Avgift på omveger ved flyreiser

Re: Avgift på omveger ved flyreiser

Og DY og FR går fri for avgifter for de selger bare point-to-piont billetter så vi fortsetter evt. å reise via [/s]Frankfurt[/s] Hahn og andre avkroker til 1 kr/stk.

En annen ting mens vi er inne på det. Hva med å avgiftsbelegge DY for å fly TOS-RYG da de jo kunne stoppet på OSL og spart noen liter fuel. Samme andre veien. Hvorfor fly OSL-CPH når TRF-CPH er kortere og begge kommer under "Stor-Oslo" som flyplass?

Hvorfor fly OSL-CPH når TRF-CPH er kortere og begge kommer under "Stor-Oslo" som flyplass?

Da er det dette med at forbruket pr. passasjer med Dash8 til TRF overstiger en B738/A321 helt til OSL. :cry:

Men basehopper... Tenker du på at flyet fra arlanda til new york bruker omtrent det samme med 20 ledige seter, som når det er fullt? Å fylle opp flyet med pax øker ikke drivstoffkostnadene og utslippene proporsjonalt med antallet pax. Tror ikke forslaget ditt er så veldig gjennomførbart i den verden jeg lever i. Ja til direkteruter, men dette er ikke måten å gjøre det på.

Du skal ha ros for engasjementet Basejumper :)

Men vi har (minst) en avgift som gjør omveier dyrere, dvs underveisavgift. Dette er en avgift som kreves inn av Eurocontrol og baseres på størrelsen av flyet og tiden det er i ulike luftrom.. Avgiften brukes til å drive kontrollsentralene mm. Så om man flyr lenger, betaler man mer avgift.

Miljømessig er det et godt poeng at man ikke må fly halvfulle fly her og der. Dersom myndighetenes avgiftspolitikk "premierer" dette er vi på ville veier. Jeg tror forslaget hverken er gjennomførbart eller miljøvennlig.

Jeg tror heller aldri denne avgiften vil være på plass før tidligst om 3 - 5 år, men kanskje lenger.

En mulig enklere midlertidig løsning er å gjøre som myndighetene har pålagt tobakksbransjen, at det tydelig skal komme frem "bakdelen" med produktet du kjøper, eller en slags advarsel.

Så foreksempel kjøper du en billett med SAS fra Oslo til New York vis Stockholm, kommer det frem med fet skrift i bestillingen:

DENNE REISERUTEN HENGER IKKE PÅ GREIP, bla.bla bla, og slipper ut ørten tonn CO2 mer an om du hadde kjøpt en billett med Fell air, bla bla bla.

Mulig det også kunne funket, uansett dette med kortest rute er ikke bare blaff, dette blir seriøs problemstilling i fremtiden.

Av alla dumma idéer jag har läst är detta den värsta på länge. Hur många rökare/alkoholister hjälper en förbudstext på flaskan/paketet/reklamen?

Jeg tror heller aldri denne avgiften vil være på plass før tidligst om 3 - 5 år, men kanskje lenger.

En mulig enklere midlertidig løsning er å gjøre som myndighetene har pålagt tobakksbransjen, at det tydelig skal komme frem "bakdelen" med produktet du kjøper, eller en slags advarsel.

Så foreksempel kjøper du en billett med SAS fra Oslo til New York vis Stockholm, kommer det frem med fet skrift i bestillingen:

DENNE REISERUTEN HENGER IKKE PÅ GREIP, bla.bla bla, og slipper ut ørten tonn CO2 mer an om du hadde kjøpt en billett med Fell air, bla bla bla.

Mulig det også kunne funket, uansett dette med kortest rute er ikke bare blaff, dette blir seriøs problemstilling i fremtiden.
Gud hjelpe meg... Høres for meg igjen ut som en favorisering av direkteruter som gjerne kan gå halvfulle. Skulle også tatt seg ut om man pålegges å reklamere for konkurrentens direkteruter!!

Men basehopper... Tenker du på at flyet fra arlanda til new york bruker omtrent det samme med 20 ledige seter, som når det er fullt? Å fylle opp flyet med pax øker ikke drivstoffkostnadene og utslippene proporsjonalt med antallet pax. Tror ikke forslaget ditt er så veldig gjennomførbart i den verden jeg lever i. Ja til direkteruter, men dette er ikke måten å gjøre det på.

