Austrian Airlines ber om statsstøtte

RIBRO

ScanFlyer Gold
Austrian Airlines ber om statsstøtte

Austrian Airlines har problemer med at få økonomi i de relativt korte indenrigsruter til Graz, Linz, Klagenfurt, Innsbruck og Salzburg. Enten må provinserne i Østrig hjælpe til med de 23 ugentlige afgange fra Wien, eller også må man udlicitere.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22698

Hvor stort (eller lite) er egentlig innenriksnettet i Østerrike? Noen som har noen tall på antall pax, strekninger osv?
 
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

AUA flyver Wien-Salzburg/Graz/Klagenfurt/Innsbruck/Linz (og Bregenz/Altenrhein - flyplass finns allerede pa Schweiziske jorden i kanton SG), med monopol pa disse rutene.

Trafikk via VIE i transit ma sikkert vaere ganske stor, pga darlige forbindelser med ikke-Tyskland, fra disse lokale flyplasser i Osterrike.
 
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

Har de monopol på sine innenlandsruter? Hmmm... hva sier EU om det?
 
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

Det er ikke noe monopol, bare å starte opp om du ønsker det. På strekningen VIE-INN flyr vi i konkurranse med Niki.
Markedet er ikke så stort på de fleste av disse flygningene, de betjenes stort sett av Q300/Q400 4-5 ganger om dagen med untak av INN som i noe større grad betjenes av F100 eller Airbus ved behov.
Linz og Graz er knapt 2 timers biltur fra Wien og det er også et greit togtilbud. I tillegg flys det til FRA både fra SZG og INN slik at mange flyr videre derifra med LH. Det Flys også fra LNZ, GRZ og KLU til München. Fra GRZ, LNZ, SZG til DUS og i tillegg fra GRZ til STR. Slik sett er det ikke det helt store behovet.
 
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

Att ha monopol betyder nödvändigtvis inte att marknaden är reglerad. En aktör utan konkurenter är en monopolist. Det här har diskuterats förr.
 
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

Ja, og som sagt er vi ikke alene på ruten VIE-INN.
Forøvrig er AUA interessert i at endel av disse rutene, GRZ, KLU og LNZ evt. skal kunne bli PSO ruter. Om det blir noe av gjenstår og se og om det blir aktuelt vil nok et par andre selskap også melde sin interesse. InterSky har allerede gitt beskjed om det.
 
Last edited:
Re: Austrian Airlines ber om statsstøtte

Att ha monopol betyder nödvändigtvis inte att marknaden är reglerad. En aktör utan konkurenter är en monopolist. Det här har diskuterats förr.

Sorry, jeg forsto det som at det var et reglert flymarked i Østerrike.
Da er det oppklart. :)
 
Back
Top