Basenedleggelser?

MD11

ScanFlyer Dusty
Fikk høre et "rykte" på Værnes i dag og det gikk ut på at SAS vil legge ned crewbasene i SVG og TRD. Dette skal være et ledd i de nye besparelsene som skal presenteres i august. Noen som vet mer om denne saken?

Dette gjelder jo flere hundre crew på nevnte baser.

Hvis dette stemmer så settes siste spiker i kisten fra gamle BU tiden.....

Det tror jeg trygt vil forbli et rykte inntil det eventuelt vil bli sagt noe her ..
http://www.kabin.no/

Ser ingen besparelser ved å legge ned disse basene - det koster å legge crew på hotell med diett også .. Trimming, muligens .. nedleggelse, nei.

Bare på Værnes står det opptil 6 SAS maskiner hver natt. Hvis ikke det er grunnlag nok for en base må de som sitter på planning og schedulering virkelig ta seg et kurs eller 10....men det kan jo være mye andre hindringer også, f eks kollektivavtaler som vanskeliggjør effektiv crew og baseutnyttelse.

Fikk høre et "rykte" på Værnes i dag

Du vet like godt som meg at 99% av det som det sladres om i cockpit og kabin er tull og tøys. La oss legge denne død til det foreligger noe mer konkret .....

Kan berolige alle med at basediskusjonen har pågått i mange år. Det eneste som er interessant er analysen selskapet har gjort internt, og den har økonomiske og sosiale elementer, ikke politiske.

Alle flyselskaper gjør regelmessige analyser om hvorvidt det er hensiktsmessig å legge en rute med overnatting, om det er naturlig med en "base" eller bare en innsjekks-pc på plassen, og eller hvorvidt det er mest naturlig å betjene den fra hovedbasen.

De som er bekymret for at arealinntekter på kontorplass skal forsvinne eller reduseres på enkelte av Avinors kafeteriabygg, kan vente til 12/8, og er de fremdeles spente kan de fortsette å være det etterpå. Alle flyselskap snur på kronene, og tar de beslutningene de selv regner ut er best.

Og med tanke på alle ryktene som har gått om det både før og etter oppkjøpet av BU, er det rart at ikke basene er lagt ned 15-20 ganger allerede (-:

En faktor som nok tas med i slike regnestykker, er at crew (i henhold til europeiske arbeids- og hviletidsbestemmelser Subpart Q) på uteovernatting bare trenger 10 timers hvile, mens man på hjemmebase må ha 12 timers hvile. Snakket med noen i DY, og på slinger hvor det vil gi effekter blir crew sendt på uteovernatting for å spare hviltid slik at man får bedre utnyttelse av crew. 2 timer mindre hvile pr. døgn pr. ansatt kan sikkert utgjøre en del, avhengig av hvordan blårussen bruker tallene :)

SAS vender nok hver en stein i disse dager for å finne ut hvordan de skal komme tilbake og skremme vettet av Kjos og andre konkurrenter, og da er det vel ikke unaturlig at rykter dukker opp i hytt og pine. Jeg har hørt at SAS skal legge ned på OSL og flytte til RYG, men det hørte jeg av naboen til søstra mi som ikke har peiling, men som kjenner en som flyr småfly på Kjeller. Så derfor tar jeg det med en klype salt uten at jeg skal begynne å kritisere SAS sine planleggere først... ;)

Bare på Værnes står det opptil 6 SAS maskiner hver natt. Hvis ikke det er grunnlag nok for en base må de som sitter på planning og schedulering virkelig ta seg et kurs eller 10....men det kan jo være mye andre hindringer også, f eks kollektivavtaler som vanskeliggjør effektiv crew og baseutnyttelse.

Ja, hvis det er hold i ryktene, så regner jeg virkelig med at de tar kontakt med deg først for å få vite at det ikke vil lønne seg. For hvis SAS virkelig skal ha kommet frem til at det vil lønne seg å legge ned TRD og SVG - tror du ikke da de sitter på et beslutningsgrunnlag som holder mål? Det at det står opptil 6 SAS-maskiner der hver natt nå, betyr ikke at det vil gjøre det etter en eventuell basenedleggelse?

