basejumper
ScanFlyer Blue
Avgift på omveger ved flyreiser
Melding fra moderator: Denne tråden er splittet fra Feel Air-tråden.
Norge eier for lite av SAS til at vi kan påvirke det selskapet i noen særlig grad.
Derfor er løsningen slik jeg ser det stimulering til miljøvennlige direkteruter med Feel Air og andre med avgiftslette.
Vi gir allerede i avgiftslette til foreksempel el-biler, så dette er jo ikke noe nytt.
Hvorfor skal vi ikke stimulere også til miljøvennlig flyvning ?
Så selv om vi ikke har stor innflytelse i SAS, så hadde et slikt miljøtiltak gjort susen også for SAS, tipper de hadde vært på Gardermoen i en håndvending.
Så vist noen politikere leser dette, frem dette forslaget i stortinget.
Melding fra moderator: Denne tråden er splittet fra Feel Air-tråden.
Virker som man idag ikke er så interessert i å diskutere OSL IC igjen...
Men prøver meg.
Med tanke på SAS, kostnadene med omlegging til OSL er dyrt.
Passasjergrunnlag har og noe å si, Norge har bare 4,5 millioner innbyggere, vs over 7 i Sverige.
ved en omlegging fra CPH til OSL, ville man i såfall mistet mye transfertrafikk fra Europa?
Kommer danskene til å ville fly nordover til OSL for å dra til USA?
Svenskene vestover for å dra til Østen?
Om feel kommer igang fra OSL kommer nok det til å ta det meste av transfertrafikken, og kanskje til og med knuse det norske grunnlaget for SAS IC...
Norge eier for lite av SAS til at vi kan påvirke det selskapet i noen særlig grad.
Derfor er løsningen slik jeg ser det stimulering til miljøvennlige direkteruter med Feel Air og andre med avgiftslette.
Vi gir allerede i avgiftslette til foreksempel el-biler, så dette er jo ikke noe nytt.
Hvorfor skal vi ikke stimulere også til miljøvennlig flyvning ?
Så selv om vi ikke har stor innflytelse i SAS, så hadde et slikt miljøtiltak gjort susen også for SAS, tipper de hadde vært på Gardermoen i en håndvending.
Så vist noen politikere leser dette, frem dette forslaget i stortinget.
Last edited by a moderator: