Re: Forsvaret kjøper 4 Hercules C-130J
Originally posted by LN-KOG
Politiker som evner å skjære gjennom! :clap er helt malplassert og
Dette er reinspikket maktarroganse som grenser mot korrupsjon. Alle andre innkjøp - offentlige og private - skal konkurranseutsettes i tråd med EU-regler. Jeg legger merke til at det er de to som vanligvis hyller markedskrefter og konkurranse som jubler. Kanskje på tide å bestemme seg for hva man vil ha gutter - detaljstyring a la 60- og 70-tallet eller konkurranseutsatte innkjøp. Eller gjelder ikke det kjøp fra USA, CK?
Jeg under meg hva den sittende regjeringen skjuler seg bak? Argumentene om sikkerhet for styrkene i Afghanistan er bare sprøyt all den tid 1) det finnes ledig kapasitet i NATO og 2) man kan trekke seg ut.
Er vel ikke inne i denne saken tilstrekkelig til at jeg skal uttale meg, men det er jo litt artig å ha en mening allikevel.
Ikke egentlig noen årsak til at jeg quoter akkurat KOG's innlegg heller, annet enn at jeg blir sittende å tenke: "Mens gresset gror, dør kua"...., eller noe i den retning.
Er det noe som helst med vingeprofiler på det norske luftforsvaret trenger og har behov for, må det vel være transportfly?
Slik jeg ser det, er behovet for transportfly mye større enn nødvendigheten av siste skrik i jagerfly noengang kommer til å bli (hvis man tenker historieløst på det).
Slik det har fremstått i media over tid, har jo de gamle Herc'ene jobbet ræ**a av seg i utallige sivile og militære oppdrag, og jeg kan godt se at det norske forsvaret føler seg rimelig hanicappet uten et slikt verktøy.
Jada, jeg ser det nevnes at det finnes ledig kapasitet i NATO, uten at jeg vet hva denne består i eller om den er tilgjengelig når det passer oss, men med renteinntektene fra over 2.000 milliarder kroner på bok..., er det nødvendig å hele tiden være avhengig av andre?
Gærnt er det når politikere ikke gjør noe, og like gærnt (om ikke værre) er det når noen skjærer gjennom, denne gangen på grunn av akutt mangel på brukbart materiell.
Jeg er vel heller ikke noen spesiellt stor tilhenger av å gjøre ting på denne måten, men hvor lenge er det mulig å prate og diskutere frem og tilbake, mens det urgamle utstyret vi rår over står der med "brukne vinger" da....?