Å være klok i dag betyr ikke at man er klok i morgen! :)

Ja, hvis det er hold i ryktene, så regner jeg virkelig med at de tar kontakt med deg først for å få vite at det ikke vil lønne seg. For hvis SAS virkelig skal ha kommet frem til at det vil lønne seg å legge ned TRD og SVG - tror du ikke da de sitter på et beslutningsgrunnlag som holder mål? Det at det står opptil 6 SAS-maskiner der hver natt nå, betyr ikke at det vil gjøre det etter en eventuell basenedleggelse?

Å være klok i dag betyr ikke at man er klok i morgen! :)

Hvis SAS skal opprettholde dagens trafikkprogram så innebærer det så mange maskiner også etter en eventuell nedleggelse av crewbase. Du spør om beslutninger som holder mål? Vi har vel sett begge deler fra den kanten de senere år og det vet du like godt som meg TCAS^_^ Uansett, håper dette er bare løst snakk og at crewet fortsatt får beholde sine baser.

Problemet med basene i TRD og SVG er i hovedsak produktiviteten. De ligger på hot. i Oslo for å rette opp den --litt. Alt for mange på deltid i faste grupper. Dette gjør at det visse dager i uken er manko på crew ---Oslo baserte må derfor pax'e med ditto hot. og diett for å fylle opp. ---
SAS har i alle år argumentert med "det kostnadsdrivende faktum" at vi har/hadde tre baser i selskapet. I dag har SAS Norge 3 baser alene ------!
Jeg tror at basenes dager er talte---Crew vil få tilbud om base OSL selvfølgelig. MEN de må pendle --- som alle andre har gjort --- i alle år.

majoriteten av de organiserte i SAS Norge kabinforening fikk et ultimatum omn at hvis man skulle opprettholde basestrukturen slik den er i dag må samtlig ansatte over i helvariable grupper med følgende stillingsprosenter; 50, 80 eller 100. Dette sa SNK seg ikke villige til å gå med på, og da kan man jo si at man skyter seg litt i foten.

Hei!

Såvidt meg bekjent foregår det fortsatt forhandlinger så siste ord er nok enda ikke sagt i denne saken.

Det ante meg at det er produktivitetsspørsmål kombinert med kollektivavtaler som gjør at basestrukturen er oppe på dagsordenen i SAS. Kollektivavtalene er så innviklet at det vanskeliggjør effektiv utnytting og schedulering. Her ser man igjen et godt eksempel på at en forening sier nei til noe så får det i verste fall store konsekvenser for andre i selskapet. Indre stridigheter som gjennomsyrer hele organisasjonen og som igjen fører til at SAS ikke klarer og løfte seg ut av gjørma.

Sånn du snakker virker det ikke som du er noe særlig for foreningsarbeid i det hele tatt? :)
Du mener kanskje ledelsen skal bestemme alt og at de ansatte skal innfinne seg deretter? Eller er det bare SAS du mener har problemer på dette området?

majoriteten av de organiserte i SAS Norge kabinforening fikk et ultimatum omn at hvis man skulle opprettholde basestrukturen slik den er i dag må samtlig ansatte over i helvariable grupper med følgende stillingsprosenter; 50, 80 eller 100. Dette sa SNK seg ikke villige til å gå med på, og da kan man jo si at man skyter seg litt i foten.

...og alligevel er det kun CAU og danskerne der er ufleksible og kun tænker på sit eget bedste og ikke SAS' fremtid :sarc

SAS burde kun være 3 baser: CPH, OSL og ARN - jeg er sikker på trafikprogrammet kunne tilrettelægges, så der kunne opnåes store besparelser på nedlæggelse af de resterende baser. I den situation SAS er i nu, så bør det også være en ting der kigges alvorligt på.

