Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Hvor realistisk er dette på litt sikt? Vil forresten 787 klare dette med de begrensninger i banelengde som Tromsø sliter med?

Kunne det friste med ei langhelg i New York? Eller, hva med Tokyo?



De to verdensmetropolene på hvert sitt kontinent kan bli lett tilgjengelig fra Tromsø, og kanskje også fra Bodø, om vi ser noen år fram i tid.



Det var budskapet fra Avinor da det statlige lufthavnselskapet mandag presenterte sin nordområdestrategi fram mot 2040 i Bodø.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7250630.ece
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Totalt urealistisk. Bl.a. grunnet det du selv nevner, i tillegg til at passasjergrunnlaget er alt for lite.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Mye spennende i Avinors presentasjon. Ikke bare mulige IC-ruter men også store investeringer samt mer effektiv drift.

Fjernstyrte tårn, interkontinentale ruter og store investeringsplaner var blant nyhetene da Avinor presenterte sin strategi for flyplasser i Nord-Norge i dag.

Disse nyhetene kan vise seg å bli redningen for de små flyplassene i nord som er dyre i drift. Mot slutten av tiåret kan 15 flytårn ha blitt erstattet av fjernstyrte kontrollsenter.

http://www.nrk.no/nordland/vil-fjernstyre-landets-lufthavner-1.11626900http://
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Har mere tro på at de fyller flyene med amerikanere og japanske turister.
Hurtigruta/midtnattsol/nordlys er 3 unike ting for den Nord-Norske regionen. Så her er det bare for turistnæringen å jobbe litt så trur jeg de klarer å fylle en 787 ukentlig.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Siden det er snakk om sommerruter, er det ikke noe spesielt problem for en 787/767/757-type fly. Selv en 737MAX burde klare f.eks. Newark - det er 4 km forskjell fra f.eks. Fornebu, som hadde litt kortere rullebane. Så sett i sammenheng med Kjos' uttalelser om bruk av MAX, har vi en mulig link her ..

Disclaimer: Kjenner ikke evt. terrengbegrensninger.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Avgang imot nord krever at man har minimum 2000ft 5.5NM nord av flyplassen. Utover det er det ikke mange begrensinger på høyder ut av Tromsø

Kilde: Jeppesen kart siste revisjon.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

I tillegg til kort bane, har Tromsø 4° nedstigning på ILS fra begge sider, og dermed følgende melding på kartene (AIP Norway):

WARNING: STEEP GP ANGLE. APPROPRIATE AIRCRAFT AND CREW QUALIFICATION REQUIRED
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Avinor snakker jo litt frem i tid her. Per nå er vel dagens ordning med å feede turistene (flest britiske, men og en del asiatere) gjennom Oslo, samt DYs rute fra LGW) rimelig grei. For å kunne lokke pengesterke kinesere opp trenger man imidlertid noe bedre enn dagens to mellomlandinger som de må foreta for å komme seg frem.

Er det planlagt, og mulig, å utvide rullebanen mot sør innenfor en 20-årsperiode? Tenker da på mtp. innflygningbegrensninger, nabostøy og økonomi.

Et alternativ er jo 737max, til statene som MOW nevner, mindre risiko for flyselskapene øker jo sjansen for at de tester ut ruten.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Er det planlagt, og mulig, å utvide rullebanen mot sør innenfor en 20-årsperiode? Tenker da på mtp. innflygningbegrensninger, nabostøy og økonomi.

På plankartet for år 2030+ er det lagt inn en forlengelse på 500m i sør, med 300m sikkerhetsområde. Så totalt avgangslengde på nesten 2900m og landingslengde (bane 19) på 2500m. (se kart her: http://www.avinor.no/tridionimages/Hovedplan F3_2000_100311_tcm181-125979.pdf)

Så det er planlagt en gang i framtiden (og areal er avsatt til det), men det betyr jo lite egentlig. Om lønnsomheten til å gjøre investeringen er tilstede er jo en annen sak.
 
Last edited:
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Kan vel være litt her at man ofte presenterer det publikummet selv ønsker og høre?
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Det første steget for Tromsø er å utvide RESA (Runway End Safety Area) for bane 19 til godkjente ICAO-krav. Vinter med bremseeffekt medium to poor/poor (2/1) reduserer jo allerede kort bane med 240 meter.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Først må begge flyplassene oppgraderes kraftig. Pr.dags dato er det største sivile flyet som kan lande i Bodø, en 737. Flyplassen er i henhold til AIP Cat 4C. Tromsø er 4D.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Er nok en kombinasjon av hvor talen/presentasjonen ble holdt og en (berettiget) tro på at (nord-)norske destinasjoner kan få en god mengde turister flydd inn i ikke alt for fjern fremtid. Det er åpenbart ikke grunnlag for at TOS/BOO-pax alene fyller flyene.

Hvem hadde egentlig trodd at BGO skulle få JFK-rute for noen år tilbake?
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Selvsagt ville det være naturlig at Tromsø eller Bodø blir den byen i Norge som får direkterute til Tokyo.. Beklager men jeg synes dette er nok et godt eksempel på hva som er galt med norsk samferdselspolitikk.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Selvsagt ville det være naturlig at Tromsø eller Bodø blir den byen i Norge som får direkterute til Tokyo.. Beklager men jeg synes dette er nok et godt eksempel på hva som er galt med norsk samferdselspolitikk.

Det er svært mange japanere som vil til Nord-Norge pga. nordlyset etc.. 2 mellomlandinger på veien (per dags dato) er ikke så fristende, så at dette kan bli en realitet i nær framtid er ikke så usannsynelig.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Selvsagt ville det være naturlig at Tromsø eller Bodø blir den byen i Norge som får direkterute til Tokyo.. Beklager men jeg synes dette er nok et godt eksempel på hva som er galt med norsk samferdselspolitikk.

Det er kanskje like naturlig som Evenes, som allerede har hatt noen få avganger til Tokyo.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Selvsagt ville det være naturlig at Tromsø eller Bodø blir den byen i Norge som får direkterute til Tokyo.. Beklager men jeg synes dette er nok et godt eksempel på hva som er galt med norsk samferdselspolitikk.

Det er jo snakk om "halv-charter" med en lavfrekvent sesongrute. Det kommer ikke til å bli 14 ukentlige hele året med 40-50 % forretningsreisende. Muligens kan noe kapasitet på cargo selges samtidig. De liker laks i Japan, gjør de ikke?

Ser ikke helt hva dette har med norsk samferdselspolitikk å gjøre.
 
Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Turister fra andre kontinenter besøker ikke bare én landsdel eller én region de besøker hele landet og ofte hele Skandinavia og derfor bør man ta utgangspunkt i hvor markedet er størst. Norsk reiseliv, næringsliv og eksportindustri hadde vært mye mer vært tjent med en permanent rute med høyere frekvens enn hva Avinor drømmer om her.

Jeg refererer til norsk samferdselspolitikk fordi det er slik vi i stor grad har bygget veier her i landet. Kostbare enkeltprosjekter har heller vært prioritert enn helhetlig planlegging og et godt utbygget stamveinett.
 
Back
Top