BA+AA+Iberia=sant

Fly high

ScanFlyer Gold
AFP sendte ut denne nettopp:

BRUSSELS, July 14, 2010 (AFP) - European regulators paved the way on Thursday for a transatlantic alliance between British Airways, American Airlines and Iberia after the companies committed to competition safeguards.

Henter opp denne

Betyr dette at man endelig kan inkassere BA poeng på AA-flyvninger fra LHR?

Ja, og AA og resten av OneWorld vil knytte seg nærmere sammen med hverandre

Endel rutenyheter angående dette ble annonsert idag og fra neste sommer vil AA begynne fly:
ORD-HEL
JFK-BUD

BA:
LHR-SAN

IB
MAD-LAX

Alle disse rutene oppstår pga den nye joint-venture mellom OneWorld selskapene. Antar vi vil ser flere nyheter komme etterhvert

http://www.flightglobal.com/article...-up-brings-four-new-transatlantic-routes.html
Oneworld carriers British Airways, Iberia and American Airlines are to open four new routes next April as part of their new transatlantic joint venture.

LHR-SAN er jo interessant. BA har vel prøvd seg på denne flere ganger før uten at det ble noen suksess. Lurer på hvorfor de tror det skal gå bedre nå?
OSL-JFK med AA som det har vært spekulasjoner om her inne, ble tydeligvis ingenting av.

LHR-SAN er jo interessant. BA har vel prøvd seg på denne flere ganger før uten at det ble noen suksess. Lurer på hvorfor de tror det skal gå bedre nå?

Fordi det nå med den nye joint-venturen er en BA og AA rute og ikke bare en ren BA rute. Dvs den er operert av BA, men de deler på utgifter og inntekter med partnere, samtidig som feed bli enklere

Fordi det nå med den nye joint-venturen er en BA og AA rute og ikke bare en ren BA rute. Dvs den er operert av BA, men de deler på utgifter og inntekter med partnere, samtidig som feed bli enklere

Det er jeg klar over, men hvor mye feed kan de håpe på til en flyplass som ligger så nære LAX?
Etter hva jeg har lest på flyertalk er også rullebanen for kort på denne flyplassen til at en fullastet 777 eller 747 kan ta av, så da blir det vel 767 som skal brukes?

Og AA kaller tilbake 250 piloter og 545 kabinansatte for å dekke opp sin økning iflg Speednews.

Det spekuleres på Flyertalk, at ruten vil betjenes av "Mixed Fleet"-crew, som er betydelig billigere enn det "gamle" crewet,

Forøvrig har de flydd der før, og - igjen i følge FT - har den gått med enten 777 eller 747, så rullebanen bør tåle det BA måtte komme med.

Det spekuleres på Flyertalk, at ruten vil betjenes av "Mixed Fleet"-crew, som er betydelig billigere enn det "gamle" crewet,

Forøvrig har de flydd der før, og - igjen i følge FT - har den gått med enten 777 eller 747, så rullebanen bør tåle det BA måtte komme med.

Etter hva jeg har fått med meg har de flydd med vektrestriksjoner pga for kort rullebane, noe som sikkert har bidratt til manglende økonomisk suksess.
Med billigere crew ser de vel mulighet til at ruten kan gå med overskudd likevel..?

Et annet viktig aspekt med oppstart av SAN ruten for BA er at de nå, imotsetning til tidligere, får tilgang til AA sine Frequent Flyer (AAdvantage) medlemmer i SAN området da de nå får AA poeng på BA sine flygninger og dermed vil tiltrekke seg endel lojale AA pax som tidligere ville valgt andre ruter til LHR

Synd det ikke blir noen AA rute til JFK fra OSL. Hadde håpet på det, da jeg liker JFK mye bedre enn EWR, og gjerne hadde benyttet meg av en OneWorld partner direkte til statene.

BA opererte tidligere via Phoenix, så dette var ikke noe problem.

AA har også idag fått en tentativ godkjenning fra DOT om en lik avtale med Japan Airlines for Stillehavsrutene, som nå er inngått med BA og IB på transatlantisk.

Det samme gjelder også United og ANA som også har fått en tentativ godkjent anti-trust immunity
http://www.dot.gov/affairs/2010/dot18410.html
The Department’s tentative decision would grant immunity to “oneworld” alliance members American Airlines and Japan Airlines, and separately to “Star Alliance” members United Airlines, Continental Airlines and All Nippon Airways. If the decision is made final, the members of each alliance would be able to more closely coordinate international operations in transpacific markets

Gikk ikke den ruten fra LGW en periode?

Korrekt den startet som en LGW rute, jeg mener at den faktisk gikk LGW- SAN nonstop til aa begynne med, men at den ble lagt om via PHX senere. Jeg tror dette var en av rutene BA "arvet" fra British Caledonien - som jeg tror opererte LGW-SAN nonstop med DC-10 og 747-200 . Den foerste tiden etter at BA overtok forsatte de med DC-10 - har selv floeyet PHX-LGW i 1995 med BA DC-10

Leser i en annen tråd at de skal reansette hundrevis av piloter og kabinpersonell, så det kommer muligens flere nye ruter.

I følge en debattant på airliners.net som jeg synes pleier å være godt informert kommer det flere annonseringer utover.

The "hype" is surrounding a series of announcements that will be spread throughout the next few months.

Still at least four more AA routes to Europe on the way.

Back