• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avstander i luften og på bakken (var: nye forslag til rettigheter for passasjerer)

IL-2

ScanFlyer Gold
Avstander i luften og på bakken (var: nye forslag til rettigheter for passasjerer)

Problem: "EU-kommisjonen foreslår at flyselskapene skal slippe å tilby overnatting eller videre transport dersom den berørte flygingen er på mindre enn 250 km og ruten opereres av en maskin som har en makskapasitet på 80 seter eller mindre. "

http://www.nordlys.no/nyheter/article6617404.ece


Widerøe hevder at "Jeg tror ikke Widerøe vil følge direktivet, hvis det skulle bli vedtatt. For oss er det viktigste at våre passasjerer kommer seg til og fra og at de kan stole på oss."

Men hvor lenge varer det? Det vil bety en nokså stor ekstrakostnad for Widerøe sammenligna med konkurrenter. Jeg antar at man uansett kan løse denne ev. floka gjennom anbudene, der det er aktuelt. Regler er likevel bedre enn anbudskriterier, og dette kan føre til haugevis av problemer for folk.
 
Avstander i luften og på bakken

250 km betyr at vel at man kjører buss uansett?
 
Re: Nytt forslag til passasjerrettigheter

250 km betyr at vel at man kjører buss uansett?

Ikke nødvendigvis. Det kan være at du må over en stengt fjellovergang, eller en fergestrekning hvor mannskapet allerede ligger og snorker.



Vidar
 
Re: Nytt forslag til passasjerrettigheter

Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.
 
Re: Nytt forslag til passasjerrettigheter

Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.

Berlevåg - Mehamn er en slik strekning. 47 km i luftlinje. 5 timer å kjøre med bil. Må da over fire fjelloverganger.



Vidar
 
Re: Nytt forslag til passasjerrettigheter

Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.


Såvidt over 100km i luftlinje, nesten 500km kjøretur...
 
Back
Top