Avgjør flykjøp 15. juni

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Forsvaret kjøper 4 Hercules C-130J

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2542859

... dette var vel litt overraskende? Strøm-Erichsen skjærer gjennom. Hastekjøp tyder vel på at man ikke har klart å ta noen skikkelig beslutning tidligere. Ikke første gang! Det er neppe tilfeldig at dette offentliggjøres nå - et par timer før pinse, slik at man slipper en kritisk debatt.

Re: Forsvaret kjøper 4 Hercules C-130J

:clap :clap :clap
Endelig en politiker som har evne og kraft til å skjære gjennom.
Jeg er helt overbevist om at dette er et rett valg, som også gjør at Norge får en bedre og billigere transporttjeneste for Forsvarets behov. Dagens veteranflyflåte gikk jo ut på dato for lenge siden, og har en timepris pr flytime som er himmelhøy pga alt vedlikehold!

Jammen på tide at det kommer en beslutning i denne saken. Hvorvidt det er en optimal avgjørelse er en helt annen sak.

Her er det noe som stinker. Her blir for det første statens ganske rigide regelverk på anbud brutt så det suser og dessuten er det vel strengt tatt flertall mot C130J i stortinget - og ingen av regjeringspartnerne var for kjøpet. Dette ser jeg for meg at det kan bli bråk av - med rette! :angry:

Jeg unner virkelig mannskapet på 335 nye maskiner. Ca 10 år for sent, men bedre sent enn aldri.

Det er vel også på sin plass at det er C-130J-30 og ikke C-130J man skal kjøpe.
(Man kjøper altså den lange utgaven)

:old

NRK.NO

- Vi kan alltid ønske oss en normal anbudsrunde, men det gir liten mening når det bare er en tilbyder og en type transportfly.

Ikke det at jeg er uenig i kjøpet, men trodde da virkelig Airbus også var inne som en aktuell kandidat her?? :huh:

Jo, Airbus hadde et meget godt tilbud, tar med denne igjen, som jeg synes er meget interessant:

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1779191.ece

Det kan vel tyde på at det går mot JSF også, dette. Ellers er jo MTB-prosjektet en tragedie, og fregattene har man ikke penger til å drifte. :( For øvrig har jeg sans for Frp-argumentasjonen i slike saker (og bare i slike saker) - store investeringer som ikke øker innenlands etterspørsel kan godt finansieres gjennom overskuddet i Oljefondet.

AirbusTero, her er en opplysning som støtter opp om påstanden din om at det går mot JSF, hentet fra VG Nett:

USA har lovet å avgi fire flybestillinger slik at Norge kan få fire nye transportfly fra Lockheed-Martin fabrikken fra og med 2009.

(Jeg antar det er Lockheed-Martin som også bygger JSF).

Politiker som evner å skjære gjennom! :clap er helt malplassert og

Dette er reinspikket maktarroganse som grenser mot korrupsjon. Alle andre innkjøp - offentlige og private - skal konkurranseutsettes i tråd med EU-regler. Jeg legger merke til at det er de to som vanligvis hyller markedskrefter og konkurranse som jubler. Kanskje på tide å bestemme seg for hva man vil ha gutter - detaljstyring a la 60- og 70-tallet eller konkurranseutsatte innkjøp. Eller gjelder ikke det kjøp fra USA, CK?

Jeg under meg hva den sittende regjeringen skjuler seg bak? Argumentene om sikkerhet for styrkene i Afghanistan er bare sprøyt all den tid 1) det finnes ledig kapasitet i NATO og 2) man kan trekke seg ut.

NRKs kommentator Kyrre Nakkim oppsummerer i Dagsnytt:

Nakkim mener dagens beslutning sender et signal om at Norges framtid ligger i et samarbeid med USA. - Det er ikke tvil om at det er press fra amerikanske myndigheter for at vi skal kjøpe amerikanske fly. Muligheten var der nå, noe amerikanerne har gitt uttrykkelig beskjed om. Derfor følger man denne linjen, bemerker Nakkim.

Kommentatoren viser til at prosessen rundt kjøpet er lukket i Forsvaret. Den åpne debatten får man først i Stortinget, og når den skal gjøres i løpet av få uker, rekker man ikke å få en forsvarlig behandling av flykjøpet. Man må stole på hva Forsvaret og regjeringen sier, påpeker Nakkim.

I fjor sommer på Fly og Vin-treff på sjøflyhavna, veddet jeg en øl til alle der at Norge kommer til å kjøpe JSF. Jeg glemte å si det samme om innkjøp av transportfly: At vi vil velge amerikansk. Uansett hva andre har å tilby vil våre folkevalgte aldri tore å tråkke amerikanerne på beina. Sånn er det bare.
Bra at det blir tatt en avgjørelse, men jeg skulle likt å se hva som skjedde dersom de tok en hastebeslutning om å kjøpe noe fra en europeisk produsent.
Her må det granskning til, hvorvidt gjeldende regelverk er fulgt eller ei.

