B787 er de første kanselleringene på vei?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
B787 er de første kanselleringene på vei?

Ifølge Scott Hamilton kan de første kanselleringene bli annonsert allerede i denne måneden:

Look for the first meaningful Boeing 787 cancellations to appear, perhaps as early as this month, due to delays and the economy.

By “meaningful” we mean more than the one from some obscure airline that has already occurred. And we are not talking about Delta/Northwest, which has been publicly hinted at by Delta.

Mer her:
http://leehamnews.wordpress.com/

For vill spekulasjon om hvem det kan være, så er de godt igang på:
Airliners.net

Personlig holder jeg en knapp på SQ og VS. SQ tar snart levering av første A330-300 som er en kompensasjon for sen levering av A380, i tillegg har de A350-900 i bestilling. VS har utsatt levering av både A340-600 og A380 og det ryktes at de er i ferd med å bestille en del A330-200.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Hvorfor skal de kansellere? Alternativene er få, og hvem vet om Airbus klarer å få A350 klar på lovet tid. Man får vel ganske gode odds der hos bookie'n ... I tillegg er det veldig gode betingelser å hente for å handle inn eksisterende modeller som 'kompensasjon' ...
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Spill for galleriet for aa hente stoerre rabatter
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Som Tommy sier - Dette kommer til å koste Boeing mye pæng...
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Kollega melder at Boeing aviset først kansellering - 15 maskiner. Hvem kan det vaere? CA, MU, VS?
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Kollega melder at Boeing aviset først kansellering - 15 maskiner. Hvem kan det vaere? CA, MU, VS?

I 4Q rapporten fra Boeing sto det at det var en kunde med levering i slutten av neste tiår. Jeg gjettet derfor på S7 tidligere i dag (med levering i 2017 og utover,) og det stemte visst.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Da er S7 bekreftet .. men jeg tror kanselleringen har mer med det økonomiske klimaet å gjøre enn misnøye med forsinkelsen.

http://seattlepi.nwsource.com/business/397994_boeingrussia30.html

Russian airline S7 said Thursday that it was canceling an order for 15 Boeing 787 Dreamliner jets, Russian news agencies RIA-Novosti and Interfax reported.

S7 gave no reason for the decision, the reports said. It came as the global financial crisis hits Russian companies and citizens' travel budgets.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

15 Avbestilte. AKKURAT nok til det SAS International trenger for en fornuftig drift.

De jobber nok overtid i Apburen naa for aa spikre en deal med Boeing. Eller??
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

De jobber nok overtid i Apburen naa for aa spikre en deal med Boeing. Eller??

Var det nå jeg bare skulle rulle rundt på gulvet mens jeg lo og gråt samtidig ... ?

Du tror vel på Julenissen også, du?
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Jepp, stooore pakker.... Ordene overtid og apburen hoerer kanskje ikke sammen :P
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Jepp, stooore pakker.... Ordene overtid og apburen hoerer kanskje ikke sammen :P

Apburen startet et excelbasert prosjekt i dag hvor de analyserer ulempene med aa kjoepe 787 (de analyserer aldri fordelene) prosjektet er i rute og vil vaere ferdig naar den A350 flyr...
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Viktigst for SAS er kanskje hva Lufthansa velger...og de har jo ikke akkurat hoppet på 787.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

SAS tar ikke nye flåtevalg før eierskapet er avklart.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Man kan ga enda videre:

SAS tar ikke nye flåtevalg før eierskapet er avklart.

+

Deretter vil flåtevalg blir gjort av den ny eier.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

...og da blir det vel kanskje A350.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Haha, ja, pluss noen A380 for de populaere ruter.

Sa, og na ser vi realistisk pa dette:

SAS har ikke hatt den rette flystörrelse siden mange ar. De ikke trenger en fly som gir flere seter, mens som er mindre. Something DC8 size.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

SAS må ha tråkket hardt på deg...
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

Nei, men ser du faktisk pa nettverk som de tilbyr idag, og som de kunne tilby i de 80-arene, sa ser du noe. Jo större deres fly ble, jo mere mistet SAS sitt mulighet a skape en attraktiv nettverk utifra CPH og ARN, for a ikke si langruter fra OSL.

En nettverkselskap' attraktivitet defineres ikke bare via inflight produkt, mens först og fremst via antall destinasjoner og frekvenser som de flyr.

De skandinaviske marked er en sma marked. Og i motsetning til tidligere ar flyr det mindre connex pax fra Nordtyskland til CPH. Og dette trenden vil forsette markant da i 2011 Berlins nye flyplass apner. Da vil LH engajere seg med Langruter.
All dette förer til at volum som SAS kan frakte synker. OK, de kan jo spekulere at de kan ta deler av Baltikum som sitt nye hjemmemarked. Mens hvor mye mennesker lever der? Og hvor mye reiser gir dette hjemmemarked, som SAS har per idag?

Har du en fly med 300+ seter, sa my du fylle dette. Det SAS trenger er en 200seter. Da kan du fly 2 ganger pa dagen med 150 pax og ha en ok inntjening. Mens med en 300 seter flyr du en gang pa dagen. Og dermed mister du attraktivitet siden de konkurrenter i FRA, AMS, LHR flyr disse destinasjoner 4-5 dager pa dagen.

Dersom du ikke tror i dette:
Spör CK, hvor mye antall connex-reisende fra Berlin har minsked etter at CO og DL kom pa banen, hvor mye PEK har minsked etter Hainan kom pa banen her in Berlin.

I fremtida vil SAS matte leve fra de 3 skandinaviske land pluss en minimal andel connex pax. Og dette ma man tilpasse flaten. Dagens A330/A340 flate ble kjöpt under den illusjon at heile nordlige Tyskland er en naturlig hjemmemarked til SAS.
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

En hypotetisk 787-8 i SAS sin konfigurasjon vil havne rundt 220 seter eller deromkring. Dvs den bør passe relativt bra for SAS sitt behov?
 
Re: B787 er de første kanselleringene på vei?

En hypotetisk 787-8 i SAS sin konfigurasjon vil havne rundt 220 seter eller deromkring. Dvs den bør passe relativt bra for SAS sitt behov?

Skulle tro det, men jeg tviler på at det skjer desverre.
 
Back
Top