• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bagasje bytte??

plane-spotter

ScanFlyer Blue
Hei.
Jeg har bestilt billig reise til gran canaria slik ser reiseplanen ut:

ETD OSLo:11.05 ------> LH3133
ETA FRANKFURT: 13.10

ETD FRANKFURT: 13.55 ------> JK126
ETA MADRID: 16.25

ETD MADRID: 17.20 ------> JK5030
ETA LAS PALMAS

Som du kan se er det uhyre liten tid i frankfurt mellom flygvingene... Blir bagasjen sendt direkte fra OSL til Las Palmas??? eller må vi skjekke inn og ut i frankfurt...

I sommer var fløy jeg Ryanair og Spanair gjennom Madrid og da var jeg nødt til å hente bagasje og skjekke inn igjen...

Har jeg noen krav om jeg går glipp av flyet???

Har Spanair og Lufthansa codeshare???

Vil jeg rekke det???

heheh er ganske så stressa på akkurat det der så veldig fint med litt hjelp:-p
 
Spanair og LH er begge Star Alliance ...

45 minutter er litt snaut i FRA synes jeg - selv om du er gjennomsjekket. Men har du kjoept gjennomgaaende billett, er forbindelsen lovlig, du faar tre boardingkort paa OSL og bajasjen gaar direkte.

Antar at du ikke har separate billetter? Uten gjennomsjekking er du sjanseloes ..
 
Kommer jo litt an på flytypen de bruker også.
Med tanke på at et container fly tar (ofte) litt kortere til å offloade enn et bulk fly.
Men plassering av bagasje osv. er helt opp til tilfeldigheter. Men tror nok det skal gå greit.
De vet at bagasjen din kommer, og at det er så kort tid mellom flyene, at de kommer til å prøve å få den med..

Men så skal de sies at jeg ikke hadde putta noen som helst penger på at det kommer med.
Er mye opp til tilfeldigheter, men om alt utstyr, osv fungerer som det skal, og pilotene på det flyet du skal videre med ikke pusher for tidlig, så burde det nok gå greit..

Dessuten er det sjelden så alt for mange passasjerer med LH3133.
 
LN-RRL: MCT (Minimum Connection Time) er publisert av flyselskapet (-ene) paa enhver flyplass og er innbakt i bookingsystemene. Du er ikke i stand til aa selge en reise som underkutter denne hvis det utstedes en gjennomgaaende billett.

Plane-spotter: Du har ingenting annet aa gjoere enn aa gaa fra gate til gate.
 
Originally posted by LN-MOW

LN-RRL: MCT (Minimum Connection Time) er publisert av flyselskapet (-ene) paa enhver flyplass og er innbakt i bookingsystemene. Du er ikke i stand til aa selge en reise som underkutter denne hvis det utstedes en gjennomgaaende billett.

Ja, jeg er klar over det. Har jobbet både på innsjekk og som stuer.
Men fra min erfaring som stuer, så kan 55 min være i snaueste laget på en sånn stor flyplass, med tanke på bagasjen.
F.eks. på OSL, hvor en bag kanskje har 40-50 min connection fra innland til innland/utland, og det er et fly med 90-100 transfer bag, så kan det skje at en er uheldig, og bagen har blitt lastet helt i begynnelsen, og dermed kommer ut til slutt.
Short connection bag er jo selvfølgelig første prioritet, med på et sted som FRA hvor det meste er transfer bag, så må en bare starte å sende annen transfer, om en ikke får short connection først.

Men som sagt tror jeg uansett ikke det vil være noe stort problem, med tanke på at LH3133 vanligvis ikke er så full..
 
MCT er ikke basert paa at en maskin 'vanligvis ikkeer saa full'. MCT er basert paa at man garantert overfoerer baade pax og bag uansett om det er fra en Beech eller A380, uansett belegg, saa lenge maskinen kommer inn paa tid.
 
Med litt forsinkelse på "LH3133", så kan det bli vanskelig får både
passasjer og bagasje å komme med - men man får bare krysse
fingrene!
 
Originally posted by plane-spotter

har bestitl billet gjennom ticket.no, har bare ett ark med reisetidene på , veit ikke noe mer en det:exclamati

Ticket.no ´s bookingsystem er bygd over Amadeus og tar bestandig hensyn til minimum connetcing time.
Sjekk inn på automatene på gardermoen så går dette så bra så :)
 
Madrid og Las Palmas er jo i prinsippet i samme land. Så det kunne jo tenkes at bagasjen må hentes ut for å gå til tollklarering når du kommer så langt, Og det var jo ikke veldig mye tid til transfer der heller... Men det er sikkert noen andre her som vet om det gjelder i Spania/Kanariøyene.
 
FRA/LH skal/har vedtatt å øke MCT i FRA fra 45min til 1 time siden de har funnet ut (leenge etter alle andre) at 45min transfer i FRA svært ofte betyr ombooking (og ofte overnatting på hotell spandert av LH):rolleyes:
 
Tips2 , følg med for å se om det blir forsinkelser på flyet inn til OSL , ligger det ann til det så sjekk med SGS om de har alternativ routing for deg. Har flere ganger blidt sendt andre veier til målet fra OSL grunnet sent innkommende fly, men du bør være litt på hugget selv om du ser at det kan sprekke. Da kan man jo glise over å ikke ha en LCC bilett (eller 2 ) i hånden.
 
Someone, det er mulig de har vedtatt det, men de har ikke gjort det! Det er fortsatt 45 minutter som er standard MCT på FRA, og LH har det samme, ingen exceptions filet av LH.
 
MUC har endnu kortere MCT, har været booket en gang med 35 min, pga forsinkelse blev der reelt kun 23 min, men både jeg og 2 bags nåede frem til næste fly - LH/LH connection.
 
Takk for masse tilbakemldinger, er litt tryggere nå men fortsatt litt nervøs...Regner med at det ordner seg, men med litt tåke forsinkelser på OSL er det kjørt:P
 
Back
Top