BAe 146 (nok en gang) !!

karlsdp

ScanFlyer Blue
Mange spør meg (fordi jeg er interessert og kan en del om fly), hvorfor er et så relativt lite fly som BAe 146 konstruert med 4 motorer ? Hadde det ikke vært mere rasjonelt med bare 2 (motorer)??
:question:

Tja, valget av fire motorer har kanskje noe med løft og sånt å gjøre, men det vet jeg lite om. Men man vurderte en stund å utvikle en tomotors versjon også.

Tanken bak BAe 146 var at den skulle kunne lande og ta av fra små, sparsomt utstyrte flyplasser, og motorkomponentene er faktisk designet så små at de skal kunne fraktes i flyets lasterom.

Det var ikke min idè, men hentet fra denne listen med "aircraft nicknames".

Der står det riktignok "Smurfjet with 5 APU's..."

Ok, vi får være litt seriøse også... :-p

"In the early 1960s, the de Havilland aircraft company of Britain was working on the design of a small, twin turboprop, high-wing feederliner designated the "DH.123". De Havilland was then absorbed into the Hawker Siddeley Aviation company, with the concept mutating to a low-wing aircraft with twin turbofans mounted on the rear fuselage, designated the "HS.144".

That concept didn't go anywhere either, mostly because of the lack of a proper powerplant, and in early 1971 the design team decided to adopt a high-wing configuration with four small turbofans, focusing on the new US Avco Lycoming ALF 502 engine. The four-engine design was given the designation of "HS.146", and seemed promising enough to lead to a formal development program start on 29 August 1973, with the British government backing the program."

Dette og mye mer finner du hos

http://www.vectorsite.net/avbae146.html

Motorene som Bae 146 bruker, er meget svake til turbofan motorer å være.

Flyet kunne ha greid seg med 2 av de nåværende motorene (ALF 502R-5 Turbo-Fan) på lange rullebaner, men for å kunne operere på korte baner er det ikke nok med 2 motorer av denne typen, da skyvekraften til denne bare er 6970 pund på hver motor, mot f,eks Fokker 70'en sin motorer som har en skyvekraft på nesten 12000 pund hver.

Ja nå løsner det. Jeg må si at etter jeg etablerte meg på forumet på Scanair så er det ikke grenser for hva man kan spørre om og få svar på. Helt utrolig. Her er det mennesker fra alle kategorier, foran og bak spaken, foran og bak skranken, foran og bak mikrofonen.
:old

NICKNAMES !
Vi kan sikkert dra den også, A380 har jeg sett som "elephant foot" og MD Phantom F4 som "double ugly", den er så stygg at den er dobbel stygg.
:p

Nå tenker jeg litt høyt:

Kan det være at denne flytypen er beregnet for korte rullebaner hvor forholdene ikke er de beste for å lande/ta av?
Tenker for eksempel på øde, støvete flyplasser for eksempel i Afrika. Det må være en ideell maskin for slike forhold, da motorene sitter svært høyt over bakken og derfor ikke trekker inn mye støv og skitt fra bakken. Ville ikke en versjon med to motorer ha større diameter, og følgelig komme lengre ned mot bakken, samtidig som "oppsugingsevnen" økte?
Jeg har ingen peiling på slike ting, men en sånn forklaring virker jo logisk på hvorfor den har fire motorer. Er jeg helt på viddene eller?

IMM

imm, tror ikke BAe146 hadde likt seg på slike ujevne "rullebaner" - den har alt for liten sporvidde for main gear til det.

Har du noen tall på dette Kurt? Ser for meg at "sporvidden" til 146 ikke nødvendigvis er noe smalere enn f.eks DC-9.

Nå er vel en av "fordelene" med BAe146 at motorene faktisk sitter ganske lavt til å være et høyvinget fly slik at de er lett tilgjengelige for vedlikehold.

Dessuten er det jo faktisk bedre med 4 motorer på korte baner i tilfellet en av dem skulle svikte. Det er mindre kritisk å miste 25% av motorkraften enn 50% (som med 2-motors fly) under avgang.

Originally posted by THS

Nå er vel en av "fordelene" med BAe146 at motorene faktisk sitter ganske lavt til å være et høyvinget fly slik at de er lett tilgjengelige for vedlikehold.

Dessuten er det jo faktisk bedre med 4 motorer på korte baner i tilfellet en av dem skulle svikte. Det er mindre kritisk å miste 25% av motorkraften enn 50% (som med 2-motors fly) under avgang.

Nuvel.... Hvis flykonstruktørene bak dette flyet tenkte på letthet i vedlikehold da de konstruerte dette flyet, så ville det i første rekke bare hatt to motorer, og ikke fire?!

Det er sant hva du sier om motorsvikt, men (ikke for å krangle her) det syntes jeg blir litt "hvis atte, hvis atte".
;)

Her er et lite utvalg over sporvidde for en rekke flytyper

ATR42/72 4,1 m
E135/140/145 4,1 m
BAe 146/Avro RJ 4,7 m
DC-9/MD-80/B712 4,9 m
B737 5,2 m
E170/175/190/195 5,2 m
B757 7,3 m
A32X 7,6 m
B767 9,3 m
A300/310 9,6 m
A330 10,7 m
B777 11,0 m
Tu-154 11,5 m
A380 14,3 m

Hva er grunnen til at Tu-154 som jo er et relativt lite fly har en sporvidde på 11,5 meter som vel er en 3-4 meter mer enn de andre flyene av samme størrelse...?

Originally posted by TOS

Hva er grunnen til at Tu-154 som jo er et relativt lite fly har en sporvidde på 11,5 meter som vel er en 3-4 meter mer enn de andre flyene av samme størrelse...?

Sånn rent konstruksjonsmessig kan jeg ikke se behovet for denne store sporvidden regnet opp i mot hva flyet brukes til...

Men mulig russerne har tenkt på noe som ikke vi har?!:huh: :huh:

Originally posted by Corporal Pepper

Originally posted by TOS

Sånn rent konstruksjonsmessig kan jeg ikke se behovet for denne store sporvidden regnet opp i mot hva flyet brukes til...

Men mulig russerne har tenkt på noe som ikke vi har?!:huh: :huh:

De er blant annet konstruert for å fly på slike forannevnte grusbaner bl.a. i Sibir med trippelbogie for lavt marktrykk - og vingepodene for hjulene kan sees lett på dette bildet http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=64148

Back