• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Kan som kuriosa nämnas att på 787 så ger varje generator ca 250kVA. APU har en starter-generator, varje motor har två starter-generatorer.
Eftersom det inte är någon bleed air på det flyget så är det elektrisk starter-generator.

Sent from my KFFOWI using Tapatalk
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Takker folkens - dette var nyttig lesestoff - da vet vi mere om denne APU som ingen snakker eller tenker på.

Men konklusjonen er at den lager strøm til start av andre motorer og generer aircondisjon osv.

Takk igjen for så mange ga oss noe å tenke på.

Jan
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Men på en 737-800 for eksempel, hvor mye effekt gir APU `en?
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Men på en 737-800 for eksempel, hvor mye effekt gir APU `en?

Ca 90Kva opp til 37000 fot tror jeg det var. Deretter ca 65Kva opp til service ceiling som er 41000 fot.

Til sammenligning har hver motor IDG (integrated drive generator) som også leverer 90Kva. Tror det finnes oppsjon hvor man kan få IDG på CFM56-7B med opp til 180Kva. Men husker ikke nøyaktig.
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

Ca 90Kva opp til 37000 fot tror jeg det var. Deretter ca 65Kva opp til service ceiling som er 41000 fot.

Til sammenligning har hver motor IDG (integrated drive generator) som også leverer 90Kva. Tror det finnes oppsjon hvor man kan få IDG på CFM56-7B med opp til 180Kva. Men husker ikke nøyaktig.
En bitteliten korreksjon: 90KVA opp til 32000 ft og 66KVA over.
Og såvidt jeg forstår finnes 180KVA IDG kun på AEW&C (AWACS, eller Wedgetail som RAAF kaller dem).
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

En bitteliten korreksjon: 90KVA opp til 32000 ft og 66KVA over.
Og såvidt jeg forstår finnes 180KVA IDG kun på AEW&C (AWACS, eller Wedgetail som RAAF kaller dem).

Herlig Stone! Takk for oppklaring som alltid :)
 
Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

En bitteliten korreksjon: 90KVA opp til 32000 ft og 66KVA over.
Og såvidt jeg forstår finnes 180KVA IDG kun på AEW&C (AWACS, eller Wedgetail som RAAF kaller dem).

Og P-8 Poseidon.
 
Back
Top