Austrian legger ned Wien-Helsinki

Dumt for HEL, men klarer man ikke fylle to Fokker 100s, er nok ikke grunnlag for ruten. Og det får meg til å tenke at muligens også Oslo-ruten henger i en tynn tråd, den blir også betjent med 2x daglig med F100, men i ukene fremover er er ruten nedgradert til F70 på over halvparten av avgangene.

Dumt for HEL, men klarer man ikke fylle to Fokker 100s, er nok ikke grunnlag for ruten. Og det får meg til å tenke at muligens også Oslo-ruten henger i en tynn tråd, den blir også betjent med 2x daglig med F100, men i ukene fremover er er ruten nedgradert til F70 på over halvparten av avgangene.

OS har brukt mye F-70 før. Det kan jo hende det er en vinternedjustering.

OS har brukt mye F-70 før. Det kan jo hende det er en vinternedjustering.

Nettopp - og de har også vært "oppe" på A319-nivå på Oslo denne sommersesongen, så Austrian varierer en del.

At akkurat VIE-HEL blir lagt ned kom som en stor overaskelse på hos som flyr ruten siden vi har inntrykk av at det alltid har vært godt belegg. Faktisk så godt at flyvende personell har tatt kontakt med selskapet for å spørre hvorfor. Dårlig yield ble gitt som årsak, men det er vel flere som tror at ruten i tillegg ble ofret for å frigjøre materiell for økning på et par ruter i øst.
OSL har også et bra belegg, det samme gjelder utifra det jeg har fått med meg GOT og ARN. At det blir F70 avogtil i vinter er ikke så dramatisk. Det rokeres uansett endel fram og tibake på flytypene.

Fint å høre at Oslo-ruten har godt belegg, Austrian hadde jo planer om å øke til A319 på nattstoppet for et par år siden, og ruten lå til og med inne med A319 fast, men så ombestemte de seg et par måneder før de skulle øke.

Kan det ha noe å gjøre med at LH skal åpne BER-LIN og trenger slot?

Vet ikke, men LH skal ikke ha noe nattstopp på LIN fra BER, slik OS har fra VIE. Og BER-LIN starter jo ikke før neste sommer.

Last edited:
VIE har alltid haft bra belägg både i C och M-class. Och de flesta har ju haft cnx på denna flight. Synd för alla de Finländare som nu måste via MUC för det tar väldigt mycket längre att komma dit du skall. AUA hade till och med tidigare Finsk crew ombord på F70/100 som flög mycket på HEL. 4-6 crew baserade i HEL.

Jeg tipper et annet selskap, nemlig Czech Airlines, som konkurrerer om mange av de samme passasjerene ganske glade for at Austrian nå forsvinner ;)

Back