AYT-MOL med SunExpress

netRud

Traveler Student
Her kommer en liten tripreport fra tidlig september måneden. Dette er min aller første TR, så jeg er veldig takknemlig for ros og pirking. Jeg er bare 15 år, og har blitt veldig glad i flyprat. Om sommeren kom jeg på at jeg skulle på en ferie tur til ferieplassen Alanya som ligger i Tyrkia. Så jeg bestemte meg for å ta noen bilder og skrive om det. desverre tar jeg bare med AYT-MOL. Grunnen er fordi jeg var for stressa til å drive å ta bilder osv på Årø Lufthavn. Årø Lufthavn er heller ikke den mest interssante flyplass. Om dere lurer på hvorfor datoene på noen av bildene er så rare, er det fordi jeg ikke har innstilt den. Enjoy ;)
2vd67pd.png


AYT-MOL
Flight: XQ 4622
Avgang: 15:00 Lokal tid
Maskin: B737-800 (winglets)
Sete: 22F
Reg: TC-SNG

Dro på en sen sommerferie til Tyrkia sammens med en venn og min gode stefar. Skulle bare være der en uke, ettersom skolen hadde begynnt. Var en herlig tur med mye matspising og soling, regner med at jeg la på meg noen gullbarer ;) Men da jeg våknet 1. September var det duket for avreise. Stod opp rundt 07.00 tida for å rekke frokosten på hotelet før avreise. Hotellet het Krizantem. Det var et 4 stjernes hotell i området Oba.
2uq0gut.jpg

Inngangsskiltet til hotellet

Så var det bussturen som regnet med å være på ICF Antalya Airport T1 rundt 11.35. Vi dro fra hotellet klokken 09.00 som tilsvarte en reisetid på omkring 2,5 timer. Må si jeg ikke er noen stor fan å sitte i buss. Harde sitteplasser med en duft av svette er ikke noe som akkurat frister etter en sommerferie. Men bussen holdt standard, bedre enn den vi tok til Alanya. Men la gå.
2zs9m3t.jpg

Meg sitter på bussen til flyplassen..

Da var jeg på en nok rotete ankomst med masse busser og folk. Det er slik det er når man reiser charter turer.

Måtte først hente ut bagasjen fra bussen. Så gikk vi inn til avgangs terminalen der vi ble møtt av en haug med turister fra over alle nasjonaliteter. De fleste var vell Tyskland, Russland, Sverige, Danmark og Norge ikke minst. Så ut som om ICF hadde en bra sikkerhetskontroll, la jeg ihvertfall merke til. Det var vell omlag 7-11 sikkerhets/baggasje stasjoner som ble brukt da. Måtte åpne pc bagen min for så kaste opp kofferten min på scanne/røntgen kontrollen. Ble også stoppet fordi det peip på detektoren, men viste seg å bare være klokka mi ;)
20su9e1.jpg

ICF Airports
bhdaqe.jpg

En del folk på Check-in skrankene..

Kom til Køen for check-in nummer 121 der det stod SunExpress MOLDE. Køen gikk rimelig raskt unna uten noen problem. Ble litt overasket om hvor luftig flyplassen var. Ikke bedre enn OSL men må si at den ga mye lys som gjor den litt fresh og luftig.

Gikk bortover og opp rulletrappa der vi ble møtt av to hyggelige ICF personall som skulle se på billetten vår før vi kunne gå videre mot passkontroll.
243q074.jpg

Ankomst hallen..

Ankom passkontroll der det gikk veldig raskt unna, var vell maks 1 minutt venting. Fikk deretter øye på Duty free eller Tax Free som vi helst kaller det i Norge. Men droppet det foreløpig å gikk rett mot Burger King!!! Var vell midt sagt sulten etter fire og en halv time uten mat i magen.

Etter å ha spist tok jeg en liten do besøk så videre til den middelsstore taxfree :)
2zs5po3.jpg

Ble bare litt snadder til meg.. Er fortsatt tre år til Alkohol ;)

Da jeg ferdig med handelen, gikk jeg bort til Gate 13 å la fra meg sakene for å utforske terminalen og ta noen spotting bilder. Her er noen av de jeg fikk øye på. Er ikke av det beste kvalitet, men det funker.
2m7e0c8.jpg

Thomas cook & Turkish airlines
zy6lh0.jpg

Et litt bedre bilde av Thomas Cook som taxer ut til runaway
11tymn6.jpg

Kuban air og AtlasJet
14lt4co.jpg

Var så utrolig heldig at jeg fikk øye på Aeroflot A330-343!!
9fw2gm.jpg

Det var det flyet jeg skulle ta i denne omgang..

Men nok om dette.

Da stod det boarding på skjermen gjorde jeg meg klar først i køa med min pc bag, pass og billett. Jeg var den første som ble skjekket inn å gå inn i flyet.
2ebco5u.jpg

...........................................................................................................................................
 
Last edited:
Jeg ble vennlig hilset av en hyggelig mann. Deretter satt jeg meg godt til rette i sete 22F. Dagens besetning bestod av 3 vertinner og 1 vert. Stramet godt i belte å gjorde meg klar for taxing, for så take-off.

