Avinor ID-kort

S. Holberg

ScanFlyer Gold
Hei,

Siden Kvernberget(hvor jeg flyr) ikke praktiserer bruk av Avinors ID-kort for klubbflygere, som omtrent eneste flyplass i Norge lurer jeg på hvordan det er om man besøker andre flyplasser?
Sett at man ønsker å forlate flyet for natten på en fremmed flyplass, og uten ID-kort så kommer man muligens ikke inn neste dag.

Hvorfor praktiseres det slik? Finnes det en mulighet for KB-flygere å skaffe seg Avinors ID-kort?
Vet klubben jobber med dette, men kunne tenkt å høre fra andre.
Takk på forhånd :)

Når jeg leser innlegget ditt en gang til, så tenker jeg at det er MM-kort du mener? Altså et Avinor-kort som gjelder på alle flyplasser?

Så vidt jeg vet, så utstedes ikke det til klubbflygere. Jeg har det ihvertfall ikke. Så om du skulle få et kort etterhvert, så vil det mest sannsynlig være et GM-kort som gjelder kun på Kvernberget. Utover det, så vil det nok være som jeg nevnte i forrige post, sertifikatet og vanlig ID som gjelder.

Jeg har imidlertid sluppet inn kun med mitt OSL-kort på andre større flyplasser jeg har flydd til, men om det har vært glipper eller om de anser det som godt nok er jeg usikker på. I utgangspunktet skal det gjelde kun på OSL.

Hmm, ble nesten litt usikker hva jeg mener selv nå :p
Men, se her feks. Bergen Aero: http://www.bak.no/index.php?id=138
"Prosedyre for utstedelse av ID-kort til Bergen Aero Klubbs medlemmer.

Gjeld for både førstegangsutsteding og fornying. Avinor krever bestått sikkerhetskurs for utsteding av ID-kort til norske lufthavner, samt uttømmende politiattest (UPA) ikkje eldre enn 3 måneder. "

Ikke meningen å trekke tråden helt OT, men kan man dermed ta PPL på KSU med "smuss" på rullebladet? Slik jeg har forstått det er det det Avinorkortet som gjør at man må være plettfri - eller har jeg misforstått? :p

Ikke meningen å trekke tråden helt OT, men kan man dermed ta PPL på KSU med "smuss" på rullebladet? Slik jeg har forstått det er det det Avinorkortet som gjør at man må være plettfri - eller har jeg misforstått? :p

Du må levere vandelsattest for å få tatt eksamen, men skoling kan du antagelig gjøre.

Det er samme krav til UPA for å få utstedt PPL som å få ID-kort.
Begge går gjennom LT, så det er de som avgjør om du er "plettfri" nok eller ikke.

Praksisen med å få utstedt et ID-kort for en lufthavn bunner i at man skal slippe å måtte gå gjennom "hovedporten" eller lignende for å komme inn til flyklubbfly/private fly, som gjerne er på en GA-plattform langt unna. Et adgangskort for ENKB (Kvernberget) vil ikke fungere på andre flyplassers kortlesere med mindre kortet er spesifikt åpnet for den flyplassen.

Derfor vil det være sånn at selv om du har et kort utstedt for ENKB, må du likevel fremvise flysertifikatet ditt for å komme gjennom porten på ENVA (Værnes) f.eks. Den lille forskjellen er at Avinors ID-kort er godkjent legitimasjon på flyplassen, men altså ikke automatisk godkjent som adgangskort til alle flyplassene...

Alternativet er MM-kort, som Starship 2 skriver mer om..

Takk for den Starship! :)
Har du prøvd?

Har startet prosessen.. Har allerede to andre Avinorkort (flyklubb og jobb..), så stresser det ikke så mye. Men har vært i situasjoner der det hadde vært greit med MM-kort. (prøvde å legge midlertidig tilgang i kortet til en AFIS-plass jeg besøkte i fjor, men det gikk ikke med mitt "stedsbestemte" kort)

Beklager om jeg kommenterer på en gammel tråd. Men har selv søkt og ID-Kort/Adgangskort på SVG, vi har mye arbeid der ute og det er irriterende og kun få midlertidig. Og behandlingstiden tar jo så lang tid at håret blir grått, noen som vet hvorfor det tar så lang tid? Skulle gjerne hatt det raskere pga arbeid som haster noe ekstremt der ute nå for tiden.

Det er nok politiets bakgrunnssjekk. Du skal være glad hvis du får midlertidig kort. Andre steder i verden er det bare å vente ...

Det er for tiden opp til 4 ukers behandlingstid hos luftfartstilsynet, eventuelt enda mer, så det er nok noe av grunnen.

