Re: BA sender første B744 til høgger'n
Et stikkord: motorene. (Som igjen gjør den fint lite attraktiv som 744BCF

)
Det er vel ikke moterene som er den reelle årsaken til at BA velger å sende noen av 744 maskinene til part-out.
Dette er veldig sammensatt og henger sammen med "fair market value" til enhver tid for en flytype.
Akkurat nå er markedet for fraktere "near term" og "long term" dekket med maskiner som allerede er bestillt for konvertering og bestilling av nye fraktere direkte fra fabrikantene av flyselskapene.
BA sine 744 har høy gangtid og cycler.Dette påvirker verdien av maskinene.
For 3-4 år siden ville maskinene kunne blitt kandidater for konvertering til fraktere.
Siden har så mange selskaper med 744 avhendet maskiner i markedet med den følge at tilgjengeligheten for disse kjerrene er god og "fair market value" i henhold til Avitas har fallt betydelig.
Derfor lønner det seg i dette tilfelle for BA å bruke maskinene som delefly .
Mer penger å tjene på dette samtidig som de tar noen maskiner av markedet og driver forhåpentligvis "fair market value" opp igjen for gjenværende maskiner.
BA har mange 744 maskiner som skal avhendes de kommende årene og ønsker naturligvis mest mulig ved overdragelse av maskinene til andre flyselskaper og finansierings institusjoner/leasing selskaper.