Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Robin882

ScanFlyer Gold
Litt nedgang på aktiviteten på Flyprat her om dagen, så her er et tema å diskutere:

Hvis Ryanair starter opp i USA, hvordan ville dette gått?
Tror dere de hadde hatt noe sjans mot Southwest og de andre etablerte LCCene over dammen?
 
Last edited:
Det var et selskap som forsøkte å starte opp med Ryanairmodellen i USA for et par år siden med navnet Skybus, men de varte ikke lenge

Ellers er vel Spirit og Allegiant ganske like Ryanair når det kommer til oppsett
 
Southwest er Ryanair's store inspirasjonskilde, men de endte med en ganske så pervertert forretningsmodell.

Som Someone sa - det selskapet som var mest tro mot Ryanair-modellen, med fees for alt, utkantflyplasser etc, var Skybus. Og de gikk dundrende konkurs.
 
Med FF-program, First Class og konsentrasjon om større flyplasser, er de likevel en god vei unna ...
 
Southwest er vel inspirasjonskilde for veldig mange av LCC'ene, selv om mange av disse etterhvert har "videreutviklet" seg (noen mener til det bedre - andre mener til det verre...).

Som andre har nevnt i andre tråder så var vel f.eks. DY gebyrfritt en del år etter oppstarten, men man har vel sett at det er rom for å ta betaling for diverse ekstra uten at det skaper for mye irritasjon. Jeg tror ikke det evt er tilstedeværelsen eller fraværet av gebyrer som er suksesskriterium, men det kan godt være at USA er anderledes (forøvrig merkelig om man ikke aksepterer stykkprisløsningen i frimarkedsmekka USA, men det er en helt annen sak....;)).
 
I USA er stykkpris noe nettverksselskapene driver med, og de har etter hvert drevet dette veldig langt!
 
Jeg tror Southwest vil ha seg frabedt å bli sammenlignet med Ryanair eller andre lignende. Det er virkelig få likhetstrekk mellom de nevnte, bortsett fra enhetsflåten med B737. Blant annet så er Southwest lønnsleder på pax-siden i USA, de har en meget sterk fagforening, og de ansatte (iallefall cockpit) nyter en levestandard som vi kan se langt etter her på berget. ---Selv i en del mer etablerte selskap.

Ombord så kjører de vel fortsatt 32-33 tommer pitch, gratis drikke og snacks, bags fly for free som blir nevnt, og i god marketingånd så satser de på gi litt tilbake til "the community". I fjor ble f.eks. $10 mill donert til charity.

Spread the LUV!
 

Attachments

  • free bags.jpg
    free bags.jpg
    125.8 KB · Views: 411
Southwest er vel inspirasjonskilde for veldig mange av LCC'ene, selv om mange av disse etterhvert har "videreutviklet" seg (noen mener til det bedre - andre mener til det verre...).
Hvem mener hvilket selskap har utviklet seg til det bedre? Du mener vel heller å si at FR eller DY selger billigere billetter kanskje ;)

Som andre har nevnt i andre tråder så var vel f.eks. DY gebyrfritt en del år etter oppstarten, men man har vel sett at det er rom for å ta betaling for diverse ekstra uten at det skaper for mye irritasjon. Jeg tror ikke det evt er tilstedeværelsen eller fraværet av gebyrer som er suksesskriterium, men det kan godt være at USA er anderledes (forøvrig merkelig om man ikke aksepterer stykkprisløsningen i frimarkedsmekka USA, men det er en helt annen sak....;)).
USA er nok annerledes. Rimelig men bra, selger mye bedre enn billig og skvip. Ref. Jetblue, Southwest og tildels Virgin America. Disse har businessmodeller et godt stykke unna våre Europeiske counterparts.
 
Men hvis Ryanair skulle ekspandert til USA, hadde de hatt noe sjanse?
Ryanair har jo en kraftig slagkraft i Europa, og vil tro mange har hørt om Ryanair i USA også. Det er jo et veldig solid varemerke.
 
