Baksnakk av pax ombord!

KLM 1200

EuroBonus Gold
Hei, var på SK4154 (23-07-14) fra BGO til TRD. Satt på 1A, var relativt tidlig ombord. Ide jeg skulle legge min koffert opp og sette meg ned kom en annen pax med vanlig håndbagasje, sovepose og ryggsekk. (10pax i Plus på 10 rader, så god plass) Denne stakkars paxen fikk først kjeft av purser før hun fikk gå videre pga. mye bagasje. Rett før pushback så baksnakket purser hun denne paxen videre til resten av besettningen ombord. Hun var av den biske typen... Men hva om hun stakkars personen hadde hørt dette? Er det normalt at crew baksnakker pax? Var flere ombord så la merkte til dette. Tror ikke jeg hadde valgt samme selskap om jeg ikke hadde vært så lojal som jeg er mot SAS. Hva hadde du gjort?

-KLM 1200

Tror det er mer vanlig enn unormalt, bare at her hørte noen av passasjerene det

Syntes helt ikke at det der er så veldig ille. Dumt at de snakker slik at andre hører det, men å kommentere til hverandre at en passasjer har med for mye bagasje er greit etter min mening så lenge man ikke snakker stygt om personen. Hadde det derimot vært hårsveis, tatoveringer eller noe annet som ble kommentert, ville saken vært helt annerledes.

Man burde vel heller baksnakke de i gate'en som slapp vedkommende ombord med så mye håndbagasje?

Sålenge jeg får ha med meg masse håndbagasje kan crew baksnakke meg så mye de vil... :)
Synes heller ikke det er spesielt ille, men selvfølgelig ikke helt bra heller.

Dette er desverre ikke unikt og har opplevd noe av det samme.
Satt bak et par kolleger fra Thomas Cook på flygtoget etter en flight fra Ålesund.
Fra min tur fra OSL til Lillestrøm fikk jeg ta del i en tirade av nærmest spisset hat til navngitte personer fra konkurrerende selskap, de i mellom. Det latet heller ikke til at de brydde seg om at de rundt hørte hva de sa. Det hele var så pinglig å høre på at min kollega
spurte da vi gikk av toget hvilket selskap disse jobbet for, med tydelig henvisning til tapt branding.

Nå har vel alle lov til å ytre sine synspunkter i demokratiet, men man burde kanskje vente til man kommer innenfor husets fire vegger. Jeg ble i alle fall ikke overbevist om at dette selskapets ansatte har de nødvendige evnene til å resonere korrekt i forskjellige situasjoner basert på hva de liret av seg i uniform.

Dette er tragisk. Send inn klage.

Jeg har også en jobb der jeg treffer en del kunder, og har jeg noe negativt å si om en kunde sier jeg det aldri til en kollega når andre kunder er i umiddelbar nærhet.
Sånt kan spares til lunsjpause evt ..

Dette synes jeg virker meget uprofesjonelt av purser. Greit nok at passasjeren gikk ombord med for mye håndbaggasje, men har hun kommet så langt som inn i flyet må besetningen klare å håndtere dette. Dersom det er plenty med plass ombord er jo dette egentlig en ikke-sak og fullstendig unødvendig opptreden. Men denne tråden viser jo bare hvor godt slik oppførsel blir lagt merke til av folk rundt.

Uansett er det mange måter å løse ting på. Husker selv at jeg ble stoppet på vei inn i en av KLM sine fokker 70 da jeg hadde med en nokså stor trillekoffert ombord (den oversteg ikke tillatte mål, men var på grensen). Siden F70 har nokså begrenset plass til håndbaggasje og flyet var fullt, ble jeg vennlig spurt om det gikk greit at kofferten gikk i lasterommet. Selvsagt null problem.

Nå har vi her bare en side av saken. Purseren eller hvem det gjelder har ikke her mulighet til å forsvare seg, og hvem vet om hele samtalen er tolket korrekt av OP.

Nå har vi her bare en side av saken. Purseren eller hvem det gjelder har ikke her mulighet til å forsvare seg, og hvem vet om hele samtalen er tolket korrekt av OP.

Det er ikke alltid vi er så nøye med å sikre en balansert fremstilling her inne - det kommer litt an på hvem det gjelder...;)

Det er ikke alltid vi er så nøye med å sikre en balansert fremstilling her inne - det kommer litt an på hvem det gjelder...;)

Ja, og jeg pleier å hoppe over mye her, og tar det heller ikke så nøye så lenge man om selskaper generelt, men nå er det snakk om ganske spesifikke personer som ikke har sjansen til å påpeke om noe er oppfattet feil - eller om det er noe mer bak.

Her må vi også huske på at dette ble observert av en kunde.
Hva som ble sagt som kunden ikke hørte er reelt sett ikke av betydning, da det man opplever er det man baserer seg på.
Det finnes alltid to sider av en sak, men så lenge kunder kun eksponeres mot en side må man ha stålkontroll på denne siden, og dette er nok godt eksempel på det...

Det finnes alltid to sider av en sak, men så lenge kunder kun eksponeres mot en side må man ha stålkontroll på denne siden, og dette er nok godt eksempel på det...

