BA 787 på nesa på LHR

Someone

Moderator
Medlem
BA 787 på nesa på LHR

En British Airways 787 fikk en nesehjulskollaps mens den nylig ble lastet på LHR


https://mobile.twitter.com/Arv_Ind_Chauhan/status/1405809038818832386

E4Jv3b_UYAAZPNh
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Kan jo se ut som om dette skjedde på oppstillings plassen og ikke under landing.:old
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Det skjedde under lasting, ja. Du skimter highloaderen i billedkanten.
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Ser på sosiale medier at det hevdes at årsaken til hendelsen var at pinnen var festet i feil hull.
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Dette har visst skjedd før, såpass ofte at det har kommet en AD på å tette det ene hullet med en gummiplugg.
 

Attachments

  • FAFDF2DC-7ECF-42C3-BC24-D6DF6C45E980.png
    FAFDF2DC-7ECF-42C3-BC24-D6DF6C45E980.png
    289.8 KB · Views: 360
Re: BA 787 på nesa på LHR

Med over tusen av disse flyene i trafikk MÅ da denne feilen ha blitt gjort før?
Hvorfor skjedde denne type uhell først nå?

Edit: Over tusen er produsert, sannsynligvis ikke fullt så mange som flyr nå for tiden. Men alikkavæl’a?
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Med over tusen av disse flyene i trafikk MÅ da denne feilen ha blitt gjort før?
Hvorfor skjedde denne type uhell først nå?

Edit: Over tusen er produsert, sannsynligvis ikke fullt så mange som flyr nå for tiden. Men alikkavæl’a?

Tipper Murphy har holdt seg unna ved at folk har kikket opp etter å ha satt inn pinnen, helt til nå. Feilen har blitt oppdaget mange nok ganger til at det har blitt utstedt en AD, men hullene i sveitserosten har sikkert vært tettet hittil.
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Tipper Murphy har holdt seg unna ved at folk har kikket opp etter å ha satt inn pinnen, helt til nå. Feilen har blitt oppdaget mange nok ganger til at det har blitt utstedt en AD, men hullene i sveitserosten har sikkert vært tettet hittil.

Hvorfor denne pinnen? Hvilken funksjon har den? det kan jo ikke være den eneste sikkerheten for at et nesehjul skal kollapse ?
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

det kan jo ikke være den eneste sikkerheten for at et nesehjul skal kollapse ?
Den er det siste laget i sveiterosten, for å si det slik. Den vil mekanisk hindre at en "lock-link" går ut av sin "over-center"-posisjon slik at gearet kan kollapse.
Det er flere hindringer på veien, normalt vil det være umulig å sette gear handle til "up" på bakken, på moderne fly normalt ved hjelp av elektronikk som styrer en pinne som hindrer dette. Man vil også trenge hydraulisk trykk for å dra lock-link ut av låst posisjon.
Men av og til må man override dette i forbindelse med vedlikehold, ofte for å sjekke for hydrauliske lekkasjer, og det er da at den berømte pinnen er det eneste som holder igjen.
Ganske standard prosedyre, men dette har skjedd utallige ganger, dessverre. Hvis noen husker en SAS F50 på buken på OSL i 2006(?) så var det pinnene som manglet da også...
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Det er vel ikke vanlig prosedyre å bruke understellspinner ved vanlig turnaround. Normalt brukes de ved tauing og nattstopp.
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

Ganske standard prosedyre, men dette har skjedd utallige ganger, dessverre. .

.. og er jo også årsaken til en god del air returns når de ikke har fått opp understellet fordi pinnen fortsatt har stått i. ;)

Denne skal jo vises til crewet etter frakobling av pushback, men det har jo forekommet svikt der og .. (Gammel vandrehistorie under)

While taxiing out in sequence behind a Lufthansa airliner at Frankfurt, a C-130 crew noticed an orange “Remove before flight” streamer hanging out of the Lufthansa nose wheel well (their nose gear locking pin was still installed).

Not wanting to cause too much embarrassment by going thru the controller, the 130 crew simply called the Lufthansa aircraft on the tower frequency: “Lufthansa aircraft, Herky 23.” No reply.

They repeated the transmission and again there was no reply.

Instead, the Lufthansa pilot called the tower and asked the tower to tell the Herky crew that “the professional pilots of Lufthansa do not engage in unprofessional conversations over the radio.”

The 130 pilot quickly replied, “Frankfurt tower, can you please relay to the professional pilots of the Lufthansa aircraft that their nose gear pin is still installed?”
 
Re: BA 787 på nesa på LHR

.. og er jo også årsaken til en god del air returns når de ikke har fått opp understellet fordi pinnen fortsatt har stått i. ;)

Denne skal jo vises til crewet etter frakobling av pushback, men det har jo forekommet svikt der og .. (Gammel vandrehistorie under)

Det er jo to forskjellige pinner, den ene (som i dette tilfellet) låser bevegelsen opp-ned av gearet, mens den andre, som i historien, kun bypasser nesehjulsstyringen. Men det visste vel du.

Og sgstrd har jo rett i at pinnen normalt ikke brukes ved turnaround. Men vel lengre bakkestopp er det ikke uvanlig, noe avhengig av det enkelte selskaps prosedyrer, og i dette tilfellet mistenker jeg sterkt at det var teknikere involvert.... :cry:
 
Back
Top