ATR72 styrtet i Nepal 15JAN23

C130

ScanFlyer Gold
Flyet var på vei fra Katmandu til Pokhara da det styrtet i nærheten av ankomststedet.
72 personer ombord, 68 passasjerer og 4 crew.
Sannsynligvis ingen overlevende.
Tragisk.....

Fra VG:
Flyet, som skal ha tilhørt selskapet Yeti Airlines, skal ha krasjet søndag mellom den gamle og nye flyplassen i Pokhara sentralt i Nepal, etter å ha tatt av fra Katmandu.

– Vi vet ennå ikke om noen har overlevd, sier talsmannen Sudarshan Bartaula.

Fire av de 72 passasjerene er kabinbesetning, melder AP News.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y68Xyx/reuters-72-personer-i-flystyrt-i-nepal-minst-16-doede

Video fra crashstedet og av flyet rett før det styrter:
https://sol.no/video/skal-vise-flyet-for-styrten/etSEDgK3
 
Last edited:
Re: ATR 72 styrtet i Nepal

Der sker desværre mange uheld i Nepal! Det er udfordrende terræn,
men de sikkerhedsmæssige standarder er stadig for dårlige.

(For mange år siden fløj jeg fra Katmandu til Lukla. Jeg ville
ikke gentage det nummer, om jeg så fik en million dollars for det.)
 
Ser det deles en video som vistnok skal vise ulykken filmet inne fra flyet på sosiale medier nå.... om den er ekte så må det være noe av det jævligste jeg har sett fra et flyulykke, det er ikke alt man vil få med seg
 
Basert på videoen fra utsiden, så krenger plustelig flyet neste 90 grader, så tyder kanskje på at den ene vingen går i stall?
 
Basert på videoen fra utsiden, så krenger plustelig flyet neste 90 grader, så tyder kanskje på at den ene vingen går i stall?

Ja, klassisk stall.
Flyet er i sving til venstre, venstre vinge staller først..
Det ser ut til å være veldig enkelt å unngå HVIS det ikke er noe teknisk som har oppstått. (ikke ising her i VMC, men var dem i isings forhold like før?)
Tragisk..:cry:
 
Kan se ut til for skarp sving da de nesten har kollidert med gammel flyplass som er 90 grader fra den nye. Piloten ville bytte rullebanen.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Last edited:
Ser ut som en klassisk stall i sving, ja. Høy nese og lav fart, og så legger man flyet i en sving og begynner å trekke. Da kommer den brått.
 
Ser det deles en video som vistnok skal vise ulykken filmet inne fra flyet på sosiale medier nå.... om den er ekte så må det være noe av det jævligste jeg har sett fra et flyulykke, det er ikke alt man vil få med seg

Denne er ikke ekte.
 
Denne er ikke ekte.


Sikker?

https://amp.theguardian.com/world/2023/jan/16/nepal-plane-crash-facebook-live-video

Vishal Koswal, 21, a close friend of the four men heard in the video, confirmed the authenticity of the video.
He identified the four men, all from Ghazipur district in the state of Uttar Pradesh, as 29-year-old Jaiswal, 28-year-old Anil Rajbhar, 23-year-old Vishal Sharma and Abhishek Singh Kushwaha, 23, who had left for Nepal on 12 January. Local police also confirmed their identities.
 
Har de krav på simulator testing i Nepal? med så mye ulykker må det mangle mye på kompetanse, kultur, teknisk osv.
 
wikipedia prat https://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Yeti_Airlines_Flight_691
It looks real to me, at least the initial part prior to the crash. It is the correct aircraft, identifiable by the wings/flaps of the ATR 72-500 and it is the correct city as I can identify several landmarks of Pokhara, in particular the Bhadrakali Temple visible at 0:20 and Pokhara Stadium at 0:37. The specific flight path is consistent with the crash site coordinates too as they appear to have been on a left circuit for runway 30.
Siste tydelige bilde på den er 5 sekund der ekstreme vinkelen kommer(folk har til vane å holde på mobilen uansett).

EDIT: annen wiki kilde https://www.boomlive.in/boom-verifi...yer-sonu-jaiswal-capturing-last-moments-20761


translate fra nepalsk faktasjekker https://nepalfactcheck-org.translat...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

profilen denne ligger på er låst til venner.


3500 og 21 000 timer erfaring.
co-pilot hadde omkommet mann i samme selskap(Der forsikringspengene betalte utdanningen ifølge tv2?)
https://people.com/human-interest/c...training-after-pilot-husband-died-2006-crash/
 
Last edited:
Ser ut som en klassisk stall i sving, ja. Høy nese og lav fart, og så legger man flyet i en sving og begynner å trekke. Da kommer den brått.

Fra videoen å dømme kan det se ut som fygerne er klar over hva som er i ferd med å skje og tråkker ror som tilsynelatende har fullt utslag til høyre.
 
Ett og annet som kan antyde at PM i høyresetet dro i feil spaker, uten at det på noen som helst måte er konkludert med:

(...) The PF then called for “FLAPS 30” at 10:56:32, and the PM replied, “Flaps 30 and descending”. The flight data recorder (FDR) data did not record any flap surface movement at that time. Instead, the propeller rotation speed (Np) of both engines decreased simultaneously to less than 25%1 and the torque (Tq) started decreasing to 0%, which is consistent with both propellers going into the feathered condition.

http://www.avherald.com/h?article=503c63e9&opt=0
 
Selskapet hadde ikke sop på østgående rw 12. isteden fly til gamle for ta en 180 grader.
Glad that I could contribute. I was tasked to reconstruct the flight path of two previous flights into Runway 12 at VNPR. There were little to no SOP apart from "fly towards the VOR of the old airport (VNPK), do a fat 180, and land". Neither approaches would be considered "stable" by any means as the final turn wasn't completed until they were well below 300 feet AGL, and in both instances the turning radius was too large. One did a clockwise turn and the other counterclockwise.

atr har jo sperre på condition lever + annerledes fasong, om det ikke var litt for travelt. (sjekk spaken før man drar i den)

throttle bilde her. (flaps 15 og auto er nærme ifølge reddit) https://www.jetphotos.com/photo/7086418
 
Last edited:
Back
Top