IMM

Originally posted by LN-KOG

Dette er reinspikket maktarroganse som grenser mot korrupsjon. Alle andre innkjøp - offentlige og private - skal konkurranseutsettes i tråd med EU-regler. Jeg legger merke til at det er de to som vanligvis hyller markedskrefter og konkurranse som jubler. Kanskje på tide å bestemme seg for hva man vil ha gutter - detaljstyring a la 60- og 70-tallet eller konkurranseutsatte innkjøp. Eller gjelder ikke det kjøp fra USA, CK?

Jeg under meg hva den sittende regjeringen skjuler seg bak? Argumentene om sikkerhet for styrkene i Afghanistan er bare sprøyt all den tid 1) det finnes ledig kapasitet i NATO og 2) man kan trekke seg ut.

Jeg er ikke enig med deg her LN-KOG, og jeg er fortsatt for konkurranseutsetting når det finnes muligheter for dette!
MEN, her ser vi en sak hvor man i årevis har famlet og virret rundt som svimle høns og ikke klart å bestemme seg .. mens eksisterende fly rett og slett ble oppbrukt og har hatt flyforbud i perioder samt pådratt seg milliardkostnader i vedlikehold og modifikasjoner som vel ikke har bedret den operative kapasitet til luftforsvaret nevneverdig. I dag finnes det heller ikke noe reelt alternativ på mange år fra Airbus eller andre likeverdige leverandører og da er det på sin plass at det nå blir tatt grep og sikret at man allerede i 2008 får levert nye fly som har den kapasitet som Forsvaret har hatt bruk for lenge.
Dette er kanskje prisen vi får betale for gamle unnlatelser og vegring for å kunne ta avgjørelser, noe som igjen er resultat av at vi har hatt mindretallsregjeringer som ikke har våget å ta slike avgjørelse med frykt for rett og slett bli felt!

Nå er jeg ingen AP-tilhenger, men med det flertall de har nå, synes jeg for en gangs skyld at de har utøvt den makt og rettighet de har til dette på en fornuftig måte, som nå setter strek for uendelige videre vurderinger som ellers ville ha pågått til de gamle flyene hadde gått i oppløsning av seg selv....:o

Originally posted by AirbusTero
Hastekjøp tyder vel på at man ikke har klart å ta noen skikkelig beslutning tidligere. Ikke første gang! Det er neppe tilfeldig at dette offentliggjøres nå - et par timer før pinse, slik at man slipper en kritisk debatt.

Hastekjøp? Dette sto da i Flight International for 4-5 uker siden og at forhandlingene hadde pågått en stund. At man ikke vil si noe hjemme er en annen sak, men langt fra noe kjapp handel ser det ut til.

-A

Men det er da ikke så himla lenge siden man bestemte at man skulle bruke 300 mill kr på nye vinger på de gamle? Opposisjonen antyder at det blir oppvask. Men først er det vel pinse.

Originally posted by LN-KOG

Er vel ikke inne i denne saken tilstrekkelig til at jeg skal uttale meg, men det er jo litt artig å ha en mening allikevel.
Ikke egentlig noen årsak til at jeg quoter akkurat KOG's innlegg heller, annet enn at jeg blir sittende å tenke: "Mens gresset gror, dør kua"...., eller noe i den retning.

Er det noe som helst med vingeprofiler på det norske luftforsvaret trenger og har behov for, må det vel være transportfly?
Slik jeg ser det, er behovet for transportfly mye større enn nødvendigheten av siste skrik i jagerfly noengang kommer til å bli (hvis man tenker historieløst på det).

Slik det har fremstått i media over tid, har jo de gamle Herc'ene jobbet ræ**a av seg i utallige sivile og militære oppdrag, og jeg kan godt se at det norske forsvaret føler seg rimelig hanicappet uten et slikt verktøy.

Jada, jeg ser det nevnes at det finnes ledig kapasitet i NATO, uten at jeg vet hva denne består i eller om den er tilgjengelig når det passer oss, men med renteinntektene fra over 2.000 milliarder kroner på bok..., er det nødvendig å hele tiden være avhengig av andre?

Gærnt er det når politikere ikke gjør noe, og like gærnt (om ikke værre) er det når noen skjærer gjennom, denne gangen på grunn av akutt mangel på brukbart materiell.

Jeg er vel heller ikke noen spesiellt stor tilhenger av å gjøre ting på denne måten, men hvor lenge er det mulig å prate og diskutere frem og tilbake, mens det urgamle utstyret vi rår over står der med "brukne vinger" da....?

Tror www.boarding.no har misforstått litt....

"Kjøper gamle fly uten anbudsrunde"

Originally posted by MountainDew

Tror www.boarding.no har misforstått litt....

"Kjøper gamle fly uten anbudsrunde"

www.boarding.no

Automatically parse URLs funker ikke mer

Back