Backtrack på RWY

Firelude

Newcomer
Backtrack på RWY

Heisann folkens ! På min lufthavn backtrack'er f eks 737 stillestående , dvs med et hjulsett stående stille. Er ikke dette en unødvendig belastning/slitasje på matriellet ? Det går selvfølgelig også utover RWY'en der slike backtrack'er skader rillene. Det er kanskje en god forklaring hvorfor det gjøres slik , bredde på RWY er 45 m.

Re: Backtrack på RWY.

Lurer på om han mener at de snur rundt 180 grader med ett av mainhjulene som bare roterer på stedet i stedet for å rulle under svingen.
(Hvis du forstod det jeg skev :drunk:)

Enkelte steder har man ikke så mange andre valg .. ;)

Klart det sliter, men det er jo ikke så ofte dette gjøres og det skjer jo også på forskjellige punkter hver gang.

Backtracking er forøvrig å takse på aktiv rullebane - enten til avgangspunkt før takeoff eller tilbake til terminalen etter landing. Dette gjøres på flyplasser uten taksebane eller hvis denne er blokkert.

Klart det sliter, men det er jo ikke så ofte dette gjøres og det skjer jo også på forskjellige punkter hver gang.

Backtracking er forøvrig å takse på aktiv rullebane - enten til avgangspunkt før takeoff eller tilbake til terminalen etter landing. Dette gjøres på flyplasser uten taksebane eller hvis denne er blokkert.

På min lokale flyplass, EVE, har jeg inntrykk at dette gjøres veldig ofte selv om de har anledning å rulle ut. Landing fra sør snur somoftes å "backtracker" til nermeste avkjøring. I tillegg har de droppa taksebane ved avgang sørover, spesielt vinterstid. Men har en mistanke om at taxibanen da har vært stengt. Ut fra det kan man vel si at kostnaden ved slitasje på 180gradern er lavere enn å taxe ut senere.

Lurer på om han mener at de snur rundt 180 grader med ett av mainhjulene som bare roterer på stedet i stedet for å rulle under svingen.
(Hvis du forstod det jeg skev :drunk:)

Det måtte ein gammel flytekniker til :old

Og skal vi være pirkete heter det faktisk kun backtrack etter landing.... Man "taxer" tilbake i det samme sporet man akkurat har lagd ;)

Ja det var vel noe upresist ordlagt men ja jeg mener backtrack etter landing der flyet snur 180 grader med et av main landing gear stående mens det motsatte roterer. Som nevnt over..hvorfor backtracke når en kan rulle helt ut og dermed bruke mindre av bremser...

"Line up via Charlie (eller annen designator for taxiway) and backtrack" brukes ofte av ATC i situasjoner hvor sånt er nødvendig, så for å være ekstra pirkete kan vi vel si at begrepet brukes både før og etter landing. ;)

På min lokale flyplass, EVE, har jeg inntrykk at dette gjøres veldig ofte selv om de har anledning å rulle ut. Landing fra sør snur somoftes å "backtracker" til nermeste avkjøring. I tillegg har de droppa taksebane ved avgang sørover, spesielt vinterstid. Men har en mistanke om at taxibanen da har vært stengt. Ut fra det kan man vel si at kostnaden ved slitasje på 180gradern er lavere enn å taxe ut senere.

Det stemmer bra, men det har nok med det å gjøre at det gjerne er flere timer til neste landing, slik at det ikke er noe problem å bruke rullebanen til backtracking. Mitt inntrykk er ofte at de takser kjappere der enn på den smalere taksebanen.

Re: Backtrack på RWY

"Line up via Charlie (eller annen designator for taxiway) and backtrack" brukes ofte av ATC i situasjoner hvor sånt er nødvendig, så for å være ekstra pirkete kan vi vel si at begrepet brukes både før og etter landing.

I know men det er faktisk feil. Skal kun brukes etter landing ...... ATC er heller ikke ufeilbarlige .... dessverre ;)

I know men det er faktisk feil. Skal kun brukes etter landing ...... ATC er heller ikke ufeilbarlige .... dessverre ;)

Der ser man, lærer noe nytt hver dag. ;) ATC blir sikkert drithappy om jeg korrigerer de neste gang.

På Sola har jeg hørt begge deler. Backtrack and line up rwy 11. Eller taxi rwy 29 for line up rwy 11.

Men dette skjer jo etter pushback fra gate også...de snur på samme måte da. Har sett dette maaaange ganger....så at det ikke skjer ofte...vel det mener jeg er en sannhet med modifikasjoner.... ;)

Der ser man, lærer noe nytt hver dag. ;) ATC blir sikkert drithappy om jeg korrigerer de neste gang.

Så lenge det ikke er rom for misforståelser, er det vel neppe noen vits å si ifra. Skulle jeg korrigert alle småfeil piloter pludrer ut med, hadde jeg ikke fått mye tid til faktisk flykontroll.

My point exactly. Uansett gøy å vite hva som faktisk er riktig, og så får man vel være fornøyd med at man klarer å kommunisere standardisert og klart nok til at begge parter som regel forstår hverandre godt. :)

På Sola har jeg hørt begge deler. Backtrack and line up rwy 11. Eller taxi rwy 29 for line up rwy 11.

Som representant fra ATC og tilfeldigvis Sola, kan jeg vel trygt si at jeg selv bruker "backtrack and line up runway 11".

Ja - det er per definisjon feil - men ingen takser feil når jeg bruker den fraseologien. Mitt poeng er å kun bruke én runway designator i klareringen.

Ved å si "taxi runway 29, line up runway 11", så tør jeg påstå at jeg får spørsmål fra pilot i 1/3 av tilfellene om bekreftelse på hva de faktisk skal gjøre.

Wrong is better! ;)

Hadde nok sagt det samme hadde jeg vært flygeleder. Men sitter bare å hører på dere. [emoji3]

Og skal vi være pirkete heter det faktisk kun backtrack etter landing.... Man "taxer" tilbake i det samme sporet man akkurat har lagd ;)

Feil, men definisjonen er relativt ny.

"Backtrack, To taxi on a runway-in-use, in the opposite direction to the aircraft's takeoff
or landing direction."

Last edited:
Back