• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor-ekspertene vil ikke flytte

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Tenkte dette hadde interesse:

Avinor-ekspertene vil ikke flytte

23 eksperter sitter på Avinors gullgruve. Sier de opp jobbene, taper selskapet mange hundre millioner kroner.


- Her er det ingen som kommer til å flytte til Stavanger. I motsetning til flygelederne trenger vi heller ikke gjøre det. Jobbmuligheter har vi i området rundt Røyken, sier tillitsvalgt Lars Erik Moen i Tekna, fagorganisasjonen for akademikere med teknisk-naturvitenskapelig utdanning.
Til forskjell fra flygelederne, som er utdannet til å være flygeledere og bare det, er informatikkspesialistene ettertraktede på jobbmarkedet. Det kan brått bli et kjempeproblem for Avinor.
En av teknikerne Drammens Tidende snakket med i går, sier det slik:
- Avinor-ledelsen forstår ikke konsekvensene av sine beslutninger. Lytter gjør de heller ikke. Direktør Randi Flesland lever i sin egen eventyrverden.

HAR KODEN. De 23 ekspertene på systemavdelingen sitter på en aldri så liten gullgruve for Avinor. Avdelingen i Røyken utvikler flynavigasjonssystemene som benyttes ved norske kontrollstasjoner. Da kontrollsystemet i sin tid ble kjøpt inn, fikk Avinor også kjøpt systemkoden. Koden gir Avinor rett til selv å videreutvikle systemet. Den løpende tilpasning til stadig mer moderne versjoner, er det systemavdelingen som utfører. Når jobbmotivasjonen nå er dårlig, er flere allerede ute på markedet etter nye jobber.
- Den første møter på jobbintervju i dag, mens flere andre er i gang med å skrive sine CV-er, sier en ansatt.
Blant de ansatte er det spesialister innen ulike områder innenfor denne koden.
- Det har tatt lang tid å bygge opp dette fagmiljøet. Om det nå smuldrer opp, kan det få store konsekvenser. Da kan Avinor bli nødt til å kjøpe tjenester fra leverandøren i USA. Da snakker vi ikke om småpenger. Uten kompetansen kan Avinor risikere å gå til innkjøp av nytt system fra en leverandør. Da snakker vi om utgifter i mange hundre millioners-klassen, sier Moen.

FLYTTER IKKE. Systemavdelingen er i ferd med å oppgradere anlegget i Bodø til dagens standard. Det stammer fra 1970-tallet. Deretter skal de gå løs på et nytt system for ny samlet flykontroll sør. Den jobben er beregnet til å ta fire år. Målet er å være ferdig innen anlegget i Røyken legges ned i 2008.
- Avinorhar ikke tenkt på hvorvidt de ansatte i Røyken er motiverte til å gå løs på den jobben nå, eller om de heller finner seg andre arbeidsgivere, sier en ansatt.
- En avskalling hos oss vil være katastrofal for langsiktig vedlikehold av navigasjonssystemet. Avinor spiller et høyt spill, sier han.
De fleste av de 23 ansatte ved systemavdelingen er bosatt i Røyken-området. Der har de tenkt å bli:
- For mange er selv flytting til Oslo helt uaktuelt. Vi er folk i 30-40 årsalderen som har bygd hus her, har ungene i skolen her og har jobbmuligheter i nærområdet. Sjansen for å flytte er lik null, sier en ansatt.
Avinors styre skal 6. oktober gjøre endelig vedtak om plassering av kontrollstasjonen for sør-Norge.
ESPEN SANDLI
espen.sandli@dt.no
 
Replying to Topic 'Avinor-ekspertene vil ikke flytte'

Pjacklam har sikkert noen kommentarer å komme med her. Han jobber vel i den avdelingen?
 
Back
Top