BA/SK Baggasje

JohnRR

ScanFlyer Blue
Har en booking med BA fra MIA til LHR i Z, og separat booking fra LHR til OSL med SK i Y. Er det muligheter her for å få sjekket baggasjen helt frem? Hvilken baggasjegrense blir gjeldende?
 
Nei. BA har ganske klare regler på at ved separate bookinger sjekker de kun gjennomgående bagasje videre til andre OW-selskaper.
 
Generelt kan jeg sige at pr. 01.may blev interline agreement mellem SK og BA opsagt.
Dog kan der stadig skrives bagage igennem mellem BA og SK...
Hvis du overholder minimum connection tid på LHR, ja så skulle det være muligt...
Du står dig bedst ved at spørge BA check-in staff i MIA.
De har IKKE pligt og du har IKKE ret til at få din bagage gennemskrevet til OSL, men spørg dem....det kan jo aldrig skade..men lad være med at diskutere med dem...det betaler sig ikke...Lad være med at holde på din ret til gennmeskrivning...men spørg dem på en pæn norsk måde.
Held og lykke med det
Hilsen Ole
 
Jeg fløy SAN-LAX (DL), LAX-LHR (VS) og LHR-OSL (BA) i januar (to separate bookinger) og fikk kofferten sjekket inn hele veien. Spurte selskapene på forhånd men fikk ikke noe skikkelig svar, men hyggelige medarbeidere i innsjekkingen fikset det.
 
Trenden virker gå i retning av at det blir strengere og strengere praktisert. Med andre ord at du kun kan få tagget bags til siste destinasjon på samme billett. Men det praktiseres fortsett veldig forskjellig der ute, men man bør huske på (når man planlegger kjøp av reise) at du må regne med at du må sjekke inn på nytt når du avslutter en reise på en billett og starter en ny på en annen.
 
Samtidig tror jeg det f.eks. hjelper å være statuskunde eller fly business som her, med første selskap, som ideelt sett bør gjøre at agenten som sjekker deg inn strekker seg litt lengre.
 
Generelt kan jeg sige at pr. 01.may blev interline agreement mellem SK og BA opsagt.
Dog kan der stadig skrives bagage igennem mellem BA og SK...
Hvis du overholder minimum connection tid på LHR, ja så skulle det være muligt...

Reglene til BA sier at de ikke skal gjøre det, selv om det er mulig (og slik har det vært lenge - uavhengig av interlineavtaler). Dog er det mulig som du sier å spørre pent ved innsjekk, men ikke lage noen diskusjon av det. Status og evt. dyre billetter hjelper nok. Dette gjelder både innsjekk og bags.
BA to Other Carriers (OC)

This means that pax will be checked in for the BA sector only, as well as bags. No through labelling of bags is permitted. Excess to be charged for the BA sector only
Kilde:
http://www.speedbirdclub.com/en/reservations-ticketing/rulesregulations/separatetickets/
 
Drar denne opp igjen. Hvordan er det med bookinger i den andre retningen i lys av den nevnte oppsigelsen? Jeg skal reise TOS-OSL på SK (billett 1) og så OSL-LHR-BFS (ny sammenhengende billett, dog den andre leggen er på BA-flightnummer og EI-metall). Kan det være mulig å sjekke bagasjen inn hele veien fra Tromsø til Belfast? (MCT er nok overholdt med en ventetid på OSL på over 3 timer).

Ett annet spørsmål: i Discus sin lenke står det også at "The most generous baggage allowance applies across all sectors" for "through tickets", men http://www.britishairways.com/travel/bagchk/public/en_gb sier:

If your booking includes travel with British Airways and another airline, the British Airways baggage allowance may be more generous and you could be charged for extra baggage by the other airline.

EI har en begrensning på 20 kg med litt stive overvektspriser, mens både SK og BA tillater 23 kg. På den annen side skal vi ikke ta ut og levere igjen bagasjen på Heathrow, så jeg vanskelig kan se for meg hvordan dette kan håndheves. Noen som vet om det går an å levere 23 kg på TOS og/eller OSL i dette tilfellet?

Takker for svar!
 
Fram til 1. mai så vil SK-BA bagasje kunne merkes til sluttdestinasjon.
Og normalt så vil heller ikke det bli krevet inn overvekt underveis for bagasje som blir videresendt uten at du har kontakt med den.
 
Risikoen er enda mindre (forutsatt at bagen går "tail-to-tail") siden SK har det litt merkelige standardvektsystemet sitt, som alternerer mellom 11 og 13 kilo som vekt i systemet.
 
Risikoen er enda mindre (forutsatt at bagen går "tail-to-tail") siden SK har det litt merkelige standardvektsystemet sitt, som alternerer mellom 11 og 13 kilo som vekt i systemet.

11 er vel innenriks, 13 på int'l?

Burde på ingen måte være noe problem med tre ekstra kilo i dette tilfellet...
 
Og likevel, vi får både 11 og 13 fra SK, men vi burde altså ha fått 15.

Hvilken standardvekt dere(?) bruker er ikke opp til SAS. Hvis passasjeren sjekker inn på SAS-strekning som begynner innenlands så vil det bli 11 kg, er det intra-europeisk så vil det bli lagt inn 13, og kommer de fra en av SK9xx flightene så vil det bli lagt inn 15. Magien med automatinnsjekk! Det er selvfølgelig ikke så veldig nyttig for andre eller oss ettersom loadcontrol-systemet uansett justerer til aktuell standardvekt for flighten, men noe bedre enn selskaper som overfører 0 kg når de gjennomsjekker.
 
Jeg ser problemet .. hvis TCI-meldingen sier f.eks. 1/11 på en passasjer som kommer med SAS fra BGO, vil dette bli registrert som 11kg hos dere og. Hvis dere trenger aktuell vekt, må dere gjøre en av to ting. Enten be SAS om å oppgi aktuell vekt på bagasje som TCI-sjekkes til QR (dette tror jeg TCI kan gjøre) - eller å ignorere vekten dere får fra SAS og bruke deres egen standardvekt på kolli dere mottar med 'ukjent vekt'. (Jeg regner med dere bruker aktuelle vekter - ellers hadde vel ikke dette vært noen sak ... )
 
Vi bruker faktisk vekt, ja. Skulle vært interessant å grave mere i hvordan vi skulle kunne få faktisk vekt, men heldigvis er det en stor buffer når det gjelder vektene, og så er det kanskje litt OT også...
 
Det blir jo ikke det store utslaget .. men man skal likevel ha prosedyrer for slikt. Mistenker at noen på bakrommet hos deg ikke har gjort jobben 100% .. ;)

Er ganske sikker på det kan legges inn i checkin-scriptet så Palco-agenten må legge inn aktuell vekt før TPD utstedes .. mener jeg har vært ute for dette tidligere.
 
Back
Top