B707-tekniker? :D

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Jeg har en souvernir, en bolt som er erstattet (sikkert pga tidsbestemmelser) og som har tilhørt et 707-skrog.

Hva slags bolt er dette? Fustasjopphengsforkobling?

De som autoriserte at jeg kunne ta med denne visste ikke selv hvor på flyet den hadde sittet (på min dialekt: "å hen 'n har søtti")
 

Attachments

  • dsc00406.jpg
    dsc00406.jpg
    125.7 KB · Views: 46
Nå er ikke jeg kjent med 707, men er utdannet flymekaniker :colgate:

Bolten ser ut til å kunne høre til i et understell.
Stemmer det at bolten er hul innvendig?
 
Bolten er temmelig massiv og veier kanskje 1,2 kilo. Kjøkkenvekta er ikke operativ, og personvekta går opp til 1-1,2 kg før den går ned til 0 igjen (ikke tung nok til at vekta tar veiinga seriøst ;) )

Det er imidlertid et lite hull på hver ende av bolten, som stikker 0,6cm inn

(bilde av det kommer)
 
Gjetter også på understellbolt.
Minner litt om bolt i 737 understell,
og 737 og 707 ble jo bygget i samme æra,
så ikke umulig at dette har gått litt om en annen.
Gjerne ikke samme del, men samme prinsipp,
bare annen skala. Har noen lignende bolter stående
på TV, bokhyller etc.. i huset her. ;)

Siden det ikke er åpnbart grisehull i bolta,
tipper jeg at dette er en bolt som står i
ett glidelager med smørespor i lageret.
 
På den ene enden (ikke skru-enden) er platen laget slik at bolten kan settes helt inn kun på EN måte. Altså skal den trolig settes inn et sted og så festes med en svær mutter/tilsvarende.

Bildet vedlagt viser hullet i skru-enden. Tilsvarende i den andre enden.
 

Attachments

  • dsc00302.jpg
    dsc00302.jpg
    116.4 KB · Views: 44
Hullet vi ser der er kun ett dreiespor som brukes mens bolten produseres.
Holder fast på at denne har stått i ett glidelager.
Gjetter litt på sakselenke etc. pga det er ulike radiale slitasjespor
i boltens stamme. Kan forsøke å spore partnummer på jobb i morgen.
 
http://www.wbparts.com/rfq/5306-01-124-5762.html

Dersom Mfg. Part Number er det som står på bolten har vi funnet synderen. 204-31261-2 står under Mfg. Part Number og på bolten.
 
Hvis "radiale slitaser" eller hva det ble kalt er disse slitasjene rundt saken så stemmer dette. Det er dessuten merkbar slitasje spesielt et sted der man kan kjenne ei ripe av noe slag rundt på bolten.
 
Originally posted by Speedbird

Hullet vi ser der er kun ett dreiespor som brukes mens bolten produseres.
Holder fast på at denne har stått i ett glidelager.
Gjetter litt på sakselenke etc. pga det er ulike radiale slitasjespor
i boltens stamme. Kan forsøke å spore partnummer på jobb i morgen.
Det stemmer nok det Speedbird, men det med sakselenke er jeg ikke like sikker på,
men jeg er sikker på at det er understell.

Originally posted by seilfly

Hvis "radiale slitaser" eller hva det ble kalt er disse slitasjene rundt saken så stemmer dette. Det er dessuten merkbar slitasje spesielt et sted der man kan kjenne ei ripe av noe slag rundt på bolten.
Det er sikkert pga ripen at bolten har blitt kassert
 
Og blitt souvernir fra Geilenkirchen :colgate:

Velkommen til forumet forresten, BSSW! Første post var første i denne tråden så jeg :D
 
Originally posted by seilfly

Og blitt souvernir fra Geilenkirchen :colgate:

Velkommen til forumet forresten, BSSW! Første post var første i denne tråden så jeg :D
Takk takk, har vært innom her på forumet og lest de siste månedene, og da jeg så denne tråden måtte jeg bare svare :colgate:
 
Back
Top