Bare ræva ... (alternativt: Mooning the Boeing)

atck

ScanFlyer Gold
Bare ræva ... (alternativt: Mooning the Boeing)

Ikke lett å finne gode titler. Men det er nå bedre enn "Enda noen bilder tatt på Sola i motlys" - som denne tråden stort sett egentlig dekker.

Først et bilde jeg må si meg godt fornøyd med. Joda, det ble langt unna, og linsa strekker kanskje ikke til. Men månen var fin og AWACS'en på right downwind til 18 lå akkurat passe lavt. Enda bedre hadde det vel vært hvis den fløy rett på'n. Skulle kanskje tatt en tlf til gutta i tårnet og bedt dem om å klarere den 250 fot høyere. ;)

E3A-moon.jpg

Så, over til alle rompene:

Bling bling
E3A-landing-blur-behind.jpg

For å si det med Jim Carrey: Smmmmmooking!
E3A-landing-behind-smoke.jpg

I Holland er vi vant til sidevind og crab.
B739-KLM-Landing-behind-sun.jpg

Nå er det min tur!
B737-KLM-SAS-RWY-enter.jpg

Kan ikke si jeg har lagt merke til at man faktisk kan se rett gjennom disse motorene. Joda, jeg skjønner hvorfor. Men trodde ikke det var tilnærmet fri bane. Med sola ser det jo nesten ut som etterbrenner. :D
B737-Sas-dep-behind-ab2.jpg

B737-SAS-dep-behind-afterbu.jpg

Nok en KLM-maskin i sola. Man kan jo bli glad i en sånn hekk. Blank og fin.
F100-KLM-behind-sun-zv.jpg

Siste rompa i dag. Full av appelsinhud.
AN26-parked-behind-close.jpg

Sånn går nu dagan. Sa jeg at jeg liker jobben min?

Re: Bare ræva ... (alternativt: Mooning the Boeing)

Woowwww......dette var magisk. Meget bra !!!

Så fine bilder! Hva er det siste bildet?

Takk takk.

Siste bildet er av denne karen.
AN26-parked-with-E3A-smokin.jpg

En annen detalj:
AN26-parked-nacelle-close.jpg

Og så noen bilder som ikke fikk være med i utgangspunktet. Fordi de ikke var rompebilder :-)

DH83-wif-and-LNJAL-holding-.jpg

P28A-LNJAL-holding-point-zv.jpg

Variasjon over et tema:
E3A-moon-under.jpg

Og til slutt en gåte. Noen som vet hva dette er? ;-)
compass-swing-ND1230.jpg

Jeg tror det enten er ett kompass, eller AA-stilling..

Flotte bilder, i en vinkel vi sjeldent ser!

Ikke lett å finne gode titler. Men det er nå bedre enn "Enda noen bilder tatt på Sola i motlys" - som denne tråden stort sett egentlig dekker.

"Buttman strikes again", men det hadde vel fort latt seg misforstå :p

Herlige "Butt-pics" Kyrre :)

Jeg har alltid elsket fine rumper ;) Enten i stål og metall, til og med kompositter, eller på en Quinde :)

Flotte skarpe fine bilder!

Fine bilder dette:) Har AWACSene vært på sola i det siste? har ikke sett dem på en stund

Takk takk.

Jeg har ikke fulgt så veldig med, har vært lite på jobb på Sola. Men jeg tror ikke den har vært der så mye i det siste.

Forøvrig er det siste bildet av en "Compass Swing", en Kompensierenscheibe ND 12/30 fra krigens dager. Før var det en dreieplate med en løfteanordning slik at man kunne justere kompass på maskiner på opptil 30 tonn.
Jeg lurer på om den har vært godt skjult, men har dukket opp igjen etter at man har laget noen nye helikopterlandingsplasser i nærheten av fuel-tanken.

Kan det være plassen til en gammel GCA?

Fro de som ikke vet hva GCA er, så står bokstavene for Ground Controlled Approach og var et presisjonsinnflygingshjelpemiddel som forsvaret drev, der de ved hjelp av to radarer, en som viste høyden og en som viste retning til flyet og en GCA-kontrollør "snakket" flyet ned: "You're left of centerline, turn three degrees right. You're slightly above glidepath, You're on centerline, you're on glidepath."

Tidligere utgaver av dette hadde antenner som man måtte ut og dytte/rotere i forhold til bane i bruk, og plasseringen måtte selvfølgelig være meget nøyaktig. Det tenkte jeg at diise små skiltene med tall på kanten kanskje kunne være.

Det er ikke GCA igjen i Norge, så dette kan være en nedlagt site for en slik antenne.

God forklaring - og faktisk kunne det vært noe sånt. Men i dette tilfellet vet jeg med sikkerhet at tyskernes kompassrose stod akkurat der - og at de merkene er veldig typiske for slike kompass-skiver.
Det fantes forskjellige utgaver, men utformingen - og størrelsen - tilsier at dette er en ND 12(meter diameter)/30 (tonn).
På slutten av denne filmen ser man en sånn skive
http://www.youtube.com/watch?v=mMO8cSg8zl0

Lurte på hva man skulle med en kompassrose på bakken, men når jeg så filmsnutten så forstår jeg at det dreier seg om en kompassvingeplass.

Og du har sikkert rett i at dette er en slik.

Back