Avinor: 120 millioner i overflyningsavgifter i året - EK 4. største kunde

Someone

Moderator
Medlem
Avinor: 120 millioner i overflyningsavgifter i året - EK 4. største kunde

I følge Avinor har de 120 millioner i inntekter i året på de 60.000 flyene som overflyr norsk luftrom. Det gir et gjennomsnitt på 2000kr per flight, men er store forskjeller på hvor lenge man oppholder seg i norsk luftrom og hvor stort flyet er

Det kommer også frem at Emirates er Avinors 4. største kunde når det kommer til underveisavgifter. Antar SK, DY og WF er topp 3?

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?USYNLIG_FLYTRAFIKK_TIL_120_MILLIONER_&id=181-138328
Hittil i år har 60 000 fly passert gjennom norsk luftrom uten å legge igjen ett gram gummi på norske rullebaner. Men flyene du aldri ser, gir Avinor over 120 millioner kroner i årlige inntekter

Re: Avinor: 120 millioner i overflyningsavgifter i året - EK 4. største kunde

Tipper du har rett ang de tre største og at det er ganske langt fra nummer 3 til nummer 4.. Emirates har kun 5 destinasjoner i Nord-Amerika. Ifølge en annen tråd her skal de øke til 8 til neste år. Hadde vært spennende å se hele oversikten.

Og for de som lurer er formelen for underveisavgift for overflygninger som følger:

sqr(MTOW(kg)/50) * storsirkeldistanse(km)/100 * unit rate

I desember er unit rate i Norge 68.26 euro. Link

Det store antall "nisse-flighter" fra UK til Finland er også en stor bidragsyter her, men svært sesongbetont

Det store antall "nisse-flighter" fra UK til Finland er også en stor bidragsyter her, men svært sesongbetont

En kan spørre seg i hvilken forstand det er "nisse-flighter"...

Noen som skjønte hva de mente med dette med to motorer:
Majoriteten av overflygningene er enten på vei til eller fra Nord-Amerika, siden passasjerfly med to motorer legger ruten langt nord i Atlanterhavet.

Jeg trodde ikke to motorer hadde så mye å si for valg av trase? Flyr man ikke sånn røffli storsirkel med noen korreksjoner for dagens vind uansett antall motorer? Eller er det noe ETOPS-greier?

Noen som skjønte hva de mente med dette med to motorer:

Jeg trodde ikke to motorer hadde så mye å si for valg av trase? Flyr man ikke sånn røffli storsirkel med noen korreksjoner for dagens vind uansett antall motorer? Eller er det noe ETOPS-greier?

Det er mest naturlig å ta korteste rute, men vind har mye å si også for valg av trase. Med 2 motorer så mener de nok ETOPS begrensninger, men nå har vel mange fly av nyere årgang max ETOPS

Hva med TK? Synes de flyr over her veldig ofte, og 340'n dems er veldig mye brukt.

Nisse-chartere i år, dersom det var det som var spørsmålet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96507

Nei jeg tror ikke det.

Tråden handler om underveisavgifter som tilfaller Avinor, og da vinklet til fly som bare overflyr, og aldri er nede i Norge. Men det ble for det meste skrevet om trans-Atlantisk trafikk, midt-Østen til USA. Så repliserer jeg bare sånn i forbifarten at det hver år også kommer et stort antall nisse-flighter som som gjennomflyr norsk luftrom på samme måte, på vei mellom UK og nord-Finland.

Da kommer et spørsmål om hvorvidt de kan kalles nisse-flighter.

Hvis jeg skal svare på det, må jeg forstå spørsmålet.

Jeg jobbet på Oslo ATCC i mange år, og da kalte vi alltid dette for nisse-flighter, hvorfor skulle vi ikke det?

Det er selvfølgelig ingen nisser ombord i flyene, men britiske barn (og deres foreldre) som skal klappe reinsdyr og hilse på den finske (sic.) julenissen.

Last edited:

sqr(MTOW(kg)/50) * storsirkeldistanse(km)/100 * unit rate

Aircraft weight factor (AWF) beregnes vel på kvadratroten av MTOW i tonn (ikke kg) delt på 50 hvilket gir en AWF for på f..eks. B736 = 1,073 med en annen yttlighet som A380 = 3,373

Dermed vil f.eks. en Emirates A380 som flyr over norsk område måtte betale € 230,27/100 km = kr 1791,96/100 km slik at det havner kr 8 800 inn på Avinors konto (minus Eurocontrols administrasjongebyr da) hver gang A380 flyr over SVG i retning USAs østkyst.

LGL, du har rett, det er tonn :)

Jeg regner med at det som gjør Emirates så lukurative er at de ofte flyr svært lang i Avinors luftrom.. feks. krysser de ofte fra ca. 79N000W via Bjørnøya og inn i Russland ved Kirkenes..

Kan dette være et eksempel på å velge billigste luftrom ?

N918AX.jpg

Synes valget av rute fra området rundt Murmansk, og kursendringen ved finskegrensa var litt interessant. Men det kan vel også være grunnet militær aktivitet, vær o.l.

Men det ser nå ihvertfall ut som CMB502 har valgt den korteste vegen over Norge (6 des 2011 23:30)

Men det ser nå ihvertfall ut som CMB502 har valgt den korteste vegen over Norge (6 des 2011 23:30)

Nå slutter ikke norsk luftrom ved fjæresteinene. Bodø Oceanic inkluderer også f.eks. Svalbard og går halvveis til Grønland.

SAS DK har i hvert fall funnet ut at det er billigere å fly lengst mulig i fransk område for å unngå 50% dyrere Sveits for sine flighter fra Nice. Norske SAS derimot dro rett gjennom Sveits uten å mukke til og fra Nice.

Back