Men hvis Ryanair skulle ekspandert til USA, hadde de hatt noe sjanse?

(Jeg regner med at dette er en tråd for vill og hemningsløs synsing...)

Dersom vi ser bort fra at et utenlandskontrollert selskap får lov til å fly innenriks i USA: Nei.

Jeg tror faktisk ikke Ryanair ville klart seg i Europa heller, dersom de skulle begynt som et nytt og ukjent selskap i dag. Ryanair har utviklet seg ettersom markedet har utviklet seg og også klart å forme publikums oppfatning av hva et lavprisselskap er. Hadde ikke Ryanair vært her, ville vi ikke vært vant til et selskap som Ryanair.

Flymarkedet i USA er forskjellig fra Europa på mange måter og Ryanair, spesialtilpasset det europeiske markedet, ville ikke kunne kopiere sin forretningsmodell der.

Først kan vi se på avstandene. USA er større enn Vest-Europa og passer dårligere for et selskap som har satset hardt på korte ruter med stort belegg. Avstandene gir nettverksselskapene en fordel.

Leisuremarkedet for punkt-til-punkt er mindre i USA. Det ser du både i en mindre tradisjon for storbyweekend som ferie og at chartermarkedet er helt annerledes.

De tradisjonelle nettverksselskapene i USA har i større grad tatt betalt for tilleggstjenester enn i Europa. Ryanair ville her diffensiert seg mindre fra konkurrentene enn det vi er vant med.

Alt i alt: Ryanair sin modell ville feilet i USA. Skybus har vel, langt på veg, bevist det også.
 
Vel i USA så minner maten om Ryanair selv på nettverksselskap og det på flygninger på godt og vel 5-6 timer (vestkysten til Hawaii). Den wrapen jeg kjøpte på Delta på en morgenflyging HNL-LAX var knapt nok spisbar. Reidarklasse på amerikanske flyselskap er trangt og dårlig. Domesic "first" derimot er ganske bra iallefall på flyginger av den lengden. Om det selges oppgraderinger ved gaten og du har 5 timer flytur så gjør det iallefall på Delta. De disker opp med hva det skal være. Setene er dog bare economy extra (noen flaggskip ruter har dog interkontinentale businesseter feks EWR-HNL på CO ) seter, men servicen er det himmelhav forskjell på. Som sagt så er flymarkedet i USA helt annerledes. Feks nytter det ikke å komme med gullkort i loungen der om du har det fra et amerikansk selskap og skal fly innenlands. Europeiske gullkort setter de pris på dog. Domestic "first" passasjerer har heller ikke loungetilgang automatisk. Det går ofte på medlemskap, men etter det jeg har hørt så er de klubbloungene ræva.

Jeg tror grunnen til dette er at amerikanere får gullkort veldig lett pga de kan signe opp med kredittkort her og kredittkort der som gjør at veien blir en del lettere.
 
Reidarklasse på amerikanske flyselskap er trangt og dårlig.

Dårlig, ja, men generelt er det hakket bedre benplass enn i Europa. Fløy nylig en av US sine A321 og var faktisk førnøyd med benplassen for mine 190com, og synes generelt det er en cm eller to mer plass til bena hos amerikanske selskaper enn europeiske
 
Setene er dog bare economy extra (noen flaggskip ruter har dog interkontinentale businesseter feks EWR-HNL på CO ) seter, men servicen er det himmelhav forskjell på.

Setene er stort sett 'gammeldagse' foersteklasseseter. Helt kurant for en inenriksflight. Noen ganger brukes fly i baade innenriks og utenrksfart, og da 'scorer' man lett bedre seter. Servicen er stort sett helt OK, men selvfoelgelig ikke den samme som internasjonalt. Her er et selvspist eksempel fra Delta.

01.jpg
 
Back
Top