BA vs LH til LAX?

Tror det er smaken og baken osv. samt evt. preferanse på opptjening.

Jeg synes BA CW er super, til LAX er det vel 747 så da er det nyeste CW også. £1699 fra LHR hvis du ikke må ha fleksibilitet og booker ila. noen uker. Full business-opptjening på BAEC-kortet. Har ikke fløyet LH-c-klasse. Loungene i London er det heller ingen ting å si på, full service med dusj og massasje hvis man ønsker/har tid.

Greier man å unngå dobbeltsete i midten nede så sitter man veldig fint og privat. Reiser man to sammen er dobbeltsetet nede genialt (nærmest en liten hybel). Jeg sover som en stein i CW-setene, særlig hvis jeg sitter baklengs (pga. at flyet flyr med litt nesevinkel).

JFK-LHR B747:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35626

SEA-LHR B747:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=345629&postcount=3

LH har vel A340-600 tl LAX fra MUC og det kan anbefales - baade foran og bak gardinen. BA har jeg kun floeyet paa business og jeg er kke den stoerste tilhengern av "bak-frem" - det er etter min mening forbeholdt crew paa klappseter.

LH har vel A340-600 tl LAX fra MUC og det kan anbefales - baade foran og bak gardinen.

Har sittet 20 timer siste uken i LH 340-600 Economy og slagordet *There`s no better way to fly* burde de muligens satt et stort ? bak ;)

Service på LH business og BA business er ganske sammenlignbar utifra alle reiserapporten jeg har lest. Setene hos BA som er 180 grader slår nok LH sin 170 grader nedoverbakke!

Ville gått for Air New Zealand til LAX.

Det kan jeg skrive under på. AirNz er mildt sagt strålende i business på lange ruter.

Men siden det ikke egentlig ble listet opp som alternativ sier jeg BA, basert på egne erfaringer i fht LH. Greit at vi nordmenn lever i et land med mange fjell, men å sove i en utforbakke er bare tøft frem til du har forsøkt alternativet. Selv om man risikerer å sove med hodet først.

Tysk korrekthet, derimot, er noe å kose seg med på LH. Men det passer best i... ca 2 timer.

Setene til BA i business er langt å foretrekke framfor LH sine.
Så av BA og LH hadde jeg helt klart valgt BA.
I tillegg synes jeg crewene til BA jevnt over er mye hyggeligere.

Og er man kjapt ute med online-innsjekk er det mulighet for å fly i øverste etasje hos BA - der anbefales vindussete om natten!

Og er man kjapt ute med online-innsjekk er det mulighet for å fly i øverste etasje hos BA - der anbefales vindussete om natten!

Dette er dog ofte ikke mulig 24 timer før, da alle gull og sølvmedlemmene har valgt sete ved bestilling.
Til LAX bruker de imidlertid konfigurasjonen med 52 business-seter, noe som antyder at det kanskje ikke er den ruten med flest business-reisende, så muligheten er nok større enn f.eks til NYC.

Takk for gode innspill så langt. Kanskje Air New Zealand er noe å tenke på....

Er fra tidligere en stor BA fan, men har hørt at de er blitt gradvis dårligere og at LH er bedre på mat og service.

Dette er dog ofte ikke mulig 24 timer før, da alle gull og sølvmedlemmene har valgt sete ved bestilling.
Til LAX bruker de imidlertid konfigurasjonen med 52 business-seter, noe som antyder at det kanskje ikke er den ruten med flest business-reisende, så muligheten er nok større enn f.eks til NYC.

I disse tider kan det nok være noe enklere, har vært ledige seter i topp-etasjen de siste to gangene jeg har sittet der, fra SEA og JFK. Men er det halv-fullt er jo heller ikke et dobbet-sete alene i første-etajse å forakte.

Hva mener du med service da? Servicen ombord? Den er neppe bedre hos LH enn hos BA.
BA er svært bra på service, noe LH selvsagt også er, men det er forskjeller. Jeg opplever BA som mer avslappet. LH er mer effektive og litt mer avmålte. BA's kabinpersonale kan man i de fleste tilfeller slå av en hyggelig prat med.
Når det gjelder mat er forskjellene minimale. Det er et par-tre valg når det gjelder forrett, 3-4 hovedretter å velge mellom, samt vanligvis to desserter (et av valgene er ofte ost). Hverken BA eller LH har imdlertid så bra mat som AF. De er kjent for maten og vinen,og ikke minst champagnen i god fransk tradisjon.
Av BA eller LH ville jeg antagelig valgt BA, men du vil sikkert få en god opplevelse med LH også dersom du velger dem.

Tenkte mest på servicen i lufta, men også på bakken. Jeg liker veldig godt BA loungen på T5 i London, men jeg synes Club Europe produktet ikke er like bra som for si fem år siden.

Enig når det gjelder maten på AF - den er bedre enn på BA. Jeg liker dessuten fargene ombord på AF, men den nye Club World er jo også i lyst og blått - jeg trivdes mindre med de forrige Club World setene hvor cabinen ble litt "grumsete" fargemessig.

Er LH/ANZ/BA de beste eller er det også andre selskaper som bør vurderes?

JA, AF er vel også et bra alternativ. Nå har jeg ikke flydd dem på en stund, men vil tro de kan konkurrere med både LH og AF.
Ang. BA, så er Club Europe og Club World to veldig forskjellige produkter. Å styre unne CW fordi man ikke liker CE er veldig dumt.
Når det er sagt er CE i ferd med å gjennomgå en forbedring, den første er innføringen av 2+2 konfig. på begge sider. Cateringen har man visstnok også planer om å forbedre skal man tro ryktene på FT.

Last edited:
Virgin har limousinservice til og fra Heathrow for London-baserte pax eller pax som bor på hotell i London. Sikkert en veldig ålreit ting, men er man i transit får man jo ikke nyte godt av dette. På tilbudet over er dette heller ikke inkludert.
Maten ombord hos Virgin har jeg hørt skal være rett ut sagt elendig.Og at kabinpersonalet deres er av det blonde slaget som er mer opptatt av å ikke brekke neglene enn å yte service. Nå har jeg ikke reist med selskapet selv, så jeg baserer meg kun på hva jeg har hørt av andre.

Last edited:
Hvilken allianse har du brukt fra før da? Jeg synes en slik tur gir såpass mye poeng at jeg ville holdt meg til den alliansen jeg har status i, dvs. Star Alliance for min egen del. Air New Zealand har business-billetter OSL-LHR-LAX t/r for under 20.000 kroner, ikke noe å si på det. Jeg tviler på at CW-setene til BA slår NZ sine store lærstoler (med forbehold). Service ombord er upåklagelig, mens maten bare er midt på treet for long-haul business etter min smak. NZ har også en knall bra lounge (Koru Club) på LAX ;)

Last edited:
Jeg har brukt mest SK fra før, men egentlig spredt meg på både star, oneworld og sky.

Hvordan plasserer SAS seg i forhold til de øvrige? Vet at de har dårligere seter, men ellers?

Eller hva med Swiss? Reiste med dem i fjor sommer i Europa og ble veldig imponert over tilbudet i Business (Economy var mer ordinært synes jeg). Det eneste problemet er at man må via København for å få de billige Business setene

Back