Jeg fornyet nylig mitt ID-kort, og gudene skal vite at dette er blitt langt vanskeligere enn tidligere, med full historikk på arbeidsgivere og studiesteder de siste fem år i bekreftede kopier, og selvsagt uttømmende politiattester fra alle land man har bodd i mer enn seks måneder de siste fem årene (på søknadstidspunkt), samt bekreftelse fra disse lands myndigheter på at "de ville godkjent adgang til airside på sine nasjonale flyplasser". Med slike mengder informasjon (mot det jeg mener å huske som kun UPA tidligere (dog selvsagt da også utland, men langt enklere å argumentere for et opphold av "midlertidig art) mistenker jeg at LT har en del mer å gjøre enn tidligere. Hvis vi legger øket arbeidsmengde sammen med noe jeg vil anta er en peakperiode for søknader fra sommervikarer, er det ikke rart det tar tid...

Last edited:
Å få bakgrunnsjekk hos Luftfartstilsynet er et helvete for tiden...

Jeg startet å søke i februar og leverte søknad + påkrevd dokumentasjon, samtidig som jeg bestilte politiattest fra Sverige. Problemet var at LT hadde blitt liggende bak på å åpne posten sin, så det tok ca. 4 uker etter du sendte dem noe, før de registrerte at de fikk det.

Derfor var det først 5 uker etter jeg søkte at jeg fikk vite at de ikke hadde motatt politiattesten fra Sverige enda. Jeg kontaktet politiet i Sverige som ikke fant betalingen jeg hadde gjort for attesten og derfor hadde de ikke sendt noen heller. Det tok dem en uke å finne betalingen, men da sendte de endelig attesten.

Problemet var nå at forsinkelsen i posten hos LT hadde økt til 5 uker pga. påskeferien. De skal ha mottatt politiattesten den 16. mars, men når jeg snakket med LT for et par dager siden så hadde de ikke kommet lengre enn til 14. mars... :/

LT er selvfølgelig ikke ansvarlig for at politiet i Sverige rotet, men forsinkelsen i posten deres gjør at det tar lang tid før man oppdager at noe er galt og lang tid før de tilslutt registrerer at de har fått noe.

Dette er litt kritisk også, med tanke på at man ikke kan utføre jobben sin uten denne bakgrunnssjekken...

Problemet var at LT hadde blitt liggende bak på å åpne posten sin, så det tok ca. 4 uker etter du sendte dem noe, før de registrerte at de fikk det.

Bryter de forvaltningsloven på en eller annen måte her, tro?

Bryter de forvaltningsloven på en eller annen måte her, tro?

Tja, det gjør de vel kanskje. Henvender man seg til forvaltningen, og forvaltningen ser at den kommer til å bruke uforholdsmessig lang tid på å avgjøre saken, har man krav på et foreløpig svar som forklarer hvorfor saken tar tid og et anslag på hvor lang tid man kan vente at det tar. Det foreløpige svaret skal sendes ut snarest mulig. Ligger de fem uker etter med posten, er det ikke mulig å sende foreløpig svar før tidligst etter fem uker og noen dager, men hvis det da ikke blir sendt, er det brudd på plikten til å sende foreløpig svar (fvl. § 11a annet ledd). (I saker som ender med enkeltvedtak, er det enmånedsfrist for foreløpig svar, men ID-kort er vel ikke enkeltvedtak. Eller er det kanskje det? Hvis ja, er loven brutt i det de bryter enmånedsfristen.)

Det å ikke svare innen frister, er også brudd på god forvaltningsskikk.

Kravet til saksbehandlingstid er "uten ugrunnet opphold". Om det kravet er brutt, er vel vanskeligere å si, men at man ligger så langt etter med posten over tid, er sjelden saklig grunn, så ja, det taler for brudd på § 11a første ledd.

Det å organisere seg på en måte som gjør at man ikke kan overholde lovfestede og ulovfestede krav, er brudd på ulovfestede regler om systemkontroll.

Om det er brudd på det ulovfestede forsvarlighetskravet eller ikke, kommer an på hva slags oppgaver organet har, og hva organet ikke får gjort. Løse man uansett oppgavene uten ugrunnet opphold og får tatt unna oppgaver som er kritiske (forsvarlig prioritering), er det ikke gitt at den enkelte saken behandles uforsvarlig, til tross for manglende foreløpig svar. Men det å ligge så langt etter med posten i så lang tid, uten å treffe kortsiktige og langsiktige tiltak som kan bedre situasjonen, øker risikoen for at mer kritiske feil skjer. Kortsiktige tiltak kan være at noen går gjennom all post med en gang den kommer inn og plukker ut alt som ikke kan ligge. Langsiktig tiltak vil kunne være å lyse ut flere stillinger i postmottaket.

Back