HansJ
ScanFlyer Silver
1991 uppvaktades SAS av British Aerospace som gärna ville sälja BAe146 som en ersättare till DC-9-21 och DC-9-41.
BAe var verkligen angelägna om att få kontrakt, och målade till och med upp en 146-200 som demonstrerades på Arlanda i SAS-färger. Passande nog fick den registreringen G-OSAS (c/n E2204) och namnet British Viking.
Det blev aldrig någon affär, men försäljarna lämnade efter sig en intressant 30-sidig broschyr. Här är några smakprov...
Någon bild på den i "riktig" SAS-målning har jag inte sett, däremot fanns det tidigare en bild på Airliners.net på G-OSAS i en lätt modifierad dekor där man fortfarande tydligt ser vad det varit. Notera vikingnamnet på nosen och de f d flaggsköldarna i aktern! (Foto: Paul Dopson, hoppas han inte har något emot det - bilden finns inte kvar på a.net längre så jag kan inte länka dit)
BAe var verkligen angelägna om att få kontrakt, och målade till och med upp en 146-200 som demonstrerades på Arlanda i SAS-färger. Passande nog fick den registreringen G-OSAS (c/n E2204) och namnet British Viking.
Det blev aldrig någon affär, men försäljarna lämnade efter sig en intressant 30-sidig broschyr. Här är några smakprov...










Någon bild på den i "riktig" SAS-målning har jag inte sett, däremot fanns det tidigare en bild på Airliners.net på G-OSAS i en lätt modifierad dekor där man fortfarande tydligt ser vad det varit. Notera vikingnamnet på nosen och de f d flaggsköldarna i aktern! (Foto: Paul Dopson, hoppas han inte har något emot det - bilden finns inte kvar på a.net längre så jag kan inte länka dit)
