Avianca søker om konkurs ->Reddet

Someone

Moderator
Medlem
Avianca søker om konkurs ->Reddet

Avianca klarer ikke betale gjelden sin og er nok et offer for Korona, da de nå søker om konkurs. Forstår jeg det rett så forsøker de i første omgang på en slags chapter 11

United er blant de største kreditorene og har lånt dem $700 millioner

https://uk.reuters.com/article/us-a...en-to-bankruptcy-by-coronavirus-idUKKBN22M0N1

Avianca Holdings (AVT_p.CN), Latin America’s No. 2 airline, filed for bankruptcy on Sunday, as a bond payment deadline loomed and after pleas for aid from Colombia’s government to weather the coronavirus crisis have so far been unsuccessful.

Offisielt fra selskapet her, så bekrefter det er snakk om chapter 11, og det styres fra USA og ikke Colombia. Bonusprogrammet er ikke omfattet av konkursen i første omgang

https://www.prnewswire.com/news-rel...ary-reorganization-proceedings-301056305.html

Avianca Holdings Initiates Voluntary Reorganization Proceedings

Last edited:
Re: Avianca søker om konkurs

Verdens nest eldste flyselskap, etter KLM. Fyller 101 år i 2020.

Avianca klarer ikke betale gjelden sin og er nok et offer for Korona, da de nå søker om konkurs. Forstår jeg det rett så forsøker de i første omgang på en slags chapter 11

United er blant de største kreditorene og har lånt dem $700 millioner

https://uk.reuters.com/article/us-a...en-to-bankruptcy-by-coronavirus-idUKKBN22M0N1

Offisielt fra selskapet her, så bekrefter det er snakk om chapter 11, og det styres fra USA og ikke Colombia. Bonusprogrammet er ikke omfattet av konkursen i første omgang

https://www.prnewswire.com/news-rel...ary-reorganization-proceedings-301056305.html

Den så jeg ikke komme, troede der var andre der røg før dem.

den så jeg komme eeegentlig, de har slit veldig de siste årene.

i tillegg så legger de ned Hub i Lima. som allerede var ganske redusert fra hva det var engang i TACA sin tid

Visste ikke United drev bankvirksomhet. Et potensielt gigatap som må bokføres!

United var med å refinansiere dem da Avianca slet nå nylig, da de jo er deres partner i Sør Amerika

Ellers så gikk de konkurs og måtte gjennom en chapter 11 i 2003 også

Bonusprogrammet er ikke omfattet av konkursen i første omgang
[/url]

Tenke kanskje svi av siste Lifemiles på konto, men mulig en kan avvente litt.

LifeMiles is a separate business from Avianca. Our company has a strong financial position and our assets are well insulated from Avianca’s reorganization process. Importantly, Avianca plans to continue honoring the LifeMiles loyalty program, and has extended its frequent flyers’ Elite status through January 2022. Members will continue to earn miles on Avianca flights as well as redeem LifeMiles for Avianca tickets as normal. In short: Avianca #WillKeepOnFlying and you can remain confident in the value of, and ability to redeem, your miles today, tomorrow and beyond.

Litt om hva de planlegger: Avianca Peru legges ned, denne stammer jo fra TACA, mens selskapene ellers beholdes. Avianca Peru hadde i følge Wiki 5 fly, 1 A319, 2 A320, 1 A321 og 1 A330-200

Samtidig sier de at de har 14 fly mer enn de trenger og som de ønsker å få lov til å dumpe leasingkontraktene på: 1 787-8, 2 A330-300, 7 A320, 2 A319 og 2 A321

https://www.flightglobal.com/airlin...-fleet-and-close-peru-division/138309.article

Avianca to cut back fleet and close Peru division

Etter Lufthansa(og SAS) er faktisk Avianca det selskapet jeg har reist mest med. Alltid litt kjelkete å komme seg over til Sør-Amerika fra Europa, men Avianca har direkteruter fra LHR, MAD(3 daglig!), MUC og BCN til Bogota og flust av flighter videre til Sør- og Mellomamerika så for meg har Bogota vært en perfekt "gateway" til Latin-Amerika. På long haul har de B787 og til tross for at man kanskje ikke dynges ned med overdådig luksus, sitter du komfortabelt der oppe på Business-Class.

