Avgjør flykjøp 15. juni

Re: Forsvaret kjøper 4 Hercules C-130J

Originally posted by MountainDew

www.boarding.no

Automatically parse URLs funker ikke mer

Jo, men du må huske http://

http://www.boarding.no

Litt snodig å se at Høyre og FRP setter seg på bakbena nå når en kan se hva de bestemte for noen år tilbake i Forsvarskomiteen:
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil videre peke på det nødvendige i å forankre et slikt prosjekt i første 4-årsperiode, <...>
Disse medlemmer vil peke på at tilstanden for Forsvarets C-130 transportfly er preget av slitasje og høy alder. Disse medlemmer vil derfor også peke på at en fornyelse av transportflyparken kunne finansieres etter samme prinsipp som for jagerflyene.
<...>
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, konstaterer at det er oppstått uforutsette problemer med våre C-130 transportfly, og at disse muligens vil måtte erstattes i omstillingsperioden.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet legger vekt på forutsigbarhet, derfor vil disse medlemmer legge følgende forutsetning i 4-årsperioden til grunn:
<...>
2. Det inngås et forlik om å sikre kjøp av nye transportfly i perioden (2002-2005).

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
<...>
2. Nye transportfly til erstatning for dagens C-130-flåte anskaffes utenfor og som et tillegg til den ordinære budsjettramme for Forsvaret.

Hentet fra:
Innstilling fra forsvarskomiteen om omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005

Forhandlinger har pågått i lengre tid med Loockheed Martin, og som en ser over var en i 2000 innstilt på å skifte ut Herculesene innen fem år pga problemer. Og så omtales dette som en hastesak?...

Grunnen til at dette blir omtalt som en hastesak, går jo på saksbehandling og anbudsprisipper. Man setter jo til side alle innkjøpsregler i Staten. Og har bestemt seg for at det bare finnes et alternativ og det er å kjøpe nye maskiner fra LM. Og Norge kommer til å kjøpe JSF fra LM også.

Jeg sier som LN-SSL, er absolutt ingen ekspert på dette, men synes saken er en smule merkelig. Speisielt fordi man har brukt 300 mill kr på nye vinger på de gamle. Ettesom det besviselig er gjort så ekstremt mange feilvurderinger i forsvarspolitikken de senere årene, virker det ytterst betenkelig at man finner ut at man må kjøpe 4 fly til nærmere 4 mrd kr nå rett før sommerferien til Stortinget. Personlig synes jeg tilbudet fra Airbus virker veldig bra, og dette har jo Forsvaret tidligere gått inn for. Men forstå at dette var en investering som ikke går ut over de vanlige busjettene.

Jeg er vel også en av de som ikke skjønner hastverket her. De orginale utredningene til forsvaret konkluderte vel med at Airbusen ville være det best egnede flyet. Vi vet vel ut i fra tidligere tilbud hva de ulike levrandørene kan gi tilby oss. En anbudsrunde burde derfor kunne foregå rimelig raskt. Det hadde vært mye redeligere. Argumentet med leveringstid er heller ikke spesielt godt all den tid Airbus lover oss nødvendig frakt-kapasitet frem til levering.

En anbudsrunde burde derfor kunne foregå rimelig raskt. Det hadde vært mye redeligere.

Joda, redeligheten er jeg for så vidt enig i, men;
Anbudsrunde, offentlig forvaltning, departement, Storting, Regjering og "rimelig raskt"...., synes du det er ord som passer sammen i samme kontekst??:colgate:

Originally posted by LN-SSL
Anbudsrunde, offentlig forvaltning, departement, Storting, Regjering og "rimelig raskt"...., synes du det er ord som passer sammen i samme kontekst??:colgate:

Omtrent på linje med military intelligence

Avgjør flykjøp 15. juni

Fant ikke tråden ang hercules-flyene.... Tilgi meg hvis dette er blitt postet før

Forsvarskomiteen på Stortinget har bestemt seg for å avgi innstilling om kjøp av fire nye transportfly 15. juni, opplyser komitéleder Jan Petersen (H) til NTB.

Dette er samme dag som Stortinget etter planen skal ha sitt siste møte før ferien. Skal Stortinget klare å fatte noe vedtak om flykjøpet før det tar sommerferie, må sesjonen forlenges en uke.

Stortingets presidentskap skal diskutere spørsmålet om forlengelse på sitt møte torsdag. Energi- og miljøkomiteen har sendt en forespørsel om forlengelse fordi komiteen ikke klarer å bli ferdig med behandlingen av lovforslaget om klimakvoter før 18. juni.

Dette spørsmålet må avklares før ferien fordi miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) har gjort det klart at loven skal tre i kraft allerede 1. juli. (©NTB)

LINK

Re: Avgjør flykjøp 15. juni

Tråder slått sammen. Ble desverre med den "nye" overskriften, men håper alle finner frem likevel.

Nok en kommentar av Dragnes her, uten at jeg har for mye greie på dette, høres det ut som fornuftige innvendinger:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1811215.ece

Og i dag har Stortinget valgt.....
Stortinget har i dag samtykket til at Forsvarsdepartementet kan igangsette anskaffelsen av fire nye C-130 J Hercules transportfly til Forsvaret.

