• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor vil utrede lufthavnenes samfunnsnytte

SQ321

ScanFlyer Gold
Det er nok av kritiske røster til Avinor og ikke minst OSL og det virker som om de ikke er opptatt av annet enn å drive taxfree butikker. Nå skal det sies at det skjer ting internt i Avinor ift organisering og ikke minst samarbeidet eller det manglende samarbeidet med for eksempel næringsliv, turistindustrien og OSL i tillegg til at et par av de mest sentrale skikkelsene med mose under armene snart pakker ned vaffeljernet og går av med pensjon. Utover det så har Avinor og Dag Falk Pedersen gått ut og sagt at det skal satses på nye langruter fra OSL uten at de har fulgt opp og sagt noe om hva de konkret har tenkt til å gjøre utover å T2 prosjekter og noen nye gater.

Uansett så oppfatter jeg dette som nye tanker derifra:

Hver stein skal snus når Avinor sammen med noen av de fremste forskningsinstitusjonene i landet kartlegger luftfartens samfunnsnytte både lokal og nasjonalt.

Norsk næringsliv er internasjonalt orientert og er avhengig av luftfarten i en stadig mer globalisert økonomi. I tillegg er mange næringer, særlig olje- og gassektoren, avhengig av luftfart for å utføre service, utviklings- og driftsarbeid. Utredningen vil se nærmere på luftfartens betydning for olje og gassektoren - spesielt for videre utvikling i nordområdene. I tillegg vil man belyse hva slags generelle krav og forventninger næringslivet har til luftfarten.

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?UTREDER_LUFTHAVNENES_SAMFUNNSNYTTE_&id=181-163751

Det er allerede annonsert en rekke nye langruter fra OSL med oppstart i 2014 så får vi se hva de på sikt klarer å få til, og da helst utenom DY sine planer da de nesten lever sitt eget liv mer eller mindre uavhengig av hva Avinor og OSL gjør og ikke gjør. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
 
Spørsmålet er vel også hva konkret som vil komme ut av det og man ikke bare får nok en utredning
 
Back
Top