Nå er ikke dette "TV2 Hjelper Deg", men et flyforum - dermed så er man ikke "kunde" i denne settingen. Hvis man er misfornøyd som kunde, så tar man det opp med de man har et kundeforhold til. Dette er baksnakk av de som jobbet ombord (helt vanlige personer) - og virker mer som et forsøk på nedlatenhet, eller at det var noe annet bak.

Synest dette virker litt uprofesjonelt. Klart en kan bli lei kunder som drar med mye bagasje inn på flyet. Og eventuelt ekstra arbeid det måtte medføre. Men sure komentarer bør ikke kundene overhøre. Og som tidligere nevnt her, hva med de i gaten som har tilatt bagasjen?

Synest dette virker litt uprofesjonelt. Klart en kan bli lei kunder som drar med mye bagasje inn på flyet. Og eventuelt ekstra arbeid det måtte medføre. Men sure komentarer bør ikke kundene overhøre. Og som tidligere nevnt her, hva med de i gaten som har tilatt bagasjen?

Ja, det er vel faktisk de i gaten som ikke har gjort jobben sin. Og det var de som skulle blitt snakket om, om noen skulle snakkes om. Man har vel et regelverk i SAS som hos alle andre selskaper, men det virker ofte som de ikke er saa ivrige paa aa foelge sitt eget regelverk. Fint for han som kom ombord med handbag, ryggsekk og sovepose. Men muligens for ergelse for andre passasjerer.

Om det var så god plass i plus som trådstarter nevner, så er det mye mulig at gatepersonell har latt passasjeren ha med så mye håndbagasje som en ekstraservice. Når det trossalt er så god plass.

Om ting får plass i hattehylla uten problem, og om det er lite pax på flighten så synes jeg cabin crew kan spare seg for frustrasjonen mye håndbagasje gir.
Èn ting er om det ikke får plass og det må flyttes og rokkeres på andres bagasje, men når det er mye plass så spiller det forsåvidt ingen rolle spør du meg.

En annen ting som kan ha spilt en rolle er rett og slett at det kan være svært vanskelig å få passasjerer til å forstå at de har for mye håndbagasje. Spesielt når de reiser i PLUS, business, premium eller hva enn det enkelte selskapet kaller klassen.
Når folk betaler så mye for en billett så virker det som at mange tror at de er svært viktige passasjerer (noe de er såklart), men en bieffekt av dette er at man blir fort ganske "cocky" og har lett for å "se ned på" andre.

Spesielt når det gjelder statuskunder, som EBP, EBG, FBP, FBG, Club 2000 osvosv så kan det være SVÆRT vanskelig å få de til å forstå at de har for mye håndbagasje. De aller fleste overser hva du sier og går nedover mot flyet i broen, for de er jo så reisevant og reiser flere ganger enn hva jeg i gaten noen gang kan forestille meg. Og jeg som jobber på en flyplass og bruker store deler av arbeidsdagen min til å boarde passasjerer - nei, jeg har jo ingen erfaring med hva som får plass eller ikke...ikke i det hele tatt...ånei. For jeg er jo bare en dum fyr med et festlig slips i et lavtlønnsyrke som ikke vet opp og ned på et fly. (Les i sarkastisk tone... ^^)

Da må man ta en vurdering om man skal oppsøke passasjeren og dermed skape en konflikt for å få sendt bagasjen i cargo, eller om man skal rett og slett gi eff for man vet at det finnes mer enn nok plass ombord til bagasjen. Ofte så blir det sistnevnte...fordi det er tidkrevende å gate-checke bagasje, for man må holde igjen opp til 300 pax (som helst skulle vært ombord for lenge siden), lage bagasjelapp og ta diskusjon med passasjeren. Noen ganger har de connecting flights som gjør at bagasjen må tagges til final destination som ofte er uaktuelt for passasjeren da de skal bruke håndbagasjen på neste leg. (Skift, toalettsaker etc).

Så, ja...av og til gir man eff. Men ikke tro at damen eller mannen i gaten ikke ser at du har for mye håndbagasje. Vi får med oss mer enn du tror.
...og ikke ha boardingkortet i munnen før du gir det til oss. Det er ikke spesielt delikat. (Liten digresjon, men det er utrolig ekkelt...)

Liten utblåsning fra en som står på andre siden av skranken. :)

Last edited:
...og ikke ha boardingkortet i munnen før du gir det til oss. Det er ikke spesielt delikat. (Liten digresjon, men det er utrolig ekkelt...)

Den ser jeg, men av og til er to hender altfor lite og alternativene er du neppe interessert i :D
Kan scanne den selv, så er problemet løst...

Dette er da ikke noe å ta sånn på vei for vel. Har jobbet i serviceyrket selv i store deler av livet, og det er klart man må ventilere litt over urimelige kunder. Sånn er det bare.

Klart det er uprofft, men de er jo mennesker og kunder ER faktisk relativt urimelige noen ganger.

Det jeg stresset mine folk på var at man tar det når man er HELT sikker på at ingen kunder hører, og så tar man den store utblåsningen i kantina.

Den ser jeg, men av og til er to hender altfor lite og alternativene er du neppe interessert i :D
Kan scanne den selv, så er problemet løst...

2 hender er vel ikke for lite med en sekk og en carryon... , eller er det soveposen som tar den andre hånda ;)

Back