvert ser det ut som flygeren får se land komme i venstre øyekrok og drar flyet av i et forsøk på å unngå kollisjon. Hadde det ikke vært et gjerde der, så hadde det kanskje gått bra... Spennende å se om denne "bæveren" blir reddet fra skraphaugen! Beaver er jo fortsatt det mest populære bushfly i Canada og Alaska. Det er flere selskaper som bygger opp Beaver-vrak - og stadig flere får en turbo-prop i nesa. Flyet er over 60-år og fortsatt i drift! Cessna Caravan er etterhvert blitt en erstatter? Vet du noe om hvordan Cessna Caravan kommer ut mot Beaver når det gjelder ytelser?

Steinar
http://www.seabee.info
 
Last edited:
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

Heisann!

Merrifield og ANX, takk for god forklaring. Min sjoefly erfaring er bare med Cub, men jeg kan se sammenligning til dette. Du maa opp paa steppet for aa faa fart og en slik attitude med flotoerene vil bremse noe forferdelig og forlenge takeoff run... hvis du noen gang faar fart nok til aa kommme i luften. Det ser ut som han skal proeve aa ta en turning takoff som i seg selv ikke er saa vanskelig... selv til hoeyre. Kan ikke se noe vesentlig vind fra hoeyre da du som nevnt kan see paa vannet... og du ser jo faktisk vinpoelsa henger rett ned.

Uten aa vite om det var en teknisk feil med for eksempel throttle som har laast seg, men selv da kunne han dratt i mixture eller kuttet tenning, saa burde han jo for all del abortert denne avgangen...!!! Han hadde plenty av stoppedistanse da sjoefly sakker av utrolig fort med flotoerene i vannet.

Dag
 
Re: Beaver havari Lake Hood på YouTube

C 208 = Caravan har en mer high speed vinge --Ikke populær hos Bush pilotene i Alaska i alle fall. Det har vært noen stygge ulykker. Kjenner dog ikke til detaljene ---Ja jeg flyr også Beaver:-)))) Et fantastisk fly--MEN --som alle eldre damer---Handle with care!
 
Back
Top