• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BAe 146 (nok en gang) !!

Originally posted by KennethGS

Ikke glem de flotte AN-12'ene som har både glassnese og "tailgunner"...
Det har Il-76 også.

Men ikke sammenlign epler og pærer nå. Det er forskjell på fly som er designet for å være passasjerfly og militære transportfly.

Husk også at man i sovjetunionens paranoia hadde mange som passet på hverandre i cockpit. Det var et par flyvere, en navigatør, en radiooperatør og minst en vakt (politisk kommisær kalla). Han var den virkelige sjefen.

Men glassnesen som huset navigatøren ble også brukt til fotografering av interessante mål. Det hendte at Aeroflot bommet på innflygingen til Fornebu og kom inn over Vannsjø (forøvrig et veldig populært fiskested for sovjetiske diplomater) og Gardermoen i lav høyde.
 
Back
Top