Bare se nå på Virgin Atlantic som er billigst til Asia fra Norge.
Vist nå Virgin finner ut at de kan skaffe ganske enkelt passasjerer fra Skandinavia, kan det hende de like gått kjøper en A340-600 til for det butikken går så bra, så du kan ikke tenke på å fylle opp flyene, hos flybransjen blir aldri fly fulle.

Last edited:

Vist nå Virgin finner ut at de kan skaffe ganske enkelt passasjerer fra Skandinavia, kan det hende de like gått kjøper en A340-600 til for det butikken går så bra, su du kan ikke tenke på å fylle opp flyene, hos flybransjen blir aldri fly fulle.

Virgin Atlantic flyr fra UK til Asia uansett. SAS (som det er naturlig å connecte med om man skal videre med VS) flyr fra OSL til LHR uansett. Om passasjeren i f.eks. sete 8A skal bare til London, eller om han skal videre til Hong Kong, så forurenser vel den SAS-maskinen like mye uansett? Og det samme gjør vel VS-maskinen, enten passasjeren i 23A kom på i London, eller kom fra Oslo først?

:rolleyes:

Vist nå Virgin finner ut at de kan skaffe ganske enkelt passasjerer fra Skandinavia, kan det hende de like gått kjøper en A340-600 til for det butikken går så bra, så du kan ikke tenke på å fylle opp flyene, hos flybransjen blir aldri fly fulle.

Virgin Atlantic flyr ikke til Asia fra Norge. Virgin Atlantic har ikke LOV til å fly til Asia fra Norge. Billigst er de heller ikke, men med ditt ressonoment ville de uansett bli grisedyre siden paxen må til London først. Babbel ...

Så vidt jeg fant ut var Virgin den aller billigste fra Oslo. Personlig gidder jeg ikke sitte minst 3 timer ekstra på fly. Men tipper at det finnes en del som er mer opptatt av og spare litt penger.

Attachments

• virgine.JPG
    virgine.JPG
    93.2 KB · Views: 73
Last edited:

Avganger hvor du må overnatte underveis er lite salgbare ....

OK - så hvor mye omveis-tillegg må passasjeren betale? Pluss hotell ..

Skjønner fortsatt ikke argumentet ditt -- du presenterer et alternativ som prises ut av ditt eget forslag.

Skjønner fortsatt ikke argumentet ditt -- du presenterer et alternativ som prises ut av ditt eget forslag.

Ja den har jeg fjernet, denne siste har ikke overnatting.

Med din treffsikkerhet har du priset deg ut av en saklig diskusjon.

Like greit - nå skjønner jeg ikke hva vi diskuterer likevel ....

Med din treffsikkerhet har du priset deg ut av en saklig diskusjon.

Og de ordene kom fra deeg, som etter tre sider med dette her enda ikke ser at dette er produkter som selges, og at et produkt som VS selger, feks Asia via London for nordmenn, er solgt billigere fordi det er et kvalitativt dårlgiere produkt enn å fly direkte.

Det er ikke fordi Thai ikke kan selge OSL-BKK like billig, men fordi de vet de kan ta så mye mer.

Akkurat slik SAS selger sine produtker billigere fra London til Asia enn fra Oslo til Asia.

Enn så mye man har lyst å være en skapkommunist så kan du ikke med norske lover regulere fri markeder i Europa...

-A

Hva er egentlig saklig med denne diskusjonen?!? Flyselskap må fly på de flyplasser det er flest lokalreisende, og så får de som kommer fra litt mindre steder godta å bytte fly hvis man skal til steder det ikke går direkteruter fra sin flyplass.

Dette blir like realistisk som å innføre porto på e-mails. Eller regler for krummingen på agurker....

Høres mest ut som du vil innføre en avgift for alle som flyr med SAS, ikke at du vil spare miljøet. Du bør samtidig foreslå at alle IC-ruter ut fra Norge mot USA skal gå fra BGO, for det blir korteste vei og det mest miljøvennlige. Lykke til med en fantastisk merkelig idé :)

(Feel skrives forresten med ee og ikke ll).

Back