Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Bør jo ha to hovedflyplasser for sjømat, en i nord og en i sør antakelig. Ellers blir det mye trailer!
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Bør jo ha to hovedflyplasser for sjømat, en i nord og en i sør antakelig. Ellers blir det mye trailer!

Og en i midt-Norge! Ellers satser CargoNett med å sette opp flere avganger mellom Bodø og Malmø hvis jeg ikke husker feil, i et forsøk å å kutte ned på godstrafikk langs vei.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Og en i midt-Norge! Ellers satser CargoNett med å sette opp flere avganger mellom Bodø og Malmø hvis jeg ikke husker feil, i et forsøk å å kutte ned på godstrafikk langs vei.

Narvik til Malmø, vel å merke.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Ting tar tid, men nå ser det ut som dette blir noe av, og det skal investeres 800 millioner i et sjømatsenter på 40000 kvadratmater. Bygget kan utvides til 65.000 kvadrat med behov

Det er Oslo Airport City som står bak bygget, og de skal alt ha tegnet en leiekontrakt på halve bygget med GPC. Navnet blir: The World Seafood Center

https://www.intrafish.no/okonomi/na-blir-det-nytt-sjomatsenter-pa-gardermoen/2-1-1053009

Oslo Airport City skal bygge et 40.000 kvadratmeter stort sjømatsenter ved Oslo lufthavn. Prislappen er 800 millioner kroner, skriver Finansavisen.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Kan noen forklare meg hvorfor en bygger dette på OSL? Det produseres 0tonn med fisk rundt OSL. Vest/Midt/Nord-Norge står for all produksjon, så hvorfor ikke legge anlegget nærmere fisken?
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Kan noen forklare meg hvorfor en bygger dette på OSL? Det produseres 0tonn med fisk rundt OSL. Vest/Midt/Nord-Norge står for all produksjon, så hvorfor ikke legge anlegget nærmere fisken?
Har lurt litt på det samme selv men etter så mange år med fokus på sjømat har vel OSL blitt et naturlig-unaturlig samlingssted.
Reagerte litt på en kommentar jeg så tidligere hvor vedkommende spurte om det var nok fisk i Bodø/Evenes til å støtte den type flyginger hvor det kom et svar som var noe sånn som "vel de finner jo nok fisk på et jorde midt i landet så det går nok fint"
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Kan noen forklare meg hvorfor en bygger dette på OSL? Det produseres 0tonn med fisk rundt OSL. Vest/Midt/Nord-Norge står for all produksjon, så hvorfor ikke legge anlegget nærmere fisken?

Du samler alt på ett sted og kan samarbeide med andre aktører for å få fisken ut. Litt som å lage en hub for passasjerfly. Du kan ikke fly økonomisk fra Bergen til Tokyo, men samler du feeden i Køben ser det straks litt bedre ut. Kostnadseffektivt og raskt nok.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Som MOW skriver her, mange faktorer.

Kost av inntransport. Hvor mye koster det å bringe fisken fra pakkeriet til flyplass? F.eks når QR forsøkte frakter fra SVG. Så så man at kostnaden for å kjøre fisk fra nordhordaland til SVG var nesten det samme som å kjøre til OSL... Når det er sagt, det er en del faktorer med lastebil transporten som ikke er bra innenfor bransjen. Og det må gjøres en stort stykke arbeid for å få bukt på de problemer som er. Men uansett pris nivå, så vil man kunne kjøre billigere til et logistikk knutepunkt i stedet for et sånn sett enkelt punkt hvor man kjører tom tilbake.

Man får noen logistikk knutepunkter og trekker mye synergi ut av det.
En faktor som veldig mange glemmer er at det også er mye fisk som kjøres til Europa og flys derifra. Det blir lastet om på Gardermoen stort sett. I tillegg er det flere anlegg rundt området som laster om fisk som ikke skal flys men videre sydover til konsument og HORECA i Europa. Så med å ha mye logistikk i samme område blir det store besparelser for de fleste.

Hvis man ser på statistikken over hvilke flyselskap som flyr mest fisk, så vil man f.eks finne Finnair høyt på listen. Og pr i dag så går det ikke så mye som et gram fisk på fly fra OSL. ALT blir kjørt på bil fra Norge. En del direkte Nordfra til HEL, og resterende på bil fra OSL. Det blir noen kg i uka...

En ting er frakterne, de kan man jo også fly andre steder, men pax flyene. Det er rimelig store mengder som går i buken på LongHaul maskinene og det er jo ikke alltid de største markedene utenfor OSL for dem.

Så alt i alt, derofr vi får OSL som et naturlig knutepunkt som vokser og vokser

S
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Ønsker OSL lykke til med ny sjømatsenter. Håper dette kan bidra til videre vekst og at vi vil få se flere fraktfly-aktører og andre flyselskaper på OSL med tid og stunder.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Ikke særlig bærekraftig eller framtidsrettet satsning, men penga rår i kortfristige gleder, så det er vel derfor det spyttes så mye cash inn.
 
Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Ikke særlig bærekraftig eller framtidsrettet satsning, men penga rår i kortfristige gleder, så det er vel derfor det spyttes så mye cash inn.


Ingenting er bærekraftig eller fremtidsrettet hvis det drives uten lønnsomhet. Marginene er små, så nøkkelen er volum.

Disse ordene er SÅ misbrukt ...
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Hvis man ser på statistikken over hvilke flyselskap som flyr mest fisk, så vil man f.eks finne Finnair høyt på listen. Og pr i dag så går det ikke så mye som et gram fisk på fly fra OSL. ALT blir kjørt på bil fra Norge. En del direkte Nordfra til HEL, og resterende på bil fra OSL. Det blir noen kg i uka...

Er det Finnair du tenker på når du skriver at det ikke flys et gram fisk ut fra OSL i dag?

Espen
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Takk til Learjet for utfyllende kommentar. Men kan du spesifisere hva det er med lastebiltransporten som ikke fungerer i dag?
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Som MOW skriver her, mange faktorer.
Hvis man ser på statistikken over hvilke flyselskap som flyr mest fisk, så vil man f.eks finne Finnair høyt på listen. Og pr i dag så går det ikke så mye som et gram fisk på fly fra OSL. ALT blir kjørt på bil fra Norge. En del direkte Nordfra til HEL, og resterende på bil fra OSL. Det blir noen kg i uka...
S

Det er mulig jeg misforstår, men jeg skjønner ikke helt hva du mener her.
Er det Finnair som flyr mest norsk fisk, fisk som kjøres/flys fra Nord-Norge til Helsinki?
Hva mener du når du skriver at "pr i dag så går det ikke så mye som et gram fisk på fly fra OSL"?
Det flys jo tonnesvis med norsk fisk ut fra OSL hver eneste uke. Dette er fisk som har blitt kjørt med bil til OSL fra andre kanter av landet.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Det er mulig jeg misforstår, men jeg skjønner ikke helt hva du mener her.

Han snakker om Finnair. Kun mulig å få en kasse eller to ut per avgang med det flymateriellet de bruker fra Oslo i dag .. ;)

Finnair har vært store på fisk fra Norge lenge - de sendte mange trailere til HEL allerede den gangen jeg fikk stappet 7 tonn inn i en stakkars MD80 fra FBU ... og det var på åttitallet.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Det har vært kjørt mye laks til HEL i mange år. Det tar like lang tid å kjøre fra Lakselv til HEL som fra Lakselv til Bodø.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Han snakker om Finnair. Kun mulig å få en kasse eller to ut per avgang med det flymateriellet de bruker fra Oslo i dag .. ;)

Finnair har vært store på fisk fra Norge lenge - de sendte mange trailere til HEL allerede den gangen jeg fikk stappet 7 tonn inn i en stakkars MD80 fra FBU ... og det var på åttitallet.

Det har vært kjørt mye laks til HEL i mange år. Det tar like lang tid å kjøre fra Lakselv til HEL som fra Lakselv til Bodø.


Takk for svar, begge to!
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Det har vært kjørt mye laks til HEL i mange år. Det tar like lang tid å kjøre fra Lakselv til HEL som fra Lakselv til Bodø.

De åpnet for et par år siden et nytt kjølelager på flyplassen i Helsinki. Ifm. med åpningen leste jeg en artikkel hvor det stod at det i snitt ble sendt 50 tonn fisk i døgnet. Regner med det meste her var laks fra Norge.
 
Re: Avinor ønsker bygge verdens største sjømatsterminal på OSL

Det er mulig jeg misforstår, men jeg skjønner ikke helt hva du mener her.
Er det Finnair som flyr mest norsk fisk, fisk som kjøres/flys fra Nord-Norge til Helsinki?
Hva mener du når du skriver at "pr i dag så går det ikke så mye som et gram fisk på fly fra OSL"?
Det flys jo tonnesvis med norsk fisk ut fra OSL hver eneste uke. Dette er fisk som har blitt kjørt med bil til OSL fra andre kanter av landet.

Beklager jeg var litt uklar,
Finnair er blandt 4-5 største aktørene som transporterer fisk fra Norge. AY flyr absolutt ingen ting om dagen, alt kjøres på truck til HEL. Flyene ex OSL er for øyeblikket operert av NORRA som ikke tillatter fisk ombord i sine fly. Når det er Airbus 319/320/321 så kan man ta med litt.

Det blir kjørt ganske mye fra Nord direkte til HEL, og resterende konsolideres i Oslo før det kjøres til HEL. Fordelingen mellom nord og sør varierer igjennom uken og sesong. AY er også store på Kongekrabbe og i sesong så kan enkelte ICN avganger være stappet med Krabber som kommer rett fra Finnmark.
 
Back
Top