Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Someone

Moderator
Medlem
Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Som endel av krisepakken til Austrian Airlines og miljøkravene i den så legger de ned flyruten mellom Wien og Salzburg, som i stedet vil betjenes 31 ganger daglig, med tog direkte fra flyplassen.

https://check-in.dk/tog-erstatter-populaer-indenrigsflyrute/

Austrian Airlines vil fra 20. juli lukke ruten mellem Wien og Salzburg, og i stedet skal tog med en rejsetid på små tre timer operere på strækningen op til 31 gange dagligt

Har ikke sjekket hvor mange daglige Austrian hadde på strekningen, før Korona?
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Nå har det ganske lenge vært en ganske heftig togtrafikk mellom Wien og Salzburg med to konkurrerende selskaper. Med en reisetid på pluss / minus to og en halv time fra sentrum til sentrum, så har toget vært et reelt alternativ til fly hvis man bare skal mellom Wien og Salzburg.

Det er nok heller ikke nye avganger som skal kjøres uten videre, snarere forlenges vel bare dagens Railjet-avganger fra Wien Hauptbahnhof til og fra flyplassen.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Supert. Unødvendige flyruter skaper unødvendig støy og forurensning som ingen trenger. Dette tenker jeg burde videreføres til alle flyruter som har en marginal tidsgevinst i Europa. Det er MANGE gode kandidater.
 
Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

I Østerrike er det vel mye innenriks som kan erstattes helt av tog. Wien-Klagenfurt/Graz/Linz. Innsbruck-Wien har vel livets rett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Supert. Unødvendige flyruter skaper unødvendig støy og forurensning som ingen trenger. Dette tenker jeg burde videreføres til alle flyruter som har en marginal tidsgevinst i Europa. Det er MANGE gode kandidater.

vel, det kan koste dyrt og det er ikke alle regjeringer som er villig til å bruke penger på det. d har gode eksempler her i Norge med ruter som OSL-BGO eller BGO-SVG
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

vel, det kan koste dyrt og det er ikke alle regjeringer som er villig til å bruke penger på det. d har gode eksempler her i Norge med ruter som OSL-BGO eller BGO-SVG

OSL-BGO/SVG er vel ikke blant de beste eksemplene på flyruter som kan/bør erstattes av tog. Vi har jo blant annet en liten sak som heter Hardangervidda. Dog kan man for eksempel se til MAD-BCN, som tidligere var en av Europas største flyruter, hvor det nå finnes høyhastighetstog som er veldig konkurransedyktig.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Norge er noe helt annet enn Europa hvor hovedstadene og storbyene ligger et corona-host unna hverandre. Kan ikke sammenliknes.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

vel, det kan koste dyrt og det er ikke alle regjeringer som er villig til å bruke penger på det. d har gode eksempler her i Norge med ruter som OSL-BGO eller BGO-SVG

Det er ikke en relevant sammenligning da det med norske toglinjer ikke er mulig aa konkurrere tidsmessig med flyet par disse strekningene. OSL-KRS er kanskje en kandidat om en stund, men toget tar ennaa minst 4,5 timer med toget. Oslo - Fagernes var et godt eksempel hvor flyet kunne legges ned. Togskinnene forsvant i Valdres for lenge siden, men bussen og bilen ble brukt langt mer enn flyet.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Det er ikke en relevant sammenligning da det med norske toglinjer ikke er mulig aa konkurrere tidsmessig med flyet par disse strekningene. OSL-KRS er kanskje en kandidat om en stund, men toget tar ennaa minst 4,5 timer med toget. Oslo - Fagernes var et godt eksempel hvor flyet kunne legges ned. Togskinnene forsvant i Valdres for lenge siden, men bussen og bilen ble brukt langt mer enn flyet.
OSL-KRS er nok snart en kandidat, ja. Trafikktallene de senere år er vel såvidt jeg forstår en klar indikasjon på at tog og buss allerede har overtatt en økende andel av trafikken.
Samtidig kan man nok si at på nærliggende SVG-KRS har det allerede skjedd. Du skal ikke langt bort fra endepunktene før reisetiden har tippet i favør av tog og buss. WF var jo siste operatør på strekningen, noen som husker når den forsvant, forresten?
SVG-HAU er også borte, og går det noe mellom HAU og BGO fremdeles?
En annen strekning som også er borte er jo TRD-RRS, selv om RRS størsteparten av tiden var en mellomlanding mellom TRD og OSL/FBU.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Samtidig kan man nok si at på nærliggende SVG-KRS har det allerede skjedd. Du skal ikke langt bort fra endepunktene før reisetiden har tippet i favør av tog og buss. WF var jo siste operatør på strekningen, noen som husker når den forsvant, forresten?

