Bakkeutstyr

Whatever

ScanFlyer Blue
Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?
 
Originally posted by Whatever

Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?

forskjellige leverandører, men ofte blir dette kjøp av andre handlingselskaper som har utstyr til overs. Mulag er vel en av leverandørene.. Men hva i all verden skal du med slike opplysninger?:wow:
 
Bagasjetrallene fikk jeg høre at leies av OSL, men den er jeg litt usikker på.
Og pushbacker og TBL'er kommer jo helt ann på størrelse av fly osv, hva en trenger.
Er mange forskjellige leverandører og mange forskjellige størrelser på div. utstyr..
 
For eksempel:

http://www.fmctechnologies.com/AirportEquipmentServices.aspx

http://www.waesg.com/

... eller soek paa Google etter utstyr du er interessert i. Det er et stort marked for baade brukt og nytt utstyr.
 
i 1995 kjøpte BU prototypene til Kalmar TBL 180 fra fabrikken de kostet ca 1 mill pr stk.
en liten bagvogn kostet da rundt 15000 pr stk.
500000 for en liten Nissan toalettbil
1 mill for en 10 år gammel elepant my avisingsbil
ca 1.mill for en 10 år gammel SCHOPF pushback på 18 tonn med stag
ca 500000 for en solid el trekker, husker ikke navnet med de veier 5 tonn

ca 700 for et par vernesko med ståltå

Ca 60000 dollar for ei 737 lasteromsdør

Det er dyrt å starte opp nytt. Du får følge gutta her inne sitt råd om å kjøpe brukt, hvis du kan.
 
Originally posted by LN-RRL

SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...
 
Originally posted by TUC

Originally posted by LN-RRL

SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...

Ja, det var noe sånn jeg trodde det var, men fikk høre av en tidligere kollega at trallene var leid inn av OSL.
Men hørte også da jeg startet at NP hadde prøvd å merke trallene sine i starten, men ga for opp :p
 
Mener å huske at Braathens bakkeutstyrsavd i SVG fant en brukt i Tyskland til oss i BOO til ca 1,5 mill uten dollier. Det var på den tia vi ble kjøpt og slaktet av SAS så det ble aldri noe av det.
 
Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............ :lol:
 
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............ :lol:

Ikke rart at handlingselskapene TAPER PENGER i Norge -ikke et flyselskap gidder å betale mere enn en pose peanøtter pr fly :D

Alle firmaer innen gurmemat, handling osv går med røde tall/minus på OSL - jo for at AVINOR og OSL tar seg skikkelig betalt for bruk av tjenestene.

Så du som jobber for handling, matprogram, vask/renhold, deicing, fuel, renovasjon, security, renhold på flyplassen, osv - føler du deg trygg i jobben til enhver tid, eller føler du maset på tilbud, anbud, kortere tid osv ^_^

Jan
 
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............ :lol:

Trur desverre ikke lommeboken strekker til.
 
Originally posted by PAS


De-icing biler er fra 2 mill og oppover.

Det var jo en fin pris...
De 10 år gamle Elephant My'ene våre gikk vel for rundt millionen pr. stk, om jeg husker rett, mens to nye Elephant Beta kom på rundt 9 mill, uten radio/cd-spiller... :rolleyes:
 

Attachments

  • img_2566.jpg
    img_2566.jpg
    128.4 KB · Views: 306
Back
Top