BA sender første B744 til høgger'n

Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hæ? bare nesten 20 år gammel ? .. klare den ikke mer ?
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Det reagerte jeg også på!

Eller hvorfor den heller ikke ble solgt til andre selskap?
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Og ut på nyåret går også BNLD samme vei - spørsmålet er så om den vil beholde gullnesen frem til den tid
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hvilke fly erstatter BA disse med da? Har de nye 777 på vei inn?
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

777 er inbound ja, men det er kutt i vinter som gjør det mulig å ta ut 744ene tidlig. Med andre ord eksisterende 772 erstatter 744, eksisterende 763 erstatter 772 og noen tidligere 763-ruter utgår.

På lik linje foregår det utskiftninger for single aisle - nye A320-200 har nettopp ankommet og A32X erstatter 737 på Gatwick fortsetter.
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Kan vel også nevnes i samme åndedrag at flere B735 er faset ut, og antar at resten av den forholdsvis lille 500-flåten også skal ut.

Ser vi nå slutten på BAs B763 på Europa-ruter? Tyskland, Frankrike, Sverige osv.
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

BA planlegger kanskje å begynne å bruke disse 763 på long haul?
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hva er det med disse RR motorene som gjør flyene så uattraktive for andre?
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hva er det med disse RR motorene som gjør flyene så uattraktive for andre?
Selv om disse motorene (etter det jeg vet) er ganske snille mtp vedlikehold brenner de mer fuel enn hva de konkurrerende motorene gjør (har sett at RR en stund måtte betale enkelte kunder pga høyere fuel burn.)
Men viktigst er det nok at det er såpass få selskaper som har maskiner med RR-motorer, og da spesielt blant cargo-selskapene (SA, QF, NZ, BA og CX har RR-motorer på sine 744, mens det bare er CX og CV som har det på sine 744F IIRC.)
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Et stikkord: motorene. (Som igjen gjør den fint lite attraktiv som 744BCF:()

Det er vel ikke moterene som er den reelle årsaken til at BA velger å sende noen av 744 maskinene til part-out.
Dette er veldig sammensatt og henger sammen med "fair market value" til enhver tid for en flytype.
Akkurat nå er markedet for fraktere "near term" og "long term" dekket med maskiner som allerede er bestillt for konvertering og bestilling av nye fraktere direkte fra fabrikantene av flyselskapene.
BA sine 744 har høy gangtid og cycler.Dette påvirker verdien av maskinene.
For 3-4 år siden ville maskinene kunne blitt kandidater for konvertering til fraktere.
Siden har så mange selskaper med 744 avhendet maskiner i markedet med den følge at tilgjengeligheten for disse kjerrene er god og "fair market value" i henhold til Avitas har fallt betydelig.
Derfor lønner det seg i dette tilfelle for BA å bruke maskinene som delefly .
Mer penger å tjene på dette samtidig som de tar noen maskiner av markedet og driver forhåpentligvis "fair market value" opp igjen for gjenværende maskiner.
BA har mange 744 maskiner som skal avhendes de kommende årene og ønsker naturligvis mest mulig ved overdragelse av maskinene til andre flyselskaper og finansierings institusjoner/leasing selskaper.
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

I siste nummer av Airways beskrives prosessen fra stort jern til skrapjern
 
Re: BA sender første B744 til høgger'n

Dette er ikke økonomisk lønsomt eller aktuelt.

Om det i det hele tatt er mulig uten å bygge om hele flyet. Eller litt overført - det er vel sjelden det lønner seg å sette en ny Volvo-motor inn i en gammel Golf.
 
Back
Top