Det er vesentlig at "dere" ser litt på rutestrukturene i N, S og D for å forstå basestrukturen. Overnattinger er ikke til fordi flygende synes det er så fjongt å bo på et hotell. De er til fordi det er behov for dem for å dekke kundenes behov for ikke bare å fly ut fra en hub (eller hovedstad), men også inn til den. Mange flyvninger, spesielt charter, går også fra utestasjon til en tredjedestinasjon (f eks AES-CHQ), og det er lite hensiktsmessig å sende crew med et eget fly til (AES) for å begynne om morgenen. Da må de gjerne fly som passivt crew dit dagen før, om det er en lang og tidlig tur, eller at det er mer hensiktsmessig å selge de første morgensetene til passasjerer istedetfor å blokkere dem for crew.

I Danmark går de fleste rutene mellom byer i andre land, og CPH. Det er lite innenriks igjen med SAS, men den som er er preget av korte legs, og igjen, alle går inn til CPH. Behovet for baser er det ikke, behov for overnatting er trolig til en viss grad.

I Sverige går også de aller fleste (eller alle?) rutene mellom ARN og utestasjonen. Hotellovernattinger er nødvendige for de som lander ute med siste fly, og for de som skal fly første fly inn til ARN.

I Norge er det i tillegg mye trafikk med tildels korte hopp, som ikke går innom OSL i det hele tatt. Eksempler er kystrutene i forskjellige varianter av SVG, BGO, AES, MOL, KSU, TRD, BOO, og TOS, samt rutene som går mellom TRD, SVG og utenlandske destinasjoner. Sesongmessige variasjoner gjør at behovet varierer litt mellom basene, men ettersom flyselskaper har oppdaget regnemaskinen etterstreber man en optimal basestruktur, for SAS sin del både i Norge og Skandinavia.

Om noen synes SAS, DY, WF eller Lufttransport (som alle har flere baser i Norge) har for kompliserte basestrukturer, så er det bare å ta en titt på Ryanair og easyJet, som mange her i andre sammenhenger ser på som toppen av kransekaken. Man kan nok nok en gang regne med at de som skal forsvare strukturen for eierne, vet hva de gjør.

I Danmark går de fleste rutene mellom byer i andre land, og CPH. Det er lite innenriks igjen med SAS, men den som er er preget av korte legs, og igjen, alle går inn til CPH. Behovet for baser er det ikke, behov for overnatting er trolig til en viss grad.

I Danmark flyver SAS en del charter fra både BLL, AAR og AAL - her flyves crew oftest over passivt dagen før og ved lange turer går de også på hotel når de returnerer for at flyve passivt til CPH dagen efter. Altså både overnatning før og efter en charter i mange tilfælde. Det ligger der åbenbart økonomiske beregner til grund for, som tyder på at det er billigere end at have base i Jylland.

I bund og grund er det vel mest af alt et spørgmsål om at slinge flyene rigtigt, så man undgår mere end et minimalt antal baser og minimerer antallet af stop-overs. Når der samtidig skal tages hensyn til pax ønske om optimale afrejsetider, så kan hotelovernatninger til crew ikke undgåes når man er et netværksselskab, men man kan langt hen ad vejen undgå flere baser end allerhøjest nødvendigt.

Jeg er af den opfattelse at man skal minimere antallet af baser, hvis det overhovedet er økonomisk forsvarligt. Flere baser vil uanset gøre fleksibiliteten blandt crew og udnyttelse på f.eks. Standby lang mindre. Få og store baser kan udnytte crew bedst muligt, men det er jo en økonomisk afvejelse, der skal holdes op imod ruteplanlægning, afgangstider og pax betalingsvillighed for at rejse på optimale tidspunkter - ligesom det skal holdes op mod konkurrenternes afgangstider, priser m.v.

Alt i alt en meget kompleks beregning, hvor der er mange forhold der skal tages i betragtning. Eneste ting som jeg ikke synes er relevant er hvor crew gerne vil have base. Det skal virksomhedens drift og kundernes ønske om ruter, tidspunkter m.v. bestemme. Umiddelbart synes jeg 3 baser i Norge er meget, men hvis SAS bibeholder disse, så må der jo ligge fornuftige økonomiske beregninger bag - og forhåbenligt er det ikke noget fagforeningen er medbestemmende om.

Kan vel se ut som om de som ønsket seg ja-takk begge deler, får hverken eller nå....

Back