Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Da var det vel game over for dette tenker jeg....
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Dag Falk Petersen bak spakene og Aase Marthe Horrigmo, statssekretær i Kommunaldepartementet, var de to om bord.
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Og derfor legges strategien til Avinor om elfly på kortbanenettet på is?

De snakker kanskje om dette enkelte flyindividet, som ligger havarert og delvis under vann, og ikke om visjonen om elektriske fly?
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Hvis noen har lurt på hvordan resultatet av en kontrollert sikkerhetslanding ser ut:

"– Elflyet har foretatt en kontrollert sikkerhetslanding i forbindelse med flyging under Arendalsuka. Passasjer og pilot er uskadd, heldigvis. Utover det kan vi ikke si noe om hendelsesforløp og årsak, sier pressekontakt Lasse A. Vangstein i Avinor til NTB."

127b7a78-ebe8-4422-90d3-a2d5eb47da4c
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Bra at det har gått bra med alle ombord.

Humrer litt når jeg leser at VG kaller det for et "skrytefly". De treffer spikeren på hodet der.
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Humrer litt når jeg leser at VG kaller det for et "skrytefly". De treffer spikeren på hodet der.

Alle markedsføringstiltak er vel (selv)skryt? At noen som prøver å fremme innovasjon skulle latterligjøres for det, er tåpelig, spør du meg. Har aldri lest eller hørt noen kalle en colareklame for skrytebilder, eller han som deler ut smaksprøver på fiskekaker i butikken for skrytemannen.
Det er viktig å vise frem det man har å selge. Det går ikke alltid bra :D
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

At noen som prøver å fremme innovasjon skulle latterligjøres for det, er tåpelig, spør du meg.
Tror du misforstår litt.

Grunnen til at jeg syntes det var litt artig at VG kaller det et skrytefly, er at jeg har inntrykk av at flyet brukes til å få Avinor til å virke innovative på elflyfronten uten at det nødvendigvis er tilfellet. Det brukes jo primært på flyturer med diverse besøk sammen med store ord om fremtiden til elektrisk luftfart - uten at jeg har sett noen handlinger som støtter opp under ordene.

Er selvfølgelig enig i at innovasjon er både bra og viktig, og at man ikke skal kritiseres for å ligge i front eller gi smaksprøver på et produkt man faktisk skal selge.
 
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal

Og det mangler jo ikke akkurat på eksempler på mikrofly og småfly med bensinmotor som har gått i bakken ;)
 
Re: Avinor El-fly nødlandet i Arendal

Hvis noen har lurt på hvordan resultatet av en kontrollert sikkerhetslanding ser ut:

Jeg var på klubbhytta på Kjeller da denne nyheta kom i dag. Etter at det ble klart at alle hadde klart seg uten skader, var det på tide å le litt av kommunikasjonsavdelingen sin ordbruk. Det virket som det var generell enighet om at "Mayday" som resulterer i landing på et vann og fly som synker ikke er naturlig å omtale som "sikkerhetslanding".

Så får Havarikommisjonen noen nye utfordringer å bryne seg på også. Det er vel ikke så veldig mange elmotorer de har undersøkt før.
 
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal

Er det ikke faktisk innenfor å kalle dette en krasj?

Nei, det blir feil. En krasj vil jeg si er resultatet av å gå ukontrollert i bakken.

I dette tilfellet har motoren stoppet, og da blir det en nødlanding, og jeg vil ikke kalle det noe annet enn det.

Ut fra de forutsetninger man har, må man bare gjøre det beste ut av det, og det synes jeg at han klarte her. Når et fly med hjul lander på vannet vil det mest sannsynlig slå rundt. Men han har hatt kontroll nok til at begge ombord kom fra det uten skader. Sånn sett vil jeg si at det var bra jobba av flyveren. Han klarte til og med å få passasjeren til å føle seg trygg på at det kom til å gå bra.

Å komme med bortforklaringer som "kontrollert sikkerhetslanding" er snikk-snakk.
 
Last edited:
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal

Nei, det blir feil. En krasj vil jeg si er resultatet av å gå ukontrollert i bakken.


NAOB sier riktignok "falle ned" og "støte voldsomt mot bakken", men jeg tror de fleste vil være enige i at også situasjoner som "controlled flight into terrain" kan ende med et krasj. Det stemmer også med den generelle definisjonen "det å støte mot noe med ødeleggende virkning; voldsomt sammenstøt; kollisjon". Når flyet treffer vannet og går rundt, vil jeg si at det har støtt mot noe med ødeleggende virkning.

Jeg synes det ligner veldig på et krasj.
 
Back
Top