Så et flyselskap jeg aldri har hørt om. Navnet på det var Kuban Air. Så et russisk flagg på halen av den, så jeg regner med at den var russisk eid. Skal ikke uttale meg så mye om dette flyet men hadde hyggelig med litt feedbacks om dette flyselskapet.

Da var det klart for litt god gammeldags sikkerhetsvisning, eller skal vi si nokså morderne? AVOD'en gikk ned å la merke til en veldig godt animert video for sikkerhet på flyet.
2dhz4gj.jpg

Inside the flight!
5w9u87.jpg

Min nærmeste AVOD skjerm..

Etter den nokså morderne AVOD videon var alt klart for taxing ut til runaway. Ble sikkert 15 minutt forsinket ettersom en person ikke hadde kommet til skranken da det var boarding (Sikkert en god norsk turist som skulle handle for alle pengan på Duty free). Dette gikk veldig raskt for meg som satt desperat med kamera ved håp om å få tak i noen gode bilder.
2r4qwqf.jpg

Winglet bilde..

Var på enden av runaway, å gjorde en rask sving. Deretter var vi i god fart som gjorde dette til en veldig effektivt å smertefri take-off på Antalya airport.
2lu2sza.jpg

På vei til Tyrkia..

Da kom crewet som hostet opp litt kaffe/te før de satte over til vogna for de som skulle ha litt mellom mat. Jeg hadde tidligere bestillt mat på flyet. Men dette visste jeg fra før ikke ville falle i smak ettersom dette var et charter fly. Benplassen på charter må være noe av det mest grusomme som er. Jeg skulle være airborne i 4.30 timer. Så dette ble en utfordring. Sikkert mange som føler det samme med chaterfly.

Da kom maten som ble servert i en middelsmådig eske. Det var rundt 15.45 de kom med det, så ble servert en lunsj middag. Den smakte heilt greit ikke noe mer. Kan ikke si at dette var noe klasse, men som sagt dette er charter og forventet det nesten slikt. Maten bestod av (1?!) rundstykke med tilbehør av skinke, smør, kremost, kjeks, grovt leverpostei, egg og en sjokolade som falte i smak..
esuqnk.jpg

Maten på flyet er vell ikke så mye å snakke om :)
c2rsj.jpg

Ikke så mye plass her nei..

Har tidligere fløyet med SunExpress sin B737-800. Da var benplassen og setene dårlige. Men setene var ikke så behagelige denne gangen heller. Var vell av det hardeste laget. Men tiden gikk raskere med min HP Pavilion dv7 data og Ipod.

Var endelig kommet hjem til Molde. En helt ok landing om jeg husker riktig. Brydde meg ikke særlig landinga ettersom jeg ville raskt ut. Ble takket ut av flyet og gikk rett inn i den eneste bagasje sporet Årø har. Tok seg en tid før bagasjen kom, sikkert rundt tjue minutt. Stefaren min skulle så absolutt inn i den bittelille DutyFree'n Molde har. Da han endelig hadde funnet det som falte for smak, gikk vi helt ut for å leie taxi hjem.
23h4vn5.jpg

Endelig kommet trygt hjem med SunExpress ;)
2h7jdsl.jpg

Et panorama bilde av Molde..

Kort oppsummert var ICF Antalya airport T1 overasskende bra. Godt skilta og lett å finne fram er viktig på en flyplass. SunExpress charter er ikke det beste jeg har vært på, men den den er helt ok. Vedder på at Innenlands flyene å ikke charter flyene til SunExpress er bedre enn dette. Som tidligere sagt var dette min aller første TR, og jeg vil helt sikkert komme tilbake med enn ny en. Dette er heller ikke av den mest eksotiske TR'en på flyprat, men jeg er nybegynner på dette moroa.
Nå er det bare å kommentere. Tusen takk!
-Michael.
 
Kort oppsummert var ICF Antalya airport T1 overasskende bra. Godt skilta og lett å finne fram er viktig på en flyplass. SunExpress charter er ikke det beste jeg har vært på, men den den er helt ok. Vedder på at Innenlands flyene å ikke charter flyene til SunExpress er bedre enn dette. Som tidligere sagt var dette min aller første TR, og jeg vil helt sikkert komme tilbake med enn ny en. Dette er heller ikke av den mest eksotiske TR'en på flyprat, men jeg er nybegynner på dette moroa.
Nå er det bare å kommentere. Tusen takk!
-Michael.

Morsomt at du har Tripreport på SunExpress. Jeg reiste tur/retur Evenes Antalya med dem i august. Som du sier så er det ikke mye å skryte av når det kommer til benplass. Når de i tillegg virker å ha det eneste kaos rundt servering og salg så ble det en morsom tur. Satt med midtgang så overlevde den trange plassen

Når deg gjelder innland, så har bruker de samme flyene der. Vi hadde nemlig en innflight sales brosjyre som visste domestic sales. Og tro meg det var noen HELT andre priser enn de bruker for oss smårike nordmenn.

Ellers flott tripreport!
 