Håper de klarer seg!

Her er noen bilder fra en Avianca-flight sist høst(kjennes som en EVIGHET siden!) fra LIMA til CALI i C-class. Vakkert å fly over Andesfjellene:

Attachments

• IMG_8573.JPG
    IMG_8573.JPG
    106.8 KB · Views: 1,189
  • IMG_8526.JPG
    IMG_8526.JPG
    79.9 KB · Views: 1,194
  • IMG_8530.JPG
    IMG_8530.JPG
    69.7 KB · Views: 1,192
  • IMG_8567.JPG
    IMG_8567.JPG
    90.7 KB · Views: 1,186
  • IMG_8558.JPG
    IMG_8558.JPG
    79.8 KB · Views: 1,185

Dette letter neppe på den situasjonen Avianca nå befinner seg i, men så skal man huske på at selskapet også slet tungt og var beskyttet av Chapter 11 da brødrene Efromovich og Synergy Group kom inn på eiersiden i Avianca i 2004. Så ting er vel litt slik det pleier å være.

Hele Sør-Amerika er mer eller mindre gjennomsyret av korrupsjon. Alle de som går inn og investerer i foretak og industri der borte, blir uansett tilsmusset. Dessverre. På en måte er det kanskje mer interessant å merke seg HVA som faktisk blir straffeforfulgt og hvorfor? Hvem av konkurrentene tjener på at noen straffeforfølges og hvilke forbindelser har disse politisk? Og hvorfor blir andre ikke? Kriteriene for tiltale er ofte svært vilkårlig i Brasil.

Aviancas hovedeier, Germán Efromovich, er født i La Paz i Bolivia av polsk-jødisk familie og har statsborgerskap både i Colombia, Brasil og Polen. Han investerer bredt over hele Sør-Amerika, særlig innen olje og shipping. Egentlig helt tilfeldig at han gikk inn i luftfarten; en kunde var tom for penger, men gav 2 stk fly som betaling og med de startet han selskapet OceanAir(omdøpt til Avianca Brasil). Han har nære relasjoner til Brasils tidligere president Lula da Silva og jeg har ingen problemer med å forestille meg at cowboyen Jair Bolsonaro har bedt sine pitbuller i justisdepartementet om å gå nettopp dette selskapet ekstra nøye i sømmene. Den som leter, den finner...

Jeg fikk gleden av å hilse på Germán Efromovich da jeg boardet Avianca B787-maskinen fra Bogota til Barcelona for en tid tilbake. Det skjedde litt "commotion" da vi skulle til å boarde i BOG. En eldre kar med id-badge kom med et hale-heng av ansatte. Han fikk boarde oss i C-classe og jeg antok at det kanskje var siste dag før pensjonstilværelse så selskapet ville gjøre litt stas på ham. Jeg stusset da de to kvinnene foran meg stilte seg opp og tok bilde sammen med ham. Jeg spurte dem etterpå om dette var noen kjent person her i Colombia. De forklarte at dette var Germán Efromovich, eier av Avianca og en rekke annet over hele Sør-Amerika.
Jeg opplevde ham som en riktig herlig person som oste av iver og energi...men som mest av alt lignet min gamle sløydlærer. Nå sitter han altså fengslet i Brasil. Mon tro om han er like dyktig til å snekre paller som min gamle sløydlærer?

Attachments

• IMG_1646.jpg
    IMG_1646.jpg
    24.6 KB · Views: 112
  • IMG_1649.jpg
    IMG_1649.jpg
    24.4 KB · Views: 108
Last edited:

Da skal Avianca ha sendt in søknaden til retten og å komme seg ut av ch.11, etter rekonstruksjonen. Frisk kapital skal også være sikret

https://airwaysmag.com/airlines/avianca-to-exit-c-11-23-routes/

Colombian flag carrier Avianca (AV) has filed a Board-of-directors-approved reorganization plan, along with a disclosure statement, with the Bankruptcy Court for the Southern District of New York as it moves ahead in its Chapter 11 process.

Samtidig er 23 nye ruter lansert, mye fra sekundærbyer i Colombia

Back