BDU: DC-10 og C-17

Kjekt å se bilder fra BDU. Dersom C-17 hadde vært skiftet ut med C-5 eller C-141 var det akkurat som når jeg var der for sånn ca. 20 år siden.

Flotte bilder. En stilig hollender du hadde fått bilde av der, for ikke å snakke om C-17 da. Alltid flott å se.

Jupp, det tror jeg nok. Det var litt morsomt for det tok av ett norwegian fly 1 min etter og det brukte ca 500m lenger på å rotate, og det hadde mye dårligere climb enn DC-10. :)

Maskinen var innom BOO og plukket opp en del belgisk personell og utstyr også, men selv da så var det lett å se at den var lett lastet.

Herlige bilder :-) 10'ern er bare noe av det tøffeste.. Er disse levert nye til hollandske forsvaret, eller har de gått i sivil drakt før?

Herlige bilder :-) 10'ern er bare noe av det tøffeste.. Er disse levert nye til hollandske forsvaret, eller har de gått i sivil drakt før?

Flotte bilder fra Bardufoss! Den på bildet er T-255 DC-10-30CF c/n 46987/255 og ble levert ny til World Airways 4/8-1978 som N105WA. Gikk videre til United 1/5-1986 og ble nå N1858U. Kom til Nederland 1/11-2004. De har to til, T-235 og T-264 som begge er ex Martinair maskiner PH-MBP og -MBT.

Flotte bilder! Er noe eget med disse militærmaskinene!

Norge skulle ha kjøpt noen C 17 til forsvaret. Skikkelig tøffing :-) Men, akk ... regner ikke med at det er noen sjangs for det ...

De ville aldri blitt enig om hvor flyene skulle ha base, før flytypen var utrangert ;)

Norge skulle ha kjøpt noen C 17 til forsvaret. Skikkelig tøffing :-) Men, akk ... regner ikke med at det er noen sjangs for det ...

Nå har Norge andeler i NATOs C-17-flåte i Ungarn så det dekker vel det strategiske behovet. Luftforsvaret har faktisk en del gode tanker om hva man trenger av utstyr basert på det faktiske behovet man har.

Nå har Norge andeler i NATOs C-17-flåte i Ungarn så det dekker vel det strategiske behovet. Luftforsvaret har faktisk en del gode tanker om hva man trenger av utstyr basert på det faktiske behovet man har.

Jeg er selvsagt klar over at vi har tilgang på dette flyet gjennom NATO, men vi har altså ikke våre egne.

Luftforsvaret har faktisk en del gode tanker om hva man trenger av utstyr basert på det faktiske behovet man har.

Ja, som å kjøpe kun 4 Hercules fly som allerede er desverre nede i 3, 5 fregatter som det nesten ikke er nok personell til, MTB'r som etter det forsvarsjefen mener vi alikevel ikke har bruk for, samt kun 54 nye F35 ... Alt dette i en tid da, Norges teritoriale farvann har økt tik 7 ganger Norges landmasse, samt at vi tar større å større del i operasjoner i utlandet. Mulig at luftforsvaret vet hva de gjør, men forsvaret som så dann har ikke styring på noe som helst ! Forsvaret ser ut til å styre etter et forsvarsbudsjett som de siste 20 årene har vært alt for lite og ikke etter hva forsvaringen av Norge hjemme og i utlandet faktisk koster og behøver. Dette mener jeg er feil. Våre politikere må få klar beskjed on hva som faktisk trengs og hva det faktisk koster å opprettholde.

Last edited:
Norges territoriale farvann går ut til 12 mil utenfor grunnlinja (12 mil utenfor de "ytterste skjær"). Men du tenker kanskje på hele ansvarsområdet med Norsk Økonomisk Sone, Fiskerivernesoner, etc?

Back