Morsomt at du har Tripreport på SunExpress. Jeg reiste tur/retur Evenes Antalya med dem i august. Som du sier så er det ikke mye å skryte av når det kommer til benplass. Når de i tillegg virker å ha det eneste kaos rundt servering og salg så ble det en morsom tur. Satt med midtgang så overlevde den trange plassen

Når deg gjelder innland, så har bruker de samme flyene der. Vi hadde nemlig en innflight sales brosjyre som visste domestic sales. Og tro meg det var noen HELT andre priser enn de bruker for oss smårike nordmenn.

Ellers flott tripreport!

Ja prisene er sikkert høynet litt esktra opp på charter reiser når norske turister er ombord.
Men ellers tusen takk for respons! :)
 
Last edited:
Var en fin TR dette. :)
XQ har jo 189 seter , men er du av den lengre typen så kan jeg skjønne du opplever benplassen som trang.
 
Var en fin TR dette. :)
XQ har jo 189 seter , men er du av den lengre typen så kan jeg skjønne du opplever benplassen som trang.

Takk! Er 176cm høy, så er ikke veldig stort, men liker å bruke litt plass for å sove. Vil ikke la andre folk få seten min liggende bak seg når jeg vet det allerede er relativt dårlig plass på dette flyet :),
 
Fin rapport med SunExpress som jo også flyr hit til Tromsø. Du spør om Kuban Airlines, det var opprinnelig en del av gamle Aeroflot og det startet å fly i 1932. Det ble privatisert i 1993 og navnet kommer av tilhørigheten til provinsen Kuban i den sørlige del av Russland. De har 12 slike Yak-42D og kjøpte i fjor sin første Boeing 737-300 og skal etterhvert ha 4 slike. De har også bestilt 12 Sukhoi Superjet 100. Flyet på bildet ditt er Yakolev Yak-42D RA-42421 med det meget lange c/n 4520422303017, som ble levert 23/7-1993.

Her er fra nettsiden deres: http://www.kuban.aero/about/history.php
 
Fin rapport med SunExpress som jo også flyr hit til Tromsø. Du spør om Kuban Airlines, det var opprinnelig en del av gamle Aeroflot og det startet å fly i 1932. Det ble privatisert i 1993 og navnet kommer av tilhørigheten til provinsen Kuban i den sørlige del av Russland. De har 12 slike Yak-42D og kjøpte i fjor sin første Boeing 737-300 og skal etterhvert ha 4 slike. De har også bestilt 12 Sukhoi Superjet 100. Flyet på bildet ditt er Yakolev Yak-42D RA-42421 med det meget lange c/n 4520422303017, som ble levert 23/7-1993.

Her er fra nettsiden deres: http://www.kuban.aero/about/history.php

Tusen takk for hjelpa! vært til stor nytte LN-MEH :)
 
Dette var en veldig bra debut-rapport. High five og velkommen i gjengen!

Kan jo avklare dette med AVOD. "AVOD" står egentlig for "Audio Visuals On Demand": Dette er altså enkelt å greit personlige tv-skjermer som man har i seteryggen foran seg, eller nedfelt i armlenet på enkelte seter. Dette finner man vanligvis på større langdistansefly som flyr lengre distanser.

Det du viser bilde av og kaller for AVOD kan vi heller kalle for nedfellbare skjermer. Som felles ned fra taket og man viser gjerne en sikkerhetsdemo på den og kanskje en film eller noe "underholdningsgreier". Dette avhenger ofte av lengden på flighten.

Noen selskaper viser også noe som kalles for "Airshow". Dette er et program som viser kart og der man kan se flightens fremgang. Hvor lang tid det er igjen. Hvor høyt man flyr osv.

Men igjen, super rapport. Charter til Tyrkia er noe jeg ikke har prøvd enda, men det frister.
 
Dette var en veldig bra debut-rapport. High five og velkommen i gjengen!

Kan jo avklare dette med AVOD. "AVOD" står egentlig for "Audio Visuals On Demand": Dette er altså enkelt å greit personlige tv-skjermer som man har i seteryggen foran seg, eller nedfelt i armlenet på enkelte seter. Dette finner man vanligvis på større langdistansefly som flyr lengre distanser.

Det du viser bilde av og kaller for AVOD kan vi heller kalle for nedfellbare skjermer. Som felles ned fra taket og man viser gjerne en sikkerhetsdemo på den og kanskje en film eller noe "underholdningsgreier". Dette avhenger ofte av lengden på flighten.

Noen selskaper viser også noe som kalles for "Airshow". Dette er et program som viser kart og der man kan se flightens fremgang. Hvor lang tid det er igjen. Hvor høyt man flyr osv.

Men igjen, super rapport. Charter til Tyrkia er noe jeg ikke har prøvd enda, men det frister.

Tusen takk, veldig hyggelig dette! føler meg en del av flyprat nå ja.
Okei da vet jeg forskjellen på dette.. Var litt usikker på om jeg skulle kalle de såkalte nedfallene skjermene AVOD..
Vet du om noen sider der man lærer forkortelser om ord som blir brukt på flyprat? :)
 
Back
Top