SVG-HAU er også borte, og går det noe mellom HAU og BGO fremdeles?


Pre-korona gikk både BGO-HAU og SVG-KRS, fløy selv sistnevnte i fjor sommer. Post-korona, who knows [emoji38]
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

OSL-KRS er nok snart en kandidat, ja. Trafikktallene de senere år er vel såvidt jeg forstår en klar indikasjon på at tog og buss allerede har overtatt en økende andel av trafikken.

Her glemmer du jo å nevne bilen. Selv om litt gjenstår så blir jo E18 stadig bedre og ikke alt for mange år unnå å bli 4-fellts hele veien

Men med KRS-OSL så er en ting nonstop reiser bysentrum til bysentrum, men det er en stor og viktig andel som er transfertrafikk. Det gjelder jo VIE-SZG også, og det er jo denne trafikken det egentlig handler om her, ved at de nå sørger for at togene går direkte fra flyplassen og ikke minst hyppig nok.

Ellers var jo frekvensen før Korona på både SZG-VIE og OSL-KRS ganske så brukbar
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

HAU-BGO var planlagt oppstart på i disse dager, men flyplassen var ikke åpen på de riktige tidspunktene. Den ligger inne igjen i programmet til WF fra 17. august.
Ja, er er nok ikke nødvendigvis O/D-trafikk man prøver å fange på rutene OSL-KRS, SZG-VIE, HAU-BGO osv. Det er riktig som det blir nevnt over, at transfer-trafikk er viktig på slike ruter.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

HAU-BGO var planlagt oppstart på i disse dager, men flyplassen var ikke åpen på de riktige tidspunktene. Den ligger inne igjen i programmet til WF fra 17. august.
Ja, er er nok ikke nødvendigvis O/D-trafikk man prøver å fange på rutene OSL-KRS, SZG-VIE, HAU-BGO osv. Det er riktig som det blir nevnt over, at transfer-trafikk er viktig på slike ruter.


Hva ligger i begrepet "viktig"? Mer viktig enn mindre forurensning og støy? Viktig for at flyselskap skal tjene penger, eller viktig for samfunnsstruktur? Jeg synes f.eks alle ruter mellom Finnmark og Tromsø er samfunnsviktige. Salzburg, not so much, for eksempel. Er jobbreiser like viktige nå som alle har sett hvor mye man kan gjøre med TEAMS og Zoom og gud vet hva? Vil det virkelig påvirke at man må kjøre i 3 timer vs. de ca 2,5 timene du må planlegge på en flyreise mellom Salzburg og Wien? En togtur tar 2t 45min i følge google. Hva er prosentilene på andel transfer, og finnes det noe større statistikk på det?

Spørsmål som faller meg inn, og som føles relevante å stille i samfunnsutviklingen post corona.
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Jeg tror heller ikke OSL-KRS forsvinner med det første og noen “transferfly” vil nok alltid finnes. Det samme gjelder nok kortere utenlandsruter fra OSL som til GOT. Det er smått utrolig at det ikke går bedre tog på den strekningen, men endel flytransfer for videre innenriks og utenriks fra OSL vil nok finnes i lang tid fremover.

