Basespørsmål angående redningshelikoptrene /flyene i Norge

Spanair

ScanFlyer Silver
Basespørsmål angående redningshelikoptrene /flyene i Norge

Et litt krevende spørsmål på en lørdagskveld. ;)

Lurer på om noen vet hvilke Luftambulanse helikopter (NLA) som har base hvor, og hvilke Sea-King helikopter som er stasjonert hvor, og hvilke helikopter og fly hos Lufttransport som har base hvor?

Jeg er altså ute etter å vite hvilke individer/registreringer som har base hvor i Norge.

Basene skal være som følger:

Alta
Arendal
Banak
Bergen
Bodø
Brønnøysund
Dombås
Florø
Førde
Gardermoen
Kirkenes
Lørenskog
Rygge
Sola
Stavanger
Tromsø
Trondheim
Ørland
Ål
Ålesund

Re: Basespørsmål angående redningshelikoptrene /flyene i Norge

I Førde har det vert ganske ofte/lenge med LN-OOC, men såg det var et gult her om dagen(OOC er rød), men det kan jo også ha vert en på besøk.

Sist det var et lengre bytte så mener jeg det var OOJ(gul) som var her. OOG(rød) trur jeg har base i Bergen. Den er ofte på oppdrag S&Fj, når Førde-maskina er opptatt.

Men er vel med NLA som ved flyselskap, at de ikke har en bestemt base, men blir rulert i systemet.

Mener å ha sett LN-OOD fly ganske ofte rett utenfor vinduet mitt? (Førde)

Svaret er vel som antydet over - de flyttes rundt etter større vedlikehold o.l.

De eneste som er noenlunde faste er vel Sysselmannens på Svalbard og SARmaskinene på oljeplattformene.

SAR-maskinene på sola har hvertfall følgende registreringer: LN-OMF, LN-OMH, LN-OLD, LN-OAW

Mistenkte også at det ble rullert litt rundt på de forskjellige basene. Når det gjelder NLA ser det ut til at de har lange sykluser før de rullerer.
"Før i tia" mener jeg at de hadde bl.a. OOJ i Trheim, OOF på Dombås, OOM på Lørenskog, OOG i Bergen og OOD i Førde.

Når det gjelder Førde så er det OOD som er der nå. OOG også ofte og se i Førde. Mener at OOJ også var innom Førde sist uke (Tirsdag)

Angående 330 skvadron og LT så har jeg egentlig ingen skikkelig oversikt annet enn hva jeg har observert selv.

Såg OOC her i Hallingdal om dagen, og den er fortsatt rød.

Ut i fra avisklipp i det siste, så ser det ut som det er Sea King 060 som står i Florø for tiden.

Seakingene flyttes rundt fortløpende, avhengig av vedlikehold, prioritering osv. Maskinene har ikke en fast base. Stemmer at 060 nettopp var på Florø, men den har nå reist til Rygge for vedlikehold.

Back