BA-spørsmål

imm

ScanFlyer Crusty
BA-spørsmål

Vi har besøk fra USA. De har reist med BA til OSL via London.
Når de nå skal hjem igjen om en uke, reiser de fra OSL til London og skal være der noen dager før de reiser tilbake til NY.
Flyet fra OSL går grytidlig om morgenen, og det blir vanskelig for oss å kjøre de dit (på grunn av jobb). Alternativet er da å reise inn kvelden før og overnatte eller dra til London med Ryanair fra Torp.
Hvis de så velger å dra med Ryanair, vil BA da kansellere reisen fra London til New York? Vet enkelte selskaper gjør det, men er usikker på praksisen til BA.
Noen som vet noe?

Re: BA-spørsmål

Hvis de så velger å dra med Ryanair, vil BA da kansellere reisen fra London til New York? Vet enkelte selskaper gjør det, men er usikker på praksisen til BA.

Regn med at de gjør det, så ta kontakt med selskapet på forhånd og sjekk det ut.

Dagens neste BA-spørsmål: Jeg, og nesten alle andre Skandiabanken-kunder, har de siste par-tre ukene fått nye Visa-kort med nytt kortnummer og chip. Flinke som vi er, har vi selvfølgelig makulert det gamle kortet.

Jeg ringte BA og spurte hva jeg burde gjøre, ettersom jeg ikke hadde kredittkortet mitt lenger. Joda, jeg burde få banken til å lage en skriftlig, engelsk redegjørelse for hva de hadde bedt meg om å gjøre, "otherwise it may cause problems".

Hva er "problems" i dette tilfellet, ettersom skriftlige redegjørelser på engelsk ikke er Skandiabankens sterkeste side?

Jeg ringte BA og spurte hva jeg burde gjøre, ettersom jeg ikke hadde kredittkortet mitt lenger. Joda, jeg burde få banken til å lage en skriftlig, engelsk redegjørelse for hva de hadde bedt meg om å gjøre, "otherwise it may cause problems".

Hva er "problems" i dette tilfellet, ettersom skriftlige redegjørelser på engelsk ikke er Skandiabankens sterkeste side?

Har bare opplevd at de sjekker det ved utreise, første leg på turen. Enten ved innsjekk på automat eller skranke. Så greier du deg uten å være i nærheten av Menzies når du drar er vel saken "no problem". Evt. en PM til learjet...

Har bare opplevd at de sjekker det ved utreise, første leg på turen. Enten ved innsjekk på automat eller skranke. Så greier du deg uten å være i nærheten av Menzies når du drar er vel saken "no problem". Evt. en PM til learjet...

Jeg tenker jeg satser på å se om BA lar meg bruke min høyst legitime booking uten å bryte Visas sikkerhetsregler eller å benytte meg av bekjentskaper fra Scanair.

Det står også eksplisitt at man skal forevise kortet brukt ved booking når man skal reise (hvis booket på ba.com), så kan man stå å diskutere hvem som har rett. Er ikke uvanlig hos andre selskaper heller, KLM har vel samme saken, særlig ved utreise fra Asia. Hensiktsmessig, nei. Nødvendig ifht. svindel, tja.

Det står også eksplisitt at man skal forevise kortet brukt ved booking når man skal reise (hvis booket på ba.com), så kan man stå å diskutere hvem som har rett.

Det står "You need to bring the bookers credit/debit card to the airport with you". At man må ta vare på eksakt samme kort, står ihvertfall ikke like klart.

Det står "You need to bring the bookers credit/debit card to the airport with you". At man må ta vare på eksakt samme kort, står ihvertfall ikke like klart.
Da får dere diskutere den detaljen, da. :D

Da får dere diskutere den detaljen, da. :D

Noe annet alternativ har jeg egentlig ikke. Det gamle kortet er makulert og kastet, uten at jeg egentlig ofret BA en eneste tanke. Enten lar BA meg reise, eller så blir det "problems".

Det må jo la seg gjøre på noe vis, men BA vil vel confirme CCet som er betalt med ved utreise av fraud-hensyn, og dette antar jeg både et er required på automaten og ved manuell check-in, men en supervisor med riktig kode kan antagelig override det. Men ville ikke regnet med at den vanlige checkin-agenten kan fikse problemet...

KLM har vel også noen ekstra fraud-rutiner fra Asia, men er vel ikke like avanserte som BA som sjekker alle kort fra egen onlinebooking ved utreise.

Dæsken, det der var bra at kom opp... Har booket to-tre turer med BA i Januar, og har nettopp bestilt meg nytt AmEx pga ødelagt magnetstripe. Det betyr altså at jeg må løpe rundt meg et gammelt ødelagt kredittkort for å legitimere meg om 2 mndr.

Jeg kan ikke skjønne fraud perspektivet her jeg, så lenge den som reiser kan legitimere seg som den samme personen som kortet er registrert på. Er klar over at man iblandt lurer seg selv men...

Hadde du booket direkte hos BA på web?

Jepp.

Et lett snøfall på Gardermoen ga forøvrig nesten en times forsinkelse, og ødela alle muligheter for å komme seg til USA i dag. Til alt overmål ble vi parkert på bussgate i London og var ine i terminalen ca 25 minutter før avgang JFK. Uten det hadde det kanskje vært håp om å rekke videre, men så ble det nitriste Ibis i stedet.

Sånn for ref, SQ er av de som er beinharde på dette, kortet som var brukt ved bestilling skal produseres ved innsjekk, ellers blir flyturen veldig avkortet.

-A

Back