SJ uttalte for noen år siden at toget ville ta nesten all trafikk mellom Oslo og Stockholm. Det gikk ikke så bra med toget, reisestiden holdt seg ikke på 4,5 som det var en stund og antall avganger ble redusert. Dessuten vil nok transfer med fly eksistere i lang tid fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Hva ligger i begrepet "viktig"? Mer viktig enn mindre forurensning og støy? Viktig for at flyselskap skal tjene penger, eller viktig for samfunnsstruktur? Jeg synes f.eks alle ruter mellom Finnmark og Tromsø er samfunnsviktige. Salzburg, not so much, for eksempel. Er jobbreiser like viktige nå som alle har sett hvor mye man kan gjøre med TEAMS og Zoom og gud vet hva? Vil det virkelig påvirke at man må kjøre i 3 timer vs. de ca 2,5 timene du må planlegge på en flyreise mellom Salzburg og Wien? En togtur tar 2t 45min i følge google. Hva er prosentilene på andel transfer, og finnes det noe større statistikk på det?

Spørsmål som faller meg inn, og som føles relevante å stille i samfunnsutviklingen post corona.

Dette er selvsagt relevante spørsmål uten noen direkte gode svar. Hva som er viktig blir ofte subjektivt for den enkelte. De fleste vil ha miljøvennlige alternativer, men helst ikke om det er en vindmølle i nærområdet etc. Er det viktig med gode forbindelser på vestlandet med fly slik at folk kan bo der de vil, eller er det viktigere med buss for akkurat den ene ruten mellom HAU og BGO som reduserer støy og kanskje miljøet? Noen vil mene det er verdi i det ene eller andre. Er miljø eller samfunnsnytte de eneste verdiene som benyttes for "viktig" eller kan det også være andre ting?

Hvorfor tar folk den turen de tar? Er det viktig å ta turen eller kan man la være? Hva er samfunnsnyttig og hva tror vi er samfunnsnyttig? Er det samme samfunnsnyttig for "alle" eller kun for noen?
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Dette er selvsagt relevante spørsmål uten noen direkte gode svar. Hva som er viktig blir ofte subjektivt for den enkelte. De fleste vil ha miljøvennlige alternativer, men helst ikke om det er en vindmølle i nærområdet etc. Er det viktig med gode forbindelser på vestlandet med fly slik at folk kan bo der de vil, eller er det viktigere med buss for akkurat den ene ruten mellom HAU og BGO som reduserer støy og kanskje miljøet? Noen vil mene det er verdi i det ene eller andre. Er miljø eller samfunnsnytte de eneste verdiene som benyttes for "viktig" eller kan det også være andre ting?

Hvorfor tar folk den turen de tar? Er det viktig å ta turen eller kan man la være? Hva er samfunnsnyttig og hva tror vi er samfunnsnyttig? Er det samme samfunnsnyttig for "alle" eller kun for noen?

Riktig, men tror debatten bør holdes utenfor Norge for å få riktig perspektiv. Buss HAU-BGO kan være bra hvis bussen er elektrisk eller med hydrogen...
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Det er tydelig at du ikke tar buss så ofte på denne strekningen. Den er ikke lang, men tar 3 timer likevel.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Du får ikke noe fullgodt alternativ til tog så lenge man ikke kan ta det som dagstur og få minimum en halv arbeidsdag på destinasjonen. Spesielt ikke for de som har familie ..
 
Re: Austrian gjør om Wien-Salzburg til togrute

Det er tydelig at du ikke tar buss så ofte på denne strekningen. Den er ikke lang, men tar 3 timer likevel.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk


"Riktig, men tror debatten bør holdes utenfor Norge" (for å slippe masse unødvendig debatt om hvor spesielt og unikt Norge er, we all know. Synes allikevel diskusjonen om samfunsnytten av korte flyruter på under 1 time er en diskusjon som bør tas i det offentlige).

Kommentaren om elektrisitet eller hydrogen var for å illustrere at "støy" eller "forurensning" gjennom andre metoder enn fly og tog kan omgås med annen teknologi.
 
Back
Top