Re: Avinor vurderer innføring av "body scanner" i Norge
Avinor utsetter testing av kroppscanner
19. november 2007 kl. 10:34 Av Avinor (Pressemelding)
Avinor har vurdert å iverksette et testprosjekt knyttet til bruken av kroppscanner ved sikkerhetskontrollen på Stavanger lufthavn, Sola, i første omgang for ansatte. Både reaksjoner fra ansatte, tilbakemeldinger fra Datatilsynet og reaksjoner i opinionen, tilsier at uttestingen ikke blir gjennomført til våren.
- Før vi tar endelig beslutning om uttesting av utstyret, ønsker vi å innhente ytterligere erfaringer, blant annet fra utprøving av utstyret i andre land. Datatilsynets vurderinger vil også bli tillagt betydelig vekt. Før testing kan finne sted, må det også innhentes tillatelse fra Luftfartstilsynet. Dersom uttestingen blir gjennomført på et senere tidspunkt - blant ansatte og/eller passasjerer - er det fortsatt en forutsetning at det er basert på frivillighet, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor.
Avinor er vel kjent med at bruk av kroppscanner kan oppfattes som et inngrep i den enkeltes personlige integritet. Derfor har det vært samarbeidet med Datatilsynet for å finne optimale personverntiltak ved eventuell utprøving av utstyr. Bl.a. har Datatilsynet vært invitert med og deltatt på et seminar avholdt på Schipol lufthavn, Amsterdam, hvor erfaringer fra bruk av denne type utstyr ble presentert. Avinor er i dialog med Datatilsynet for å få en vurdering av personverntiltak Avinor vil foreslå før en eventuell uttesting. Deretter vil det bli foretatt en juridisk vurdering av om bruk av kroppscanner kommer inn under gjeldende personvernlovgivning.
Den viktigste grunnen til at Avinor har vurdert å teste ut kroppscanner i sikkerhetskontrollen på lufthavnene, er klager på lange køer inn til sikkerhetskontrollen og rapportert misnøye med måten manuell etterkontroll gjennomføres på. En eventuell utprøving av kroppscanner vil være motivert ut fra ønsket om å gjøre kontrollen optimalt effektiv og minst mulig belastende for reisende og ansatte.
Dagens manuelle sikkerhetskontroll er svært ressurskrevende. I løpet av de siste ti årene har utgiftene til sikkerhetskontroll blitt mangedoblet og krever i dag omkring 800 årsverk på Oslo Lufthavn Gardermoen alene og 1300 årsverk til sammen på Avinors øvrige lufthavner. Utgiftene til sikkerhetskontroll ved norske lufthavner er nå nærmere 900 millioner kroner pr år. – Det er viktig å teste ut tiltak som kan bidra til å effektivisere gjennomføringen av sikkerhetskontrollen av passasjerer, personell og reisegods, sier Sverre Quale.
Avinor arbeider kontinuerlig med tiltak for å forbedre situasjonen for passasjerer og ansatte på lufthavnene og i flyselskapene i forbindelse med nødvendig sikkerhetskontroll. I den senere tid har det blant annet blitt gjennomført ombygging av sikkerhetsslusene på flere av lufthavnene for å effektivisere sikkerhetskontrollen.
http://www.avinor.no/avinor/presses...arkiv_actionOverride=details&id=tcm:181-39953