BA/AA til New York.

adressa

ScanFlyer Silver
Hei
Jeg skal til New York EWR i mai/juni. Jeg har sjekket priser og tider på ba.com. Det jeg reagerer litt er jo tranfertiden mellom flygninger i LHR er kun på ca 1t og 10 min på de flygninger jeg fant. Er det ikke litt for kort tid?

Er det noen som har erfaringer på det korte tiden?

Vurdere å bestille men blir jo litt skremt av tiden. Har ikke reist med BA før på langflyvning og har lyst til å prøve det.

Last edited:
Hei
Jeg skal til New York EWR i mai/juni. Jeg har sjekket priser og tider på ba.com. Det jeg reagerer litt er jo tranfertiden mellom flygninger i LHR er kun på ca 1t og 10 min på de flygninger jeg fant. Er det ikke litt for kort tid?

Er det noen som har erfaringer på det korte tiden?

Vurdere å bestille men blir jo litt skremt av tiden. Har ikke reist med BA før på langflyvning og har lyst til å prøve det.

For noen år siden fløy jeg BA fra OSL til IAH med transfer på LHR. Transfertiden var 45 minutter, og det var ALTFOR lite. Lang innflyvning med forsinkelse, lang kø for passkontroll, ekstrem kø for sikkerhetskontroll og lang vei til ny gate. Den eneste måten jeg nådde flyet på, var ved å sprenge meg vei gjennom sikkerhetskontrollkøen og full spurt til gate (og da mener jeg virkelig spurt, med all oppakning). Vel framme ved gate var de allerede i ferd med å avvikle boarding, og hadde allerede avskrevet de fra OSL-flyet, men jeg kom meg heldigvis med.

Men jeg tror 1 time og 10 kan holde fint, så fremt det ikke blir forsinkelser, køene ikke er ekstreme og så fremt du ikke sløser vekk et eneste minutt tid. Pass imidlertid på å booke gjennomgående tur.

Min opplevelse av BA var imidlertid nokså negativ. Gamle, slitte og skitne fly til og fra IAH, den mest uhøflige betjeningen jeg noensinne har opplevd og måling/veing av all håndbagasje Ryanair-style ut fra IAH.

70 min. på Heathrow høres slitsomt ut. Jeg hadde 80 min. en gang og nådde flyet mitt såvidt. Og flyet landet på tid (skjønt vi måtte busse litt). Passkontroll og sikkerhetskontrollen kan til tider være ekstremt treg. Utrolig lite effektivt på terminal 5.

Reiser du med AA, så vær obs på at de bruker terminal 3. Så da må du også bytte terminal.

Så lenge du har gjennomgående billett så går det fint uansett, og det er nok med flighter til NY. Men jeg hadde heller booket en litt lengre transfer enn 70 min.

Når det gjelder håndbagasje har jeg aldri hatt problemer. Har hatt med meg 1 koffert og en bag (som var over målene). Ingen brydde seg om det i DEN eller ORD. På vei hjem så fikk jeg bare en lapp på håndbagasje gjennom kontrollen på LHR, at jeg måtte legge den under setet foran.

Last edited:
Hei
Det kan bli for kort tid, men om du blir forsinket er ikke det ditt ansvar. Du vil trolig rekke det, og rekker du ikke vil du bli booket om - og LHR-EWR har god frekvens med daglige avganger. Så med mindre du må ankomme New York rundt oppsatt rutetid ville jeg bestilt.

LHR-NYC har jo ca. timesfrekvenser, så ikke noen katastrofe hvis det går gale. MCT T3-T5 er 1:30 så vidt jeg husker, så hvis du har fått opp BA<->AA transfer på 1:10 så er det litt merkelig, men ikke ditt problem.

1:30 T3->T5 er forøvrig testet og gikk knirkefritt. Parkerte en halv dagsmarsj utpå piren og var helt sist utav en full 773ER. Ifølge dispatcheren hadde vi plenty med tid til å vente på neste buss til T5 da vi kom så langt (og det stemte fint).

Det kan bli for kort tid, men om du blir forsinket er ikke det ditt ansvar. Du vil trolig rekke det, og rekker du ikke vil du bli booket om - og LHR-EWR har god frekvens med daglige avganger. Så med mindre du må ankomme New York rundt oppsatt rutetid ville jeg bestilt.

Og om man ikke absolutt må til EWR så har JFK enda bedre frekvens.

AA flyr vel uansett ikke LHR-EWR, slik at det blir T5-T5 transfer, og han slipper måtte dra bort til AA på T3?

Har to slike erfaringer her, med BA hhv til EWR og MIA, via LHR, og begge gangene rakk vi etter mye løping flyene, men det gjorde ikke bagasjen. Til EWR var det ikke problem, da den var på plass morgenen etter. Fra MIA skulle vi imidlertid videre til HAV dagen etter, og den rakk ikke å komme.

Greit at man får slikt igjen på forsikring, men det påvirker ferien / turen litt. Som om du ønsker en roligere transfer, gjerne rekke innom en butikk på LHR, så anbefales ikke en transfertid på 70 min.

Tror det kan holde, men hadde styrt unna.
Har hatt tvilsomme opplevelser med transfer på LHR mer enn en gang.

Jeg hadde likt dårlig å vite at jeg hadde 70 minutter mellom flyene på Heathrow, og i mine øyne demper det reisegleden å drive å springe som en tulling og se på klokken for å lure på om man rekker det eller ikke.

Er heller ikke enig i at det ikke er kundens problem dersom man mister flyet på gjennomgående billetter. Selv om man blir ombooket er det hazzle, og man risikerer i tillegg at det neste flyet fullt, man får ikke seter sammen osv osv.

Jobbreise er en ting, men privat er noe helt annet.
Det skal være ferie, avslapning og kos :)

Har hatt 1 time-aktig selv. Også med terminalbytte. Det funker det, men du har ikke mye tid å kaste bort

reiser du BA-BA står de med Express Connection vouchers når du de-boarder (om du har dårlig tid). Da kan du bruke fast-track. Connection FRA T5 til T3 går også fint pga lite kø i T3 connection security. Andre veien er en annen historie.

Ha en fin tur.

Har hatt 1 time-aktig selv. Også med terminalbytte. Det funker det, men du har ikke mye tid å kaste bort

reiser du BA-BA står de med Express Connection vouchers når du de-boarder (om du har dårlig tid). Da kan du bruke fast-track. Connection FRA T5 til T3 går også fint pga lite kø i T3 connection security. Andre veien er en annen historie.

Ha en fin tur.
De gjør også det med BA-AA og AA-BA. Kom ca 10 min sen med AA fra Miami i dag, og da stod de der med express connection for fire BA-flighter. For øvrig absolutt ingen kø i T5 fast track.

Back