BA A380

kristian

ScanFlyer Blue
Hørt rykter om at BA får sin første A380 i 2010 istedetfor 2012. Noen som vet om det stemmer?

Kommer BA med nytt Club World produkt når de setter inn A380? Vet at produktet deres nå er relativt nytt men....

Hvilken blir første rute for BA A380 - JFK?
 
Njaaa....SIN og SYD er nok bedre bud

Hilsen
ole

Nope, for den ruten trenger man 3 fly, så sjensen er vel stor for at det blir "route proving 2 et annet sted først.

....men jeg tror heller ikke på JFk, det er en rute som er for fokusert på frekvens...
 
Vet ikke noe om ruter. Men de kommer neppe med ny Club World. Derimot har en ny First ligget på trappene en stund (noe som virkelig trengs). Det har vært snakk om det for 2010, og da kan det være en sammenheng her?
 
Her er vi inne på rykter - og det er stor forskjell mellom det og det å vite. Det jeg vet er at det ikke foreligger planer om å fremskynde A380en per dags dato i følge kilder på innsiden av BAs flåteplanlegging og vedlikehold. For de som ønsker å spekulere i hvilke ruter som kan være de første for innføring av A380, så ta en titt på de destinasjoner som har:
  1. Flyplass som er godkjent for A380
  2. Mange daglige ankomster av kombinasjoner av widebodies
  3. Et fly kan dekke destinasjonen på et døgns rotasjon

Ut fra dette peker helt klart LHR-JFK seg ut som en av de første som får besøk av BAs A380. Denne destinasjonen har kommende sommerhalvår seks flighter (fem 744 og en 772) daglig og med to A380 kan to 744 fases ut og en 772 reallokeres til å erstatte en 763/744 et annet sted.

Så til slutt noen få tilleggsopplysninger om BA:
  • BAs 772er og 744er flyr bare 12 timer per dag i gjennomsnitt, og BA er dermed ikke blant flyselskapene som er mestspisende av fly.
  • 744ene er vedlikeholdsintensive. Flåtelederen nærmer seg 90.000 timer i luften og eldste kjerre blir 20 år i juni. Det utføres spesielt mange forsterkningener/utskiftninger av spant/stivere på forreste del av kroppen og spesielt området rundt cockpit, fremre dør og ned mot hjulbrønn/fremre cargodør. Dette er 744ens akilleshel på lik linje med cabriolet-tendensen til eldre 737er.
 
Under BA's Investor day for kort tid siden stod det ikke noe om tidlig levering av A380. Siste presentasjon ble publisert 13/3. Det står heller ingenting om ruter. Det står simpelthen at 777-300ER og A380 gradvis skal erstatte noen av 747'ene. 767 skal ut, men dette er vel kjent.
NEW FIRST ble det sagt litt om, og det ligger noen bilder/tegninger i en tråd på FlyerTalk. Layouten på tegningene er definitivt 747, så implementering har neppe med A380 å gjøre. Nye seter i WT+ er det forøvrig også ganske sterke hint om i presentasjonen på skarve 267 sider. Puh...
Det er i og for seg linker på FlyerTalk så du kan laste ned presentasjonen selv også.
 
Last edited:
Back
Top