- En hurtiganskaffelse av C-130 J er det alternativet som raskest kan gi oss den nødvendige operative transportflykapasiteten som Forsvaret har behov for, blant annet med hensyn til sikkerheten til våre soldater i internasjonale operasjoner. Jeg er veldig glad for at Stortinget i dag har samtykket i å igangsette en slik anskaffelse, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.
Kilde:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/aktuelt/nyheter/2007/Nye-transportfly-til-Forsvaret.html?id=473258

...så når kan man vente å lese om EADS sitt søksmål mot staten? Pleier ikke sånt å dukke opp i kjølvannet av slike "overstyrte" innkjøp? ^_^

Her går man temmelig tøft ut den andre veien. Dette var på Dagsrevyen 21 nå i dag:

Svertekampanje fra Airbus

I forbindelse med Stortingets kjøp av nye transportfly til Forsvaret har det pågått en problematisk svertekampanje. Det opplyser Forsvarsdepartementet. Airbus skal bevisst ha gitt feilinformasjon om den produsenten Stortinget valgte.

Kjøpet har vært omstridt, bl.a. fordi Airbus har sådd tvil om hvorvidt flyene er gode nok. NRK har blitt kontaktet med denne informasjonen som hevdes å være fra Forsvarets hemmeligstemplede studier: "Forsvarsdepartementet foreslår å anskaffe det flyet som kommer dårligst ut i alle de 7 fagmilitære delstudiene som er foretatt for transportfly. Samtidig avviser departementet å vurdere det flyet som blir anbefalt i alle disse fagmilitære studiene."

Forsvarsdepartementet avviser påstanden. - Jeg har overhodet ikke noe problem med at man fremmer sitt eget kandidatur, det gjør alle, og det er en naturlig del av spillet. Men når man på denne måten prøver å fremme negativ informasjon om motstanderen, eller om selve prosessen, for å ende opp med å fremme egen kandidat, er det relativt problematisk, uttaler statssekretær Espen Barth Eide.

Flere aviser har trykket opplysningene fra pr-byrået Airbus har leid. Jan Borge fra Transparency International mener dette er svært problematisk. - Politikere kommer under et stadig sterkere press fra pr-byråene fordi de faktisk lykkes med det de gjør, og de vil derfor bli enda mer aggressive for å hjelpe sine klienter, uttaler han.

Også flere medlemmer av forsvarskomiteen har opplevd å bli feilinformert av Hercules-konkurrenten, men ingen vil fortelle om det. Airbus' representant i Norge ville ikke kommentere saken i dag.
Korrupsjonsjeger Eva Joly mener feilinformasjon og svertekampanjer ikke er uvanlig i prestisjetunge anbudsrunder.

Joly fremhever at slikt utilbørlig press og korrupsjon lett oppstår i møtet mellom store private selskaper og offentlige innkjøpere. - Man kan få sugerørene ned i de offentlige pengene, så dette er faresonen. Det er alltid de samme situasjonene, ved store våpenhandler, som fly og flyutstyr, sier hun.

(Egen sammenfatning - ber om at denne ikke blir kopiert eller brukt andre steder)

Personlig er jeg helt for det valget som ble gjort, da det stoetter opp om mitt naeromraade! Jeg skal naa begynne aa sjekke titlene paa Herc'ene som testflys fra Dobbins!

Originally posted by LN-MOW

Personlig er jeg helt for det valget som ble gjort, da det stoetter opp om mitt naeromraade! Jeg skal naa begynne aa sjekke titlene paa Herc'ene som testflys fra Dobbins!

Enhver er seg selv nærmest! Selv stemmer jeg på Antonov eller Iljushin siden jeg forstår hva produsentene sier :huh: Dette Georgia-vrøvlet er det bare rednecks og The Dukes of Hazzard (originalen må vite) som forstår...

Jeg forstår Airbus litt her da. Det er ingen tvil om at det finnes krefter særlig i FD som er meget glad i sine amrikanske kamerater. Og denne prossesen har ikke vært ryddig. Da er det naturlig å prøve å fremme sitt syn. Så lenge man ikke går overstreken da, og det tror jeg ikke de har gjort her.

Originally posted by storg
Jeg forstår Airbus litt her da. Det er ingen tvil om at det finnes krefter særlig i FD som er meget glad i sine amrikanske kamerater. Og denne prossesen har ikke vært ryddig. Da er det naturlig å prøve å fremme sitt syn. Så lenge man ikke går overstreken da, og det tror jeg ikke de har gjort her.
Har ikke prosessen vært ryddig? Greit, behandlingen i stortinget var nok kjappere enn de likte, men ellers har de hele tiden vært ute etter det alternativet som kunne gi dem transportfly innen den ønskede tidsrammen, og Airbus har tydeligvis ikke hatt et tilfredsstillende alternativ til det ønskede tidspunktet.
En ting er å fremme sitt syn eller produkt, men det å aktivt gå inn for å spre feilinformasjon, og da også forfalsket informasjon, skal det være greit når en ikke får viljen sin? :drunk:
Dette minner meg om sutreoppførselen Airbus holdt på med da de truet med søksmål mot RCAF da sistnevnte gikk for C-17 og C-130J (av nettopp samme grunn som at RNoAF går for C-130J,) eller som da Airbus truet med å gå til sak mot indiske myndigheter etter at de valgte 787 framfor A330/A340. Grow up Airbus....
Airbus har her presentert forfalsket informasjon, og det er noe helt annet enn trekke fram gode sider ved sitt eget produkt som får konkurrenten sitt alternativ til å se dårlig ut.
Jeg greier bare ikke være ening med påstandende dine.

Back