Om det var så god plass i plus som trådstarter nevner, så er det mye mulig at gatepersonell har latt passasjeren ha med så mye håndbagasje som en ekstraservice. Når det trossalt er så god plass.
Om ting får plass i hattehylla uten problem, og om det er lite pax på flighten så synes jeg cabin crew kan spare seg for frustrasjonen mye håndbagasje gir.
Èn ting er om det ikke får plass og det må flyttes og rokkeres på andres bagasje, men når det er mye plass så spiller det forsåvidt ingen rolle spør du meg.
En annen ting som kan ha spilt en rolle er rett og slett at det kan være svært vanskelig å få passasjerer til å forstå at de har for mye håndbagasje. Spesielt når de reiser i PLUS, business, premium eller hva enn det enkelte selskapet kaller klassen.
Når folk betaler så mye for en billett så virker det som at mange tror at de er svært viktige passasjerer (noe de er såklart), men en bieffekt av dette er at man blir fort ganske "cocky" og har lett for å "se ned på" andre.
Spesielt når det gjelder statuskunder, som EBP, EBG, FBP, FBG, Club 2000 osvosv så kan det være SVÆRT vanskelig å få de til å forstå at de har for mye håndbagasje. De aller fleste overser hva du sier og går nedover mot flyet i broen, for de er jo så reisevant og reiser flere ganger enn hva jeg i gaten noen gang kan forestille meg. Og jeg som jobber på en flyplass og bruker store deler av arbeidsdagen min til å boarde passasjerer - nei, jeg har jo ingen erfaring med hva som får plass eller ikke...ikke i det hele tatt...ånei. For jeg er jo bare en dum fyr med et festlig slips i et lavtlønnsyrke som ikke vet opp og ned på et fly. (Les i sarkastisk tone... ^^)
Da må man ta en vurdering om man skal oppsøke passasjeren og dermed skape en konflikt for å få sendt bagasjen i cargo, eller om man skal rett og slett gi eff for man vet at det finnes mer enn nok plass ombord til bagasjen. Ofte så blir det sistnevnte...fordi det er tidkrevende å gate-checke bagasje, for man må holde igjen opp til 300 pax (som helst skulle vært ombord for lenge siden), lage bagasjelapp og ta diskusjon med passasjeren. Noen ganger har de connecting flights som gjør at bagasjen må tagges til final destination som ofte er uaktuelt for passasjeren da de skal bruke håndbagasjen på neste leg. (Skift, toalettsaker etc).
Så, ja...av og til gir man eff. Men ikke tro at damen eller mannen i gaten ikke ser at du har for mye håndbagasje. Vi får med oss mer enn du tror.
...og ikke ha boardingkortet i munnen før du gir det til oss. Det er ikke spesielt delikat. (Liten digresjon, men det er utrolig ekkelt...)
Liten utblåsning fra en som står på andre siden av skranken.