Basiq Air er historie

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Basiq Air er historie'

Dersom SAS ville ha sitt navn i Finland hadde de sørget for det for et år siden. Jeg skjønner at du har problemer med mine synspunkt, jens, men jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal SASifisere alt som inngår i SAS Gruppen! Hvor mange flyselskaps-navn er det vel ikke som er "intetsigende"? Ta en rask titt på de siste 4 års nyetableringer, og du vil få en helt enormt lang liste over navn som sier nada.

Du nevner "brand-confusing", hvor mange som flyr Blue1 vet at selskapet er kontrollert av SAS, og ikke bare en partner? ETT sted man virkelig kan begynne å snakke om "brand-confusing" er i SAS Braathens sitt tilfelle, DET er elendig merkevarebygging på sitt beste!

Lenge leve Blue1.

Synes Air Botnia var bedre og da kunne også AirBaltic pluss Estonian fått dette navnet...alle ligger jo ved "Botnia"...

Kan være enig i det EB. Få ned antall navn, om man kaller det Baltic eller Botnia er det samme.

Originally posted by EB

Synes Air Botnia var bedre og da kunne også AirBaltic pluss Estonian fått dette navnet...alle ligger jo ved "Botnia"...

Feil, min kjære venn. Botnia er Botniska viken som går fra omtrent Åland og nordover. Baltic er Østersjøen som Finland og de baltiske land grenser mot.

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by EB

Feil, min kjære venn. Botnia er Botniska viken som går fra omtrent Åland og nordover. Baltic er Østersjøen som Finland og de baltiske land grenser mot.

Hva er det med oss her nord som er så utrolig opptatt av at hver milimeter med land skal ha sitt navn og man må ikke opprette flyselskaper uten geografisk tilknytning. Foreslår da man kan kalle flyselskapet "Europe", så slipper en hele greia:p

Litt flåsete skrevet, men dere forstår sikkert hva jeg mener.

Originally posted by DY

Originally posted by Blubird

SAS = Scandinavian Airlines System. Ligger Finland i Skandinavia? Nei.
Nå er det vel bare vi i Norden som ikke anser Finland som en del av Skandinavia. Slå opp ordet på engelsk og du oppdager at man da tar med Finland som endel av Skandinavia.

Det kan nok diskuteres hva som er riktig. På skolen lærte jeg at Skandinavia er Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Denne oppfatningen er ganske utbredt i Europa. Mest riktig er vel at Finland og Island er en del av Norden men ikke Skandinavia. Forøvrig er det vel vi i Norden som vet best hva som er Skandinavia eller ikke? :D
På en annen side er det er god del nordmenn som tror at ikke Norge er en del av Europa....:sarc

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Originally posted by DY

Originally posted by Blubird

SAS = Scandinavian Airlines System. Ligger Finland i Skandinavia? Nei.
Nå er det vel bare vi i Norden som ikke anser Finland som en del av Skandinavia. Slå opp ordet på engelsk og du oppdager at man da tar med Finland som endel av Skandinavia.

Det kan nok diskuteres hva som er riktig. På skolen lærte jeg at Skandinavia er Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Denne oppfatningen er ganske utbredt i Europa. Mest riktig er vel at Finland og Island er en del av Norden men ikke Skandinavia. Forøvrig er det vel vi i Norden som vet best hva som er Skandinavia eller ikke? :D
På en annen side er det er god del nordmenn som tror at ikke Norge er en del av Europa....:sarc

Hilsen,
Laurenz

Dette har vært diskutert opp og ned ørten ganger. At vi som bor her ikke klarer akseptere at andre faktisk kaller og inndeler landene våre på en litt annen måte får så være. Typisk norsk holdning å mene at det er VI som vet best.
At man på engelsk kaller Finland en del av Skandinavia er vel ikke ille. I Nordisk råd sitter jo de baltiske landene...som nå vil vær emed i "Norden-begrepet". Nei vi vet faktisk ikke alltid best, og må også forholde oss til hva andre mener. Spør f.eks en nordmann hva som er Amerika og du får mange ulike svar. Spør hva som er Latin-Amerika og du får mange ulike svar.

Skandinavia/Norden debatten legges herved død....

[Det kan nok diskuteres hva som er riktig. På skolen lærte jeg at Skandinavia er Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Denne oppfatningen er ganske utbredt i Europa. Mest riktig er vel at Finland og Island er en del av Norden men ikke Skandinavia.

Så for å dra en konklusjon ut av dette, den eneste som har forstått navnebruk for hele regionen er mao. Nordic Airlink... Og da gikk Finnair av med seieren! :spin:

Så kall de regionale selskapene (inkludert Skyways) for Air Baltic. Ta gjerne med LOT også!

Egentlig så burde vel kanskje SAS se på hele branding sin, virker som det er en haug med navn, konsepter og service/billettnavn ute og går. Kan ikke være lett å forstå alt om en ikke jobber med det til daglig.

Originally posted by LN-KOG

I tillegg er de dyre!

OSL-AMS/RTM avgang 26/12 retur 30/12 for to voksne og ett barn ble:

SAS ca 3,200 NOK
KL ca 4,200 NOK
Basiqair ca 5,200 NOK :naughty:

Det er ikke alltid at den man tror er billigst....:wow:

Hvis man sjekker tur retur samme dag finner man nok at Transavia slår både SAS og KLM i pris. :spin:

SAS har jo en bra branding (med unntak av SAS Braathens) Spanair er bra navn i Spania - men hvor Blue1 ble funnet opp lurer jeg på...I en sauna etter for mye Finlandia?

Spanair er bra, Blue1 er helt på "tryne" syne sjeg. Widerøe burde kanskje få "SAS-dekor" men i grønt etc.

Widerøe, Skyways, Blue1 og AirBaltic burde kanskje bli en slags SAS Express, SAS Connection eller Connect-2-SAS branding???

Enig med deg EB. Få en mer helhet over det hele.

Faktisk er jeg litt stolt over forslaget "CONNECT-2-SAS"...

OK...men finnes mange versjoner/eksempler en kan se på. Hvorfor skal man ha tall i titlene forresten? Ikke alltid bestemor på Brandbu skjønner det.....

Hun kan ta NSB til Jaren!!!

Får håpe ikke NSB begynner med NSB2ALL da.

OSL er trege med å oppdatere Airline codes for i morgen kommer denne
19:35 Las Palmas HV7210 Basiq Air -

Burde vært mulig på 8 år å oppdatere til Transavia :)

Back