• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BAe146 for SAS - Executive Summary (1991)

HansJ

ScanFlyer Silver
1991 uppvaktades SAS av British Aerospace som gärna ville sälja BAe146 som en ersättare till DC-9-21 och DC-9-41.

BAe var verkligen angelägna om att få kontrakt, och målade till och med upp en 146-200 som demonstrerades på Arlanda i SAS-färger. Passande nog fick den registreringen G-OSAS (c/n E2204) och namnet British Viking.

Det blev aldrig någon affär, men försäljarna lämnade efter sig en intressant 30-sidig broschyr. Här är några smakprov...

sas146.jpg


sas146-1.jpg


sas146-2.jpg


sas146-3.jpg


sas146-4.jpg


sas146-5.jpg


sas146-6.jpg


sas146-7.jpg


sas146-8.jpg


sas146-9.jpg


Någon bild på den i "riktig" SAS-målning har jag inte sett, däremot fanns det tidigare en bild på Airliners.net på G-OSAS i en lätt modifierad dekor där man fortfarande tydligt ser vad det varit. Notera vikingnamnet på nosen och de f d flaggsköldarna i aktern! (Foto: Paul Dopson, hoppas han inte har något emot det - bilden finns inte kvar på a.net längre så jag kan inte länka dit)

gosas.jpg
 
Flott....og ironisk sett så er det den dag idag stor sjanse for at man havner ombord i en Avro/BAe-146 når man fly med SAS. Uten at jeg er 100% på tallet så er det vel rundt 10 stykker som er i fast tjeneste for SAS om dagen
 
Fint å se at det var 2+3. Men spørs vel hvor lenge det hadde holdt. De fleste har vel 3+3 i dag.

BF:cool2
 
Vanvittig herlig lesestoff. Du sitter på en gullgruve HansJ!!!!
 
Back
Top