Bagasjesystemene på Gardermoen

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
Bagasjesystemene på Gardermoen

Har egentlig alltid lurt på hva som skjer med bagasjen når den havner under kjelleren på Gardermoen. Hvordan ser det ut der nede? (Bilder hinthint) Hvordan greier man å sortere ut all bagasjen til dit de skal til riktig sted? Blir bagasjen sortert av en maskin, eller er alt "mannfolkarbeid"?

Re: Bagasjesystemene på Gardermoen

Jo, bilder er vel kanskje ikke så lett å få tak i.. En kommer vel inn i noen brudd på adgangskort kontrakt om en tar bilder der..?

Men ganske lett system egentlig.. Bagasjen kommer ned i "binger", og det er 1, 2 eller 3 binger på hvert fly (varrierer mtp. pasasjerer osv.).
Hovedsakelig på rutefly er det en binge for lokal bag og en for transit.
Forran hver av bingene står det en tralle som dette da lastes opp i.
(Forresten sorteres bagasjen ut ved hjelp av bar-koden på tagen.)

"Vanlig" innsjekket bagasje sendes forøvrig i små traller som går på magnetiske spor (i opptil 60 km/t!), men spesialbagasje går på bånd hele veien ned under terminalen, og må sorteres ut for hånd.

Veldig forenklet versjon egentlig, men grovt sett stemmer det vel, om jeg ikke har glemt noe..?

Forresten; En må være obs på tag'er også.. Ikke alltid disse store sofistikerte maskinene greier jobben sin heller ;)
Noen ganger blir bagasje sluppet i helt feil binge (feil flyselskap, destinasjon, osv.), eller så er det også en "overflow" binge hovedsakelig for om en binge skulle bli overfyllt, men også for bagasje som den ikke finner binge til.

Originally posted by LN-RRL

Jo, bilder er vel kanskje ikke så lett å få tak i.. En kommer vel inn i noen brudd på adgangskort kontrakt om en tar bilder der..?

Dagbladet fikk komme inn i PMZ å ta bilder når vi hadde den giftskandalen på Gardermoen. Det er ikke noe fotoforbud meg bekjent i PMZ, da det er et åpent område for alle ansatte.

Ellers stemmer din beskrivelse av anlegget bra. Det fungerer også utmerket, så all ære til OSL der som har lagt mye arbeid i systemet for å få det opp på dagens standard.

Attachments

• 20112006023.jpg
    20112006023.jpg
    137.1 KB · Views: 126

Her er et bedre bilde i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/31/496694.html

Originally posted by The Ticketor

PMZ åpent for alle ansatte? Det stemmer vel ikke?

Mente de som har tilgang på rød sone/airside. Ikke de som jobber i tax-free og butikker osv... ;)

Mja åpent for alle annsatte er det vel ikke, men ihvertfall de som har adgang airside.
Litt usikker. Uansett bra bilder!

Glemte forøvrig å si at det er 4 forskjellige seksjoner av binger (med en overflow på hver ende).
Det er en delt mellom SA og SGS (for SGS stort sett til containere), deretter to til som SGS bruker (Innland og utland) og til slutt en delt mellom NP og WF.

Jeg har vært der én gang, og da fikk jeg inntrykket av at jeg skulle føle meg priviligert for at jeg fikk lov til det. ^_^

Men da hadde jeg midlertidlig adgangskort, og jeg tror jeg hadde alle mulige farver på det kortet.

Det stemmer ikke, alle som har adgang på airside har ikke nødvendigvis tilgang ned på PMZ'en...

Jeg har tilgang til hele flyplassen, hver en krinkelkrok, BORTSETT fra PMZ'en!

Hmm.. Merkelig.. Er jo ikke akkurat noen adgangskontroll som helst der heller, så syntes det er rart å ikke få lov til å gå ned dit om en har adgang airside..

Er det "B" det står på adgangskortet om man har "gyldig" adgang til PMZ? Humm..

Jeg har ikke sett noen med egen bokstav for PMZ, for den er dekket en plass under F,H,C,TH. De som har tilgang til det indre kontrollsystemet har sikkert en B.

A propos bagasjesystemet på OSL. Tiden for å få bagasjen er blitt forbedret vesetnlig de siste gangene jeg har vært der. Nå har den kommet ganske raskt, mens det før tok skadaløs lang tid å få bagasjen på båndet. Godt det går riktig vei.

Det meste mtp. annkomst bagasje kommer helt ann på situasjonen.
Hvor raske de er ute ved flyene, og ikke minst hvor mange fly det er.
Er stort sett kun plass til 7 fly av gangen på annkomst båndene (innland og utland), og kan fort bli lite med plass der.

Er også forskjellige rutiner fra selskap til selskap.
Noen venter til all bagasjen er ute, mens andre tar de(n) første trallen(e) inn og laster av, og deretter kjører ut og henter de som er ferdige, osv..

Originally posted by jb1

A propos bagasjesystemet på OSL. Tiden for å få bagasjen er blitt forbedret vesetnlig de siste gangene jeg har vært der. Nå har den kommet ganske raskt, mens det før tok skadaløs lang tid å få bagasjen på båndet. Godt det går riktig vei.

"B" er bokstav forkortelse baggasje anlegg. Det gjelder ikke hallen der bingene er. Der har alle med tilgang flyside adgang. Dette gjelder level 3, "kjelleren", der selve anlegget og der transit baggasje oppholder seg.

Synes det med jevne mellomrom kommer meldinger om at bag-anlegget står jeg... :p

Hva kommer det av egentlig?

Ikke nok kapasitet.

Aldri vært kapasitet nok for å hamle opp med trafikken som er.

Nå har de jo bygd ut litt, men kommer ikke til å hjelpe noe serlig tror jeg.
Kommer til å hjelpe med køer, men er fortsatt like mye/mer bagasje som blir sendt..

Crew har ikke adgang til bagasjehallen, jeg har ingen B på mitt kort iallefall.

Originally posted by MountainDew

Originally posted by LN-RRL

Dagbladet fikk komme inn i PMZ å ta bilder når vi hadde den giftskandalen på Gardermoen. Det er ikke noe fotoforbud meg bekjent i PMZ, da det er et åpent område for alle ansatte.

Ellers stemmer din beskrivelse av anlegget bra. Det fungerer også utmerket, så all ære til OSL der som har lagt mye arbeid i systemet for å få det opp på dagens standard.

Apropos den giftskandalen. Hvordan går det med karen som ble forgiftet?

Jeg er lykkelig ute av PMZ, anlegget fungerte IKKE optimalt da jeg sist jobbet der for ca 4,5 år siden ihvertfall...

RAMP, har du adgang airside, skal det godt gjøres å ikke komme seg inn på PMZ. Tror ikke jeg røper noen hemmeligheter når jeg avslører at det bare er å ta tak i et dørhåndtak, trykke ned og åpne døra.

MD11, bokstaven B gjelder bagasjeanlegget. som chocks nevnte. Der kommer bare de inn som har noe der å gjøre.

Bagasjen sorteres forresten hit og dit ved hjelp av strekkoden på taggen. På tur ned i kjelleren, passerer bagen gjennom en maskin med sju strekkodelesere maken til dem man finner i en hvilken som helst dagligvarebutikk. Slik var det i alle fall den gangen for åtte år siden, da jeg fikk omvisning der nede. Er det mer en to timer til avgang, blir bagasjen satt på vent et sted, for så å sendes til binge når denne åpner